Vitaminer kan öka dödsrisk

Publicerad 2011-10-11 06:54

  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Multivitaminer och tillskott av mineraler kan öka risken hos äldre kvinnor att dö för tidigt. Järntillskott tycks öka risken mest, visar en ny stor studie.

Mer än var tredje svensk äter någon form av vitamin- eller mineraltillskott för att hålla sig frisk. Men nu visar en ny studie att pillren tvärtom kan förkorta livet hos äldre.

Den finländska forskaren Jaakko Mursu har tillsammans med kolleger i USA följt nästan 39.000 amerikanska kvinnor mellan 1986 och 2004. Kvinnorna har under årens lopp regelbundet fått uppge vilka vitamin- och mineraltillskott de tar.

Snittåldern hos kvinnorna var cirka 61 år när studien drog i gång. Under studietiden avled nästan 16.000 kvinnor.

Enligt forskarna kan det finnas ett samband mellan multivitaminer och tillskott av järn, vitamin B6, folsyra, magnesium, zink och koppar och för tidig död. Störst risk gav järntillskott.

Kalcium i måttliga mängder var det enda tillskottet som tycktes minska risken, visar studien som publiceras i dag i tidskriften Archives of Internal Medicine.

– Den som är frisk och äter en bra kost behöver inte äta extra vitaminer. Kosttillskott i stora mängder kan skapa en obalans i kroppen. Pillren är till för dem som inte kan äta en fullvärdig kost, säger Alicja Wolk, professor vid Karolinska institutet.

Tipsa via e-post
(Vad ar Twingly?)

Visar 1-10 (av totalt 1).

Mer från förstasidan

Foto: Jessica Gow Loreen vann ESC i utklassningsstil. Infälld: SVT:s chef Eva Hamilton.

SVT-chef självsäker inför nästa års final

Eva Hamilton trygg med Eurovisionuppdraget. Svenska tv-bolaget ser inget behov att ”hänga med i det ständiga rejset uppåt” mot jättesummor. 22 9 tweets 13 rekommendationer

”Nu vill jag bara dansa.” Webb-tv: Så smälter Loreen segern.

Ifrågasätter svenskheten. Björn Söder-utspel kritiseras. 83 22 tweets 61 rekommendationer

”Tack för ert stöd.” Loreen var rörd efter jordskredssegern i Baku. 154 9 tweets 145 rekommendationer

Se bilder: Loreen i fokus. 24 7 tweets 17 rekommendationer

Hela resultatlistan. Så gick det. 16 6 tweets 10 rekommendationer

Foto: Scanpix

Coop återkallar färs och hamburgare

Risk för salmonella. Coop återkallar nötfärs, blandfärs och hamburgare av det egna märket Coop.

Foto: Jussi Nukari / AP Halv stång i Hyvinge.

Hyvinge-skytt kände offren

Skottdramat i Finland. Den 18-årige gärningsmannen har gått på samma skola som personer han dödade. Han har stort vapenintresse.

Eftersökt nazist avled vid 90

Klaas Carel Faber. Den nederländska tidigare SS-officeren dömdes redan 1947 för mord på judar men levde i frihet i Tyskland. 8 2 tweets 6 rekommendationer

Foto: Nicklas Thegerström Ranya Soliman och Ebrahim Aljabare är positiva till förslaget.

Sänkt stöd om man inte flyttar till jobb

Regeringen vill skärpa kraven. "Viktigt att vi är tydliga med att man har ett eget ansvar att tacka ja till erbjudet jobb", säger integrationsministern. 142 31 tweets 111 rekommendationer

”Att flytta är ingen stor sak.” Regeländringen välkomnas.