DN:s vetenskapsredaktion följer noga världens tyngsta vetenskapliga tidskrifter. Det är själva kärnan i vårt arbete, vill jag påpeka med anledning av en debattartikel av barnläkaren Claude Marcus i söndagens DN.
Vi rapporterar så sakligt och korrekt som möjligt om rön som kan ha intresse för våra läsare, till exempel från New England Journal of Medicine och amerikanska läkarsällskapets tidskrift Jama.
Dit hör en israelisk studie om bantning, som publicerades i somras. Den visade att så kallad Atkinsdiet med lite kolhydrater var det mest effektiva sättet att banta för en grupp överviktiga personer. Så kallad medelhavsdiet var nästan lika bra, medan den traditionella fettsnåla dieten (30 procent energi från fett) var mindre effektiv.
De israeliska forskarnas egen slutsats är att både Atkinsdiet (39 procent energi från fett) och medelhavsdiet (33 procent energi från fett) är effektiva alternativ för bantare, och att den kontroversiella Atkinsdieten är säker i åtminstone upp till två års tid.
Vi har också rapporterat om en jättestor amerikansk studie, kallad Women's Health Initative. Den visade att råd om att minska andelen fett i kosten inte hade någon säkerställd effekt mot vare sig diabetes, hjärtinfarkt eller bröstcancer.
En annan jättestor studie kallad Nurses Health Study har bland annat visat att det kvittar för hälsan om man äter mycket kolhydrater och lite fett eller tvärtom, lite kolhydrater och mycket fett.
Det viktiga är att kolhydraterna kommer från fullkornsprodukter och möjligen att fettet kommer från växtriket.
Resultaten i alla dessa studier avviker mer eller mindre från Livsmedelsverkets nuvarande kostråd om att svenska folket bör äta mera bröd och att bara 30 procent av vår energi ska komma från fett. Resultaten skiljer sig också från gängse bantningsråd inom svensk sjukvård, som betonar fettets roll.
Därför anser vi att resultaten har högt nyhetsvärde.
Men Claude Marcus tycker att vår rapportering från New England Journal of Medicine är "vulgärjournalistik", enligt vad han skrev på DN Debatt i söndags.
Själv har Claude Marcus publicerat cirka 175 artiklar som finns registrerade i den medicinska databasen Medline. På senare tid är en påfallande stor andel debattartiklar i Läkartidningen, där han bland annat går till storms mot dieter med en högre andel fett.
Men själv har Claude Marcus inte utfört några kliniska studier som jämför olika bantningsdieter. Hans forskning handlar bland annat om ungdomar med svåra genetiska störningar i ämnesomsättningen och om ansiktsformen hos överviktiga.
Ingen av hans studier har publicerats i medicintidskrifternas toppskikt New England Journal of Medicine, The Lancet eller Jama.
Claude Marcus debattartiklar och angrepp på svenska journalister tillför ingenting i den viktiga frågan om vilken kost som bäst kan skydda svenska folket mot övervikt och fetma.
Det gör däremot välgjorda studier i världens ledande medicintidskrifter. Och dem kommer Dagens Nyheter att hårdbevaka även i fortsättningen.