Tillskott av B-vitaminet folsyra och av B 12 skyddar inte mot hjärtsjukdomar, visar den hittills största studien, gjord av en världsledande forskargrupp vid universitetet i Oxford i Storbritannien.
Därmed spricker ännu en vitaminhälsoteori, skriver Svenska Dagbladet.
B-vitamin har lanserats som skydd mot hjärt- och kärlsjukdomar, främst hjärtinfarkt och stroke. Hjärtpatienter har ofta höga halter av ämnet homocystein i blodet och folsyra liksom vitamin B 12 kan sänka halterna.
Forskargruppen har följt över 12 000 brittiska patienter som överlevt en första hjärtinfarkt. De har följts i medeltal i sju år under tiden 1998—2008. Hälften av deltagarna fick vitamintillskott och de övriga overksamma piller, placebo. Men trots att vitaminerna sänkte homocysteinet i blodet med över 30 procent märktes ingen hälsoeffekt på hjärt-kärl-sjukdomarna. Några skillnader mellan de båda testgrupperna framkom överhuvudtaget inte.
Forskarna lade samman resultaten från studien med sju tidigare undersökningar, vilket ökade patientunderlaget till 37 000 personer. Resultatet blev exakt detsamma — inget hjärtskydd.
Förklaringen är troligen att förekomsten av homocystein inte är en orsak till sjukdomarna utan en följd av dessa.
Studien publiceras i den amerikanska läkartidningen Jama.