Ord som klättrar uppåt väggarna

Publicerad 2008-12-11 10:19

Performanceartisten Sten Hanson, känd för "Ouhm" och "Oips".

Performanceartisten Sten Hanson, känd för "Ouhm" och "Oips".

  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Text som faller sönder, bokstäver som byter ordning och ord som staplas på varandra så att de bildar något nytt.

Text som faller sönder, bokstäver som byter ordning och ord som staplas på varandra så att de bildar något nytt.

När performance­artisten Sten Hanson för första gången ställer ut sina visuella verk blir det mycket poesi och ordlekar. Lite som en diktsamling, fast på väggen.

– Jag har alltid tyckt om att leka med språket, att vrida och vända på det. Genom att göra om texten vill jag få folk att se på verkligheten på ett nytt sätt, säger Sten när han bjuder på kaffe i lägenheten på Söder.

Hyllorna i vardagsrummet är fulla av cd-skivor och det är framför allt på musiken han har försörjt sig, Sveriges första stora performanceartist.

Sten är 74 år och i dagarna firar han 50-årsjubileum som konstnär. Som självlärd tonsättare blev han tidigt en pionjär inom text- och ljudkomposition och är mest känd för verken ”Ouhm” och ”Oips” .

Han har uppträtt på världens bästa performancescener, spelat in elektronmusik och varit med i Hollywoodfilmer (även om han säger att han oftast hade så få repliker att om man råkar blinka på fel ställe kan man missa honom). Han har fått Kungliga musikaliska akademins medalj för tonkonstens främjande och har framträtt på samma tillställningar som Leif Elggren och Dror Feiler. Och hela tiden har han gått sin egen väg.

– John Cage var min mentor och han fick mig att se att det inte var viktigt att bli en respekterad kompositör. Sådana finns det många av. Det viktiga är att jag gör det bara jag kan göra.

Trots att Sten Hanson länge varit ett känt namn på den internationella konstscenen har han mest uppmärksammats inom experimentella kretsar i Sverige. Till nu. I dag är det många unga konstnärer som har Sten som förebild.

– Det har skett ett paradigmskifte. De unga konstnärerna har tröttnat på det kommersiella och har börjat ägna sig åt det historielösa, kreativa. Dansen börjar också bli mer experimentell och många videokonstnärer försöker göra annorlunda saker. Jag sitter och myser över den här utvecklingen, säger Sten och bläddrar i utkastet till sin nya bok.

Den är full av dikter, underlag för framträdanden och notpapper som även personer som inte kan läsa noter kan läsa. Det är en del av den boken som nu ställs ut.

– Man kan säga att det är pappersversionen av mina verk.

Tipsa via e-post

0 . Per sida: