Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Världens äldsta växter upptäckta

Fossilen i genomskärning och fotograferad med mikroskop.
Fossilen i genomskärning och fotograferad med mikroskop. Foto: Therese Sallstedt NRM

Svenska forskare har hittat fossil av 1,6 miljarder år gamla rödalger. Det är äldre än någon tidigare upptäckt växt.

– Det visar att komplext liv uppkom på jorden betydligt tidigare än man tidigare trott, säger geobiologen Therese Sallstedt.

Forskare vid Naturhistoriska riksmuseet har i Chitrakoot, i centrala Indien, upptäckt två typer av rödalger, bevarade i sedimentära bergarter. Algfossilen beräknas vara 1,6 miljarder år gamla, vilket är 400 miljoner år äldre än de äldsta som tidigare hittats. Geobiologen Therese Sallstedt och paleontologen Stefan Bengtson är forskarna bakom upptäckten.

– För oss inom paleontologin är det här väldigt stort. Det är ovanligt att man hittar fossil som är så pass gamla, men som ändå kan relateras till nu levande grupper av organismer på det sätt som vår fossil kan. Det mest spännande med vår upptäckt är att vi nu tvingas omvärdera när avancerat liv på jorden egentligen utvecklades, säger Therese Sallstedt.

Fyndet innebär att det som kallas livets träd nu kan behöva justeras, i och med att tidpunkten för när avancerade livsformer uppstod skjuts bakåt. Växterna har en nyckelroll för livet på jorden, och de kom alltså mycket tidigare än vad man förut trott.

– Förfadern till alla moderna djur, växter och människor måste ha existerat betydligt tidigare, säger Therese Sallstedt.

Rödalger är några av de mest primitiva växter som finns, men avancerade vad gäller sin uppbyggnad, i jämförelse med bakteriellt liv – som var det första att uppstå på jorden. De är fotosyntetiserande – de producerar syre – och finns oftast i havsmiljöer. Det var när Therese Sallstedt studerade bakterier i lager av fossila bakteriemattor, som hon hittade en av de två rödalgstyperna.

– Jag upptäckte de lite mer bulliga algerna. Det var när jag skivade upp stenar för att studera under mikroskop som jag märkte att dessa fossil såg mycket mer avancerade ut än de bakterier som jag vanligtvis studerar.

Studien, som publicerades på tisdagen i den vetenskapliga tidskriften PLOS Biology, har redan genererat viss internationell uppmärksamhet.

– Vi har blivit kontaktade av journalister från bland annat engelska BBC. Vår förhoppning är att fler liknande fynd kommer att dyka upp, så att vi kan bygga på vår kunskap om hur livet på jorden har utvecklats från de allra första organismerna till de livsformer som vi ser i dag, säger Therese Sallstedt.