Vilka slags kolhydrater och fetter vi äter är viktigare än hur stor andel av dem som ligger på tallriken, om vi vill undvika hjärtinfarkt.
En stor dansk studie visar nu något som visserligen kanske inte överraskar — att det är avsevärt nyttigare med fullkornsbröd än med vitt bröd eller för all del kakor eller läsk. Men den ger påståendet större vetenskaplig tyngd än tidigare.
Studien med över 53 000 deltagare är den första långsiktsundersökningen av vad som händer när fettet i maten byts ut mot kolhydrater.
- Det viktigaste är inte hur stor andel i procent som man äter kolhydrater eller fett, utan kvaliteten på kolhydraterna, säger Alicja Wolk, professor vid enheten för nutritionsepidemiologi på Karolinska institutet i Stockholm.
Det blir också allt tydligare att det är viktigt med rätt sorts fett. Wolk tycker att det är klokt att söka inspiration i vissa traditionella svenska matvanor.
- Använd rapsolja, den har bra fettsyresammansättning. Ät fullkornsbröd, inte baguetter, och fisk två—tre gånger per vecka.
Men all svensk mat är inte bra. Undvik stekt korv, påpekar Wolk.
Myndigheternas budskap har i 30 år varit att minska på fett i maten, och särskilt det mättade fettet, för att minska risken för hjärt- kärlsjukdom. För mycket mättat fett är inte bra men inte så farligt som dåliga kolhydrater.
Den som byter ut det mättade fettet mot snabba kolhydrater, de med högt glykemiskt index (GI), ökar risken för hjärtinfarkt. För varje fem procent som energiintaget flyttar från mättat fett till snabba kolhydrater ökar risken för hjärtinfarkt med 33 procent, rapporterar forskarna bakom studien i American Journal of Clinical Nutrition. De med lågt GI, till exempel fullkornsprodukter, minskade risken något.
Deltagarna i studien följdes i genomsnitt i tolv år. 1 943 av dem fick hjärtinfarkt.