Att dricka tre eller fler koppar te per dag är lika nyttigt som att dricka stora mängder vatten. Koffein är vätskedrivande men bara i större koncentrationer än vad de vanligaste dryckerna innehåller, visar en ny studie.
Studien omkullkastar den vanligaste teorin om att det skulle vara vätskedrivande att dricka kaffe eller te. Eftersom te dessutom innehåller flavonoider, antioxidanter som motverkar cellers nedbrytning, rapporterar BBC:s nätupplaga.
-Att dricka te är faktiskt nyttigare än att dricka vatten. Vatten ersätter i praktiken vätska. Te ersätter vätska och innehåller samtidigt antioxidanter så drycken har två saker som talar för den, säger doktor Carrie Ruxton som lett studien som publicerats i tidskriften European Journal of Clinical Nutrition, till BBC.
Forskarna hittade även indikationer på att tre till fyra koppar te om dagen minskar risken för hjärtattack. Enligt Ruxton är uppgifterna om teets vätskedrivande egenskaper en vandringssägen:
-Studier på koffein har visat att väldigt höga doser är vätskedrivande och alla har förutsatt att drycker som innehåller koffein torkar ut kroppen. Men till och med om man dricker en riktigt, riktigt stark kopp te eller kaffe, vilket är rätt svårt att brygga, skulle man ändå ha ett nettotillskott av vätska.
Då är dessutom inte andra effekter inräknade, påpekar hon, som det faktum att te innehåller fluor vilket är bra för tänderna. De enda skadliga effekterna av te som är kända i dag är att te kan hämma kroppens upptagning av järn, vilket betyder att människor med anemi bör undvika te i samband med måltider, rapporterar BBC.
Studien delfinansierades av det brittiska tesällskapet men forskarna understryker att forskningen inte styrts av yttre intressen.