Farliga Transfetter
Transfetter ökar risken för bröstcancer
Publicerat 2008-04-11 23:59
En stor fransk studie har visat att kvinnor som har förhöjda nivåer av transfett i blodet löper dubbelt så stor risk som andra att drabbas av bröstcancer. Nu kräver forskarna bättre märkning av matvaror som innehåller transfetter, som till exempel chips, kakor och pizzabottnar.
Dela med andra:
Farliga Transfetter
Varningen för transfetter utfärdas i ett pressmeddelande från Världshälsoorganisationens center för cancerforskning - International Agency for Research on Cancer, IARC.
Två stora forskningsinstitut i Frankrike har undersökt förhållandet mellan fettsyror i blodet och insjuknandet i bröstcancer. Forskarna analyserade 40 olika fettsyrors påverkan på kvinnors hälsa, men endast en visade sig medföra den allvarligt ökade cancerrisken.
Resultatet visar tydligt att
industriellt framställt transfett nästan fördubblar risken för kvinnor att insjukna i bröstcancer.
Studien baseras på 25.000 frans-ka kvinnor som sedan 1990, en gång om året fått svara på frågor om sin livsstil, diet och hälsa. De fick dessutom lämna blodprov regelbundet. Nästan 400 av kvinnorna utvecklade bröstcancer under studiens gång. Deras blodvärden jämfördes med 700 kvinnor som inte utvecklade cancer.
Doktor Françoise Clavel-Chapelon är ansvarig för den franska E3N-studien som undersökningen ingår i. Hon vill nu utöka antalet deltagare och undersöka fler kvinnor.
- Det viktigaste just nu är att dels bekräfta resultaten i en studie med fler deltagare, dels att se till att matvaror får en tydligare innehållsförteckning, säger hon.
Studiens författare nämner Danmark som förebild där man sedan några år förbjudit transfetter i mat.
Annika Sohlström, chefsnutritionist på svenska Livsmedelsverket, har inte sett studien ännu, men säger att mättade fetter är ett större problem för svenskarnas hälsa.
- Svenskarnas intag av transfetter är i linje med WHO:s rekommendationer, medan intaget av mättade fetter ligger långt över de rekommenderade gränsen. Därför bedömer vi att mättade fetter är ett större problem, även om vi naturligtvis vill att industrin skall byta ut transfetter så långt som möjligt, säger hon.
De 25.000 undersökta kvinnorna ingår i en större nationell studie vid namn E3N. Den i sin tur är del av EPIC, en epidemiologisk undersökning med en halv miljon européer från tio länder som samordnas av IARC. Sambandet mellan bröstcancer och transfetter kommer att undersökas i fler av de deltagande länderna.
Visar 0 av 0. Per sida:
Det finns inga kommentarer.
Visar (av totalt ).
Vill du ha en bra start på dagen?
Läs Dagens Nyheter. Klicka för ett bra erbjudande.
Annonser
-
Hur är din bil värderad?
Vi hjälper dig med värderingen, snabbt, individuellt, pålitligt.












