Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut

Y-kromosomen kan ligga bakom männens kortare liv

Foto: National Cancer Institute/AP

Män lever kortare och löper större risk att drabbas av cancer än kvinnor. Nu visar svenska forskare att förklaringen kan vara att många äldre män förlorar sin Y-kromosom i kroppens celler.

– Män som saknar Y-kromosomen har nästan fyra gånger högre risk att drabbas av cancer än andra män. Det var en mycket oväntad upptäckt, säger Lars Forsberg, forskare vid Institutionen för immunologi, genetik och patologi vid Uppsala universitet.

Hittills har det saknats en förklaring till varför män har en kortare genomsnittlig livslängd än kvinnor och oftare drabbas av cancersjukdomar. Nu har Uppsalaforskare tillsammans med brittiska och amerikanska kolleger funnit en koppling till mannens Y-kromosom.

Flera sjukdomar som till exempel diabetes och cancer beror delvis på förändringar i arvsmassan i kroppens celler. Forskarna har därför undersökt arvsmassan i blodprover från mer än 1.600 män från Uppsala som ingår i långtidsstudierna Ulsam och Pivus. Männen var mellan 70 och 84 år när de lämnade det första blodprovet. Ungefär var femte man visade sig sakna sin Y-kromosom i minst var tionde vita blodkropp.

– Det var väntat, eftersom det är känt att äldre män kan förlora sin Y-kromosom. Den tycks försvinna i samband med celldelning, och det har hitttills ansetts vara en naturlig och ofarlig del av mannens åldrande, säger Jan Dumanski, professor vid Uppsala universitet.

Men när forskarna sedan följde männen under många år såg de att de män som saknade Y-kromosomen oftare drabbades av cancer och levde i snitt drygt fem år kortare än andra män.

– Kopplingen till förlusten av kromosomen finns där, men vi har ingen säker förklaring. Det kan bero på att Y-kromosomen har betydelse för immunförsvaret, till exempel för att dämpa tumörtillväxt. Kanske får män därför oftare cancer än kvinnor. Det måste undersökas i fler studier, säger Lars Forsberg.

Kromosomerna är X-formade strukturer som finns i alla celler i kroppen. De bär på våra arvsanlag, det vill säga våra gener. Vi har normalt 46 kromosomer. Y-kromosomen finns bara hos män. Den har hittills ansetts nästan bara ha betydelse för könsbestämning och spermieproduktion.

– Våra fynd tyder på att den har större betydelse än så, säger Jan Dumanski.

Forskarna hoppas att analyser av Y-kromosomen i framtiden kan användas i test som förutsäger risken för män att få cancer. I dag saknas test för män som vill veta om de saknar Y-kromosomen. Den nya studien publiceras i vetenskapstidskriften Nature Genetics nätupplaga.

Fakta: Kromosomer

Människor har normalt 46 kromosomer i alla kroppens celler, 23 från mamman och 23 från pappan.

Kromosomerna är fördelade på 23 par.

Det tjugotredje paret avgör i de flesta fall vilket kön barnet får.

Flickor får X-kromosomer från båda sina föräldrar.

Om en av kromosomerna i paret är en Y-kromosom (från pappan) blir barnet en pojke.

X-kromosomen innehåller mycket mer genetisk information och bär på över tusen gener, jämfört med Y-kromosomens knappt hundra.

Hittills har Y-kromosomen främst ansetts ha betydelse för könsbestämningen och spermieproduktionen.