Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Vetenskap

Var femte kvinna har aldrig tittat på sin snippa

Foto: Alamy

Kvinnor har dålig koll på sitt underliv. Var femte kvinna har aldrig tittat på sin snippa i en spegel och bara 47 procent är nöjda med hur deras underliv ser ut, visar en ny undersökning. För att öka kunskapen drar Apoteksgruppen i samarbete med FN i gång kampanjen ”Hej Snippan!”.

Drygt tusen kvinnor i åldern 15-74 år har deltagit i undersökningen som opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov gjort på uppdrag av Apoteksgruppen. Syftet var att ta reda på hur svenska kvinnor förhåller sig till sina underliv och lyfta fram snippans betydelse för kvinnors och flickors hälsa och välmående.

Undersökningen visar att kvinnors nedre regioner fortfarande är något man inte gärna pratar om. Knappt var tredje svensk kvinna pratar om sina underlivsbesvär med någon de känner och en av tio uppger att de inte vågar fråga om underlivet på apotek för det är pinsamt. Något som apoteken vill ändra på eftersom man anser sig kunna ge bra råd om underlivsbesvär och vad som är normalt.

För att öka kunskapen kring de kvinnliga genitalierna och stärka kvinnors och flickors rättigheter i världen drar Apoteksgruppen nu i gång en kampanj på sina apotek i form av en necessär för intimprodukter för 20 kronor. Intäkterna går oavkortat till Svenska FN-förbundets projekt Flicka som bland annat motverkar kvinnlig könsstympning och att flickor gifts bort mot sin vilja.

Dessutom skänker Apoteksgruppen tio kronor vid köp av två produkter av det egna varumärket från intimhyllan. Kunderna kommer även att kunna skänka fem kronor i kassan till projektet Flicka.

Svenska FN-förbundet välkomnar Apoteksgruppens initiativ.

– Med projektet Flicka vill vi belysa och öka kunskapen om flickors utsatta situation i världen och samla in pengar till utvalda FN-projekt som stärker flickors rättigheter och möjligheter. Ju fler som hjälper till i arbetet desto bättre, säger Linda Nordin, generalsekreterare på Svenska FN-förbundet i pressmeddelandet.

Undersökningen visar också att knappt hälften av alla kvinnor är nöjda med sina snippors utseende och 12 procent är direkt missnöjda. Var femte kvinna i Sverige har aldrig sett i en spegel hur deras eget underliv ser ut.

Dessutom är det bara 9 procent som använder ordet snippa trots att ordet har förts fram som det vedertagna namnet på det kvinnliga könsorganet. En dryg tredjedel av kvinnorna kallar sitt underliv för ”underliv”, följt av ”där nere” (10 procent).

Mer från undersökningen

40 procent av alla kvinnor är inte bekväma med att visa sig nakna i omklädningsrum.

Endast 29 procent pratar om sina underlivsbesvär med någon de känner, 71 procent gör det inte.

73 procent tar bort oönskad hårväxt kring snippan. Av dem tar 23 procent bort allt hår.

66 procent tvättar sitt underliv minst en gång per dag, 13 procent oftare än så.

70 procent har pms-besvär (premenstruellt syndrom) vid mens.

En tredjedel har regelbundet eller ibland sex under mens.

15 procent uppger att de någon gång har haft en könssjukdom.

Nästan var tionde kvinna (8%) går inte på cellprovtagning för undersökning av livmoderhalscancer trots att de fått en kallelse.

30 procent av alla kvinnor ser klimakteriet som en befrielse.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.