Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Resor

Bli en bättre skidåkare med yoga

DN:s reporter Peter Letmark sträcker ut framsidan av kroppen framför Mont Blanc.
DN:s reporter Peter Letmark sträcker ut framsidan av kroppen framför Mont Blanc. Foto: Privat

Förr eller senare bör alla skidåkare sträcka ut musklerna och öva på ­fokusering för att öka sin prestation i backen. Vad är då bättre än yoga? DN Resor for till franska Chamonix för att testa.

Hårda isiga pister ställer stora krav på närvaro och koncentration i åkningen, men också styrka för att man ska klara att trycka ned stålkanterna i precis rätt ögonblick. Jag har precis avslutat dagens första åk i favoritområdet Brévent i Chamonix och konstaterat att fransmännen inte är så bra på att pista.

Just den här förmiddagen är det dessutom dålig sikt och blåsigt så jag beslutar att avsluta åkningen för att öva just styrka, balans och fokusering i yogastudion Sattva i centrala Chamonix.

Studion öppnades av yogaläraren och massageterapeuten Hubert de Tourris hösten 2010. På schemat den här förmiddagen står ”Vinyasayoga” och till studion kommer ett tiotal fransmän, men även en ryss, en amerikan och en holländare.

– Vill man ha en hållbar skidkarriär, eller åldras med värdighet oavsett vilken idrott det gäller, så måste man förr eller senare ta tag i stretchningen, upplyser oss Hubert de Tourris om.

Och vad är mer stretchning än yoga? Inte sällan har skidåkare problem med knän och rygg. Det beror ofta på att vissa muskler är korta och stela. Ligamenten tar stryk och förr eller senare måste man ta tag i stretchningen. Yogan utvecklar också de djupa musklerna i bålen som är viktiga för en skidåkare. Hubert de Tourris hävdar att det finns ännu fler bonuspoäng med yogan. Den ger inte bara uthålliga muskler utan även balans och en ökad förmåga att fokusera.

– Yogan förbättrar din närvaro i allt du gör. När man sportar gäller det att vara medveten i varje rörelse, också mentalt, säger han.

En av de bofasta som kommer till hans studio några gånger i veckan är Christophe Dat, 42 år. Han är född och uppvuxen i Chamonix och började träna yoga för två år sedan. Nu kommer han på förmiddagen före jobbet som bergsguide eller på kvällen när arbetsdagen är slut. För honom har skidåkningen och jobbet att guida turister fått ett lyft.

– Den har ökat min rörlighet och koncentration. Men också min förmåga att spara på krafterna.

Christophe säger att han blivit mer uppmärksam i varje rörelse. Dessutom har han lärt sig att kontrollera magstödet och använda det för att avlasta andra muskler under åkningen. Men framför allt har yogan förändrat hans sätt att se på motstånd och smärta, förklarar Hubert de Tourris.

– Tidigare var han mer rädd för att stöta på kroppsligt motstånd. Han förväxlade det med risken för att skada sig.

Hubert medger att det kan låta litet flummigt, men försöker ändå förklara hur yoga kan hjälpa en att skilja mellan ”bra” och ”dålig” smärta. Den som vill utvecklas ska kunna lägga sig precis på gränsen för sin flexibilitet och styrka. Om smärtan känns mjuk brukar den vara bra, om den är mer knivskarp signalerar den risk för skada, menar han.

– De här sakerna kan man lära sig att skilja på med hjälp av yogan.

Chamonix har en mångårig tradition av yoga. Hubert de Tourris stötte på den dynamiska och fysiskt utmanande ashtangayogan första gången för sju år sedan när han gjorde ett besök i studion Alpine Yoga som ligger bara några hundra meter från hans egen studio, Sattwa.

– Ända sedan jag var liten har jag varit intresserad av andlighet. Nu hittade jag ett sätt att kombinera det med en fysisk träning som passade mig, säger Hubert.

Redan efter några år började han undervisa hemma eller i olika lokaler han hyrde in sig i och för två år sedan beslutade han sig för att öppna en egen studio i centrala Chamonix.

Som ung tränade Hubert också kampsport. Den lärde honom vikten av att hålla musklerna mjuka för att utveckla styrkan och precisionen i ett slag.

– En muskel som är mjuk är runt trettio procent mer effektiv än en muskel som är stel, säger Hubert och knyter näven för att illustrera hur armens mjukhet och rörelse kombinerat med nävens hårdhet ger kraft i slaget.

