Människorna bakom

Bakom Teliafamiljreklamen

Petrus Kukulski (i vit t-shirt) och Martin Marklund skapade de hyllade reklamfilmerna om Teliafamiljen.

Foto: Caroline Tibell Petrus Kukulski (i vit t-shirt) och Martin Marklund skapade de hyllade reklamfilmerna om Teliafamiljen.

  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

Info

Martin Marklund
Ålder: 37 år.
Familj: Anja och sonen Filip.
Bor: Stockholm.
Favoritreklam: Sony Bravia, 250 000 studsbollar i San Francisco.

Petrus Kukulski
Ålder: 40 år.
Familj: Ulrika och döttrarna Edith och Ester.
Bor: Stockholm.
Favoritreklam: Jacko på MTV.
Favoritslogan: ”Den utan socker!”

Telia­familjen
Gunnar (pappan) spelas av Roland Nordqvist, 61 år, kreativ mångsysslare, journalist, författare.
Anna (dotter) Angelica Zetterström, 21 år.
Lena (ljushårig kompis) Angelica Klarbo, 19 år.
Micke (pojkvän) Robin Karlsson, 19 år.
Johan (lillebror) Sebastian Nilsson, 13 år.

(Alla ungdomar går i skolan.)

De gör reklamsåpan som hela Sverige pratar om.

De gör reklamsåpan som hela Sverige pratar om.

Tv-tittarna älskar reklamfilmerna om Teliafamiljen. Att pappan nu fått en flickvän är resultatet av påtryckningar från svenska folket. Men familjens verkliga föräldrar är Martin Marklund och Petrus Kukulski.

Deras prisbelönta filmer ses varje kväll av miljoner tv-tittare. Karaktärerna är välbekanta diskussionsämnen i de flesta svenska fikarum. Men nästan ingen vet vem som gjort filmerna.

Annons:

Duon Martin Marklund och Petrus Kukulski tar emot i reklambyrån Storåkers tjusiga lokaler i Sturegallerian i Stockholm där utsikten över Östermalms takåsar imponerar. Martin som var med från start och skapade Teliafamiljen har skrivit manus till över 60 reklamfilmer för Telia. Från början samarbetade han med Enis Püpülek och sedan med Petrus.

– Telia kan ibland uppfattas som ett stort och byråkratiskt företag. Och när vi fick uppdraget var vårt mål att ge Telia ett hjärta. För oss var Teliafamiljen ett sätt att få svenska folket att helt enkelt tycka om Telia lite mer, inleder Martin.

Reklamen fungerar. Den har vunnit både Guldägg, 75-wattare och internationella priser. Reklambyråns vd Michael Storåkers har statistik som visar att Telias reklam blivit fyra gånger så effektiv jämfört hur det var för fyra år sedan.

– Varje ny film har sitt ursprung i att Telia lanserar ett erbjudande. Då gäller det att ”tratta ner” budskapet till en enda mening och sedan dramatisera budskapet med hjälp av Teliakaraktärerna, säger Martin.

Radarparet Martin och Petrus tycker att man kan kräva av reklam att den är underhållande.

– För några år sedan kunde man nästan trycka ner vilken slogan som helst i halsen på folk om man hade tillräckligt fet budget, nu är det annorlunda, speciellt på nätet där tittarna själva bestämmer om de ska klicka, förklarar Petrus.

Att de trivs med att arbeta tillsammans märks tydligt. De gick i samma klass på reklamskolan Berghs copylinje 1997. Martin är egentligen civilekonom och Petrus har gått lärarhögskolan. De jobbar gärna tillsammans även utanför reklamvärlden. Ett exempel är den tecknade MTV-figuren ”Jacko”, ett annat humorprogrammet ”Godnatt jord” med apan Alejandro Fuentes Bergström.

Petrus har även skrivit den hyllade romanen ”Hjälp jag heter Zbigniew”. Och Martin en omvänd coachbok, ”21 steg till självstjälp”.

– När vi skulle casta (rollbesätta) Teliapappan hade vi 50 män att välja mellan. Så kommer Roland in och har rufsigt hår och en Musse Pigg-slips. Han såg allmänt vilsen ut. Men man gillade honom direkt, säger Martin.

Petrus lägger till att (den gifte) skådespelaren Roland Nordqvist i verkligheten är mycket populär bland kvinnorna. Han har berättat att han blivit nypt i stjärten och bjuden på öl när han åkte Finlandsbåten.
Martin, som även regisserat filmerna tillsammans med produktionsbolaget Esteban, föredrar att jobba med amatörer framför utbildade skådespelare. De är inte ”förstörda av Dramaten” med överspel och yviga gester.

Vad kommer att hända med familjen i framtiden?
– Sedan förra sommaren är det andra kreatörer på byrån som gör filmerna, så vi är också lite nyfikna. Exempelvis har ju Roland träffat en kvinna nu. Och vem vet, kanske blir tonårsdottern en frånskild trebarnsmamma till slut, säger Petrus.

0 . Per sida:

Andra har läst

Digital prenumeration