Vitaminpiller farliga för hälsan
Publicerat 2008-04-15 22:03
Annica Olofsson brukar ta multivitamintabletter. "Jag kanske får tänka om", säger hon. Här med sonen Andreas.
Lars Epstein
Vitaminpiller med antioxidanter dödar sannolikt fler än de hjälper. Vitaminerna A, E och betakaroten ökar risken att dö i hjärtkärlsjukdom och cancer. Det visar den hittills största analysen av antioxidanter.
Dela med andra:
Relaterade artiklar
Vitaminförsäljningen har ökat
- Antioxidanter i tablettform dödar fler i västvärlden än de räddar. Pillren är verkligen inget godis och det är skandal att de inte räknas som läkemedel, säger Christian Gluud, professor vid Rigshospitalet i Köpenhamn.
Han har tillsammans med sina kolleger i det så kallade Cochrane-nätverket analyserat all publicerad forskning som gjorts på antioxidanter.
Cochrane är en högt ansedd internationell organisation som granskar vetenskapliga underlag för olika medicinska åtgärder.
Forskarna granskade 67 studier med sammanlagt över 232.000 deltagare, som har fått tabletter med antioxidanterna vitamin A, E, C, betakaroten och selen eller placebo (sockerpiller).
Dessa vitaminer ingår i de flesta multivitaminpiller som säljs i dag. Granskningen visar att deltagarna som fick vitamin A, E och betakaroten i större utsträckning dog i cancer eller hjärtkärlsjukdom än de som fick placebo.
Vitamin A visade sig ge en ökad dödlighet med sexton procent, vitamin E med fyra procent och betakaroten med sju procent.
- Vi misstänker att antioxidanterna har lett till en acceleration av sjukdomsfall i cancer och hjärtkärlsjukdom, säger Christian Gluud.
Antioxidanter är ett samlingsnamn för olika ämnen som motverkar de så kallade fria radikalernas skadliga effekt på kroppens celler. De har bland annat lanserats som ett skydd mot cancer.
Att vi gärna vill tro att kosttillskotten ger oss ett längre och friskare liv visar inte minst de ständigt ökande försäljningssiffrorna. Enligt branschorganisationen Hälsokostrådet såldes vitaminer och mineraler för omkring 740 miljoner kronor i Sverige förra året. Ungefär var tredje svensk äter kosttillskott.
- Den som misstänker sig ha vitaminbrist ska prata med sin läkare. Vi rekommenderar ingen att på egen hand ta vitamin A, E och betakaroten. När det gäller vitamin C och selen saknas det underlag för att vi ska kunna dra några slutsatser. Men flera stora studier är på gång, säger Christian Gluud.
Näringsepidemiologen Alicja Wolk vid Karolinska institutet menar att den som tar multivitaminer med antioxidanter inte behöver oroa sig för att dö av pillren.
- Studien är välgjord och pålitlig. Men i många av studierna som ingår har deltagarna fått mycket höga doser av vitaminer, mer än det som ingår i multivitaminer som säljs här, säger Alicja Wolk men tillägger samtidigt:
- Den som äter flera olika tillskott bör se upp så att den totala mängden inte blir skadlig. Vitaminer från till exempel USA och Tyskland kan också innehålla hälsofarliga mängder antioxidanter.
Enligt Alicja Wolk behöver den som äter varierat och får i sig fem portioner frukt och grönsaker varje dag inte ta några extra vitaminer.
- Vi får i oss allt vi behöver via maten, säger hon.
Forskarna kan bara spekulera om varför antioxidanter i tablettform är skadliga, medan de är nyttiga i naturlig form i bland annat frukt och grönt.
- Det verkar som om de höga halterna i pillren rubbar balansen i kroppen. Man kan jämföra med vad som händer med en stol om man förlänger bara ett av benen, säger Alicja Wolk.
Visar 0 av 0. Per sida:
Det finns inga kommentarer.
Visar (av totalt ).
Vill du ha en bra start på dagen?
Läs Dagens Nyheter. Klicka för ett bra erbjudande.
Annonser
-
Glasögon på nätet
Kompletta glasögon på nätet. Prova hemma innan du bestämmer dig.
-
Billiga glasögon på nätet
Optikbutiken erbjuder kompletta kvalitetsglasögon med fri leverans.
-
Hitta perfekta glasögon
Hitta klockrena glasögon för dig! Beställ här från 490 kr inkl. frakt.