– Det är samma sak med skidåkning. Man blir starkare i åkningen om musklerna och kroppen blir mer följsamma. Tricket är att kunna slappna av och spänna musklerna om vartannat.

I yogan lär man sig också att synkronisera rörelserna med andningen. Det gör att man sparar på krafterna och blir mer uthållig.

– Det gäller alla idrotter, säger Hubert, som är långt ifrån ensam om att kombinera skidor och yoga. Den som googlar på ”yoga and skiing” får långa listor på workshoppar och kurser som kombinerar de båda praktikerna.

För den som vill förbereda sig inför säsongen rekommenderas att börja med ­yogan i god tid. Den som inte har någon studio att gå till, kan gå in på Youtube och ta del av de instruktionsvideor som finns.

Som ytterligare komplement till skidåkningen ger Hubert de Tourris behandlingar av olika slag. Jag testar den lyxigaste varianten, en och en halv timmes ayur­vedabehandling med varm sesamolja, för nittio euro. Det är en behandling som mjukar upp fnasig hud, stela muskler, såriga fotknölar och underlättar energiflödet i kroppen. När oljan värms upp får den egenskaper som gör att den tränger djupare in i huden.

Först gör Hubert en ytlig besiktning. ­Efter att han har räknat min puls konstaterar han att jag är en energisk person som kan behöva en lugnande behandling som inte är så kraftfull.

– I ditt fall finns annars risken att du blir för aktiverad, förklarar han.

Ayurveda handlar om att balansera och harmoniera. Precis som yogan ökar den kroppsmedvetenheten och energiflödet i kroppen. För den som inte känner för varm olja erbjuder nästan samtliga hotell i Chamonix olika varianter av sportmassage för trötta fötter, ben och ryggar. Skidåkningen är så krävande att fler och fler väljer att hoppa över after ski-ölen för att i stället ta ett varmt bad och en behandling, förklarar receptionisten på mitt hotell.

Resa hitFlyg från Arlanda till

Resa hit
Flyg från Arlanda till Genève kostar 1 000–3 000 kronor tur och retur beroende på säsong. Från Genève tar man transferbuss som tar någon timme till Chamonix.

Boende
Allt från lägenhetshotell och vandrarhem till vanliga hotellrum finns. Stor variation i pris beroende på bekvämlighet och säsong.

Bra matställen i Chamonix
Maten i Alperna och på skidorter är ofta stabbig, det är inte lätt att hitta bra ­vegetarisk mat.

L’Impossible
Routes des Pélerins

Nyöppnad ambitiös ekologisk restaurang med rak och enkel italiensk-fransk mat som varken är onödigt dyr eller snobbig. Stort utbud av kött och fisk, men också rikligt med vegetariska alternativ.

Munchie
87 Rue des Moulins

Svenskdriven restaurang med mycket gott rykte. Maten är omväxlande europeisk och fransk men också asiatiskt influerad och då framför allt från Japan. Fantastiska ­sallader med fisk, avokado och sjögräs.

Satsuki
288 Rue Joseph-Vallot

Japansk restaurang för den som älskar sushi eller vill ha förstklassig hämtmat. Här finns även sashimi, yakitori och andra japanska klassiker.

Hameau Albert 1er
38 Route du Bouchet

Har man råd så är den här restaurangen, som också är ett fyrstjärnigt hotell, nummer ett. Restaurangen har två stjärnor i Guide Michelin och säsongens bästa råvaror, närproducerade och tillagade av toppkockar.

Aux Petits Gourmands
168 Rue du Docteur-Paccard och 98 Avenue de l’Aiguille-du-Midi

Här finns den finaste chokladen, men också bakelserna och andra franska ­klassiker.

Här är några av de vanligaste yoga­formerna

Här är några av de vanligaste yoga­formerna i väst­världen:

Hatha yoga
Den i Europa mest kända formen av yoga och egentligen ett samlingsnamn för de fysiskt orienterade yogametoderna. Olika kroppsställningar kombineras med andningsövningar och meditation.

Vinyasa- eller poweryoga
Rörelser utövas i ett flöde där andningen samverkar med varje kroppsställning. Utövas på vanliga gym där det står ledaren fritt att improvisera.

Ashtangayoga
En fysiskt utmanande och kraftfull yoga­metod där rörelserna följer ett särskilt mönster. Andningen är central liksom magstödet.

Yinyoga
Skiljer sig från de mer dynamiska och muskulära yogastilarna eftersom man stannar längre i varje position. På så vis går stretchningen djupare.