Ultraljud som preventivmedel

• Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

Testiklar som utsätts för ultraljud producerar färre spermier. Med rätt dos hoppas forskare kunna använda metoden som nytt preventivmedel, rapporterar BBC.

Redan på 1970-talet föreslogs ultraljud vara hämmande för spermieproduktionen. Nu har forskare på University of North Carolina plockat upp idén och utfört framgångsrika tester på råttor.

Resultaten visar att om testiklarna utsätts för ultraljud under vissa förutsättningar och med rätt intervall så minskar antalet spermier markant, skriver BBC. Enligt forskarrapporten, som publicerats i Reproductive Biology and Endocrinology, är det effektivast med två 15-minutersdoser med två dagars mellanrum och genom varmt saltvatten.

– Fortsatta studier måste utföras för att avgöra hur länge den preventiva effekten håller i sig och om det är säkert att använda det upprepade gånger, säger forskningsledaren James Tsuruta till BBC.

Något som måste utredas är huruvida effekten är reversibel, det vill säga om kroppen så småningom återfår en normal spermieproduktion efter behandlingen och att spermiernas kvalitet inte försämras på längre sikt.

Forskningslaget, som finansieras med medel från Bill och Melinda Gates Foundation, skriver att målet är att kunna tillhandahålla ett alternativ för män som vill dela familjeansvaret i både västvärlden och i utvecklingsländer. Ett alternativ som är långvarigt och utan hormonell påverkan.

0 . Per sida:

(Vad ar Twingly?)

Visar 1-10 (av totalt 1).

Andra har läst

Ett tiotal vårdas på sjukhus. Olyckan inträffade i närheten av Alanya.

ebola500
Foto:AP

Epidemin i en ny fas. Hoppfull tweet av professor Hans Rosling. 43  15 tweets  28 rekommendationer  0 rekommendationer

carmen144
Foto:AP

Vräkt efter 50 år. Den spanska änkans fall väcker vrede. Nu får hon hjälp av sitt lokala ligalag. 30  4 tweets  26 rekommendationer  0 rekommendationer

På Mallorca. Föll från en åtta meter hög mur i närheten av katedralen i Palma de Mallorca.

elseu244
Foto:Alamy

Spara 498 kr!

Läs DN digitalt – var, när och hur du vill.

Läs dagens tidning

Ny form. Nu är det lättare att läsa tidningen digitalt!