Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut
Resor

Välklädd till halva priset i Milano

Hur gör de trendiga milanesarna för att ständigt vara rätt klädda och följa modet? Och framför allt hur har de råd?

Det frågar sig alla som plöjt innegatorna Via Montenapoleone och Via della Spiga i kvarteret bakom domkyrkan. Här är det bäst att vi vanliga kunder ägnar oss åt windowshopping. Det är lätt att komma till slutsatsen att shoppingbudgeten inte räcker för de perfekt skurna grafitgrå byxorna med metallglans i tyget från Prada för 500 euro. Samma sak med en handväska från Gucci med klassiskt bambuhandtag, för att inte tala om en aftonklänning från ”kung Giorgio”, som 81-årige Armani kallas i Milano.

Svaret på milanesarnas konsumtionsmysterium är alla de butiker som säljer plagg från visningar, showroom och rester från kollektioner. De kallas outlet. Det är långt ifrån Ullared eller Ellos katalog. I Milano är butikerna relativt små och ligger centralt inne i staden.

Det är en rejäl kö som samlats utanför ”Il salvagente” (Räddaren i nöden) på Via Bronzetti 16. Milanesare och utländska besökare hänger på låset denna måndag, då många inte uppmärksammat att butiken öppnar först klockan 15. Då väller folk in och börjar metodiskt och mycket snabbt att vända på jeans, tröjor och skjortor. Shoppingfreaksen är proffs och vet exakt vad de letar efter. En del har i förväg uppdaterat sig mot sajten shop.salvagentemilano.it för att ta reda på vilka plagg och märken som precis kommit in.

Denna butik var den absolut första i sitt slag, berättar ägaren Riccardo Galofaro.

– Det var 1978. Tillsammans med mina syskon beslöt vi att prova denna butiksmodell efter att ha konstaterat att det redan då fanns en stor överproduktion inom modevärlden. I dag har vi förstås direktkontakter med modehusen och vet långt i förväg vad vi kan få in, säger han.

De utländska kunderna är många. Milano har många shoppingbesökare som lugnt hoppar över La Scala, Breragalleriet och Michelangelos Nattvarden. Jing Jing, en kinesiska från Shanghai, har hittat Salvagente på nätet. Hon älskar italienska kläder, förklarar hon.

Ukrainska Irina Gak jobbar som översättare och åker regelbundet till Milano sedan hon flyttat tillbaka till Odessa. Hon går ofta till butiken.

– Under höstupptakt och ny säsong är priserna högre och det finns få reaplagg, säger hon på väg in till provrummet med två svarta extremt tajta byxor från Marella à 100 euro styck.

Det är inte superlätt att fynda i outletvärlden. Regeln är att alla plagg är reducerade med 50 procent och ibland mer. Men lyxaccessoarer kostar, även om man kommer undan med hälften, som en stilig akvamarinblå skinnväska från Ungaro för 600 euro.

Butikerna är olika. En del outlets har nästan bara udda kläder och storlekar. Det gäller att komma regelbundet eller så måste man ha tur. Det vet Jing Jing som skrattar och visar en gedigen lista på butiker som hon tänker beta av innan hon lämnar Milano.

… men dyr väska trots nedsatt pris.

Fakta. 3 övriga outlets

Matia’s, Piazza Carlo Mirabello 4.

En av de stiligaste i branschen med bra urval och kvalitet. Här är herr- och damavdelningarna lika stora. Ordning i butiken och lätt att hitta. Herrskjortor från napolitanska Barba och Etro. Kultjeans från Jacob Cohen. Butiker även på Corso Magenta 12, Corso Venezia 37 samt enbart barnkläder i butiken på Via Eugenio Balzan 3. Stängt söndagar.

D-Magazine, Via Manzoni 44.

Den mest kända butiken, som tidigare låg på Via Montenapoleone. Här finns de mest udda, trendiga och speciella modekläderna. Plagg som kostar, priserna är höga. Två butiker till på Via Bigli 4 och Via Forcella 13. Den senare stängd söndagar.

Touch and go, Via Adalberto Catena x Piazza Meda.

Billigare butik. Ganska trist lokal och i regel inte spännande kläder. Den som har tur kan göra fynd om man inte är fixerad vid modevärldens dominerande gudar.