Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Resor

Alla vill vara kawaii

Matturism, ekoturism och design-turism i all ära, men nu är det dags att introducera kawaii­turismen. DN:s Maria Ahlgren har besökt butikerna och nöjespalatsen där Tokyo visar sig från sin mest gulliga sida.

Alla som satt sin fot i Japan kan vittna om hur utropet kawaii tycks snurra som konstant soundtrack till det dagliga livet. Kawaii kawaii kawaiiii!

Kawaii, som löst kan översättas till gulligt, bedårande eller hjärtevädjande, är rådande ideal för nästan allt. Hjälplösa bebisar och små djur är kawaii, liksom seriefigurer och mangakaraktärer med enorma ögon. Modet är kawaii, chokladpralinerna är kawaii, sättet man går på är kawaii, idolerna är kawaii och bilen man kör är kawaii. Häromdagen på en restaurang i centrala Tokyo satt undertecknad bredvid en medelålders kvinna som med förtjusta pip beskrev sin hamburgare som kawaii.

Kawaii är verklighetsflykten in i det fluffiga och oskyldiga, och kulten är en så stark kraft att landets utrikesdepartement under 2009 utsåg sina första officiella kawaii-ambassadörer som sprider gullighetens budskap ut i världen. Essensen av kawaii är att skapa välbefinnande och ”happy time!”, och även om kakkoi, det attitydstinna och coola, är på stark frammarsch, så är ändå kawaii det evangelium som Japans folk, från skolflickor till skolfröknar, lovsjunger.
Med hjälp av DN Resors kawaii-guide kan du äta kawaii, shoppa kawaii och roa dig kungligt kawaii i den japanska huvudstaden.

Shibuya 109

Paris Hiltons favoritvaruhus svingar ivrigt den rosa fanan, även om ”sexy styles” alltmer dominerar de tio våningarna. De mesta kawaiibutikerna är Ruby Rose (allt är rosa), Ruvap (som ständigt samarbetar med Sanrio och Disney), Rose Fan Fan (kallar sig ”gothic romantic”) och Chiara (allt för dekoden – mobildekorering).
Adress: 2–29–1 Dogenzaka, Shibuya (station: Shibuya)
Öppet: dagligen kl 10–21.
Webb: www.shibuya109.jp (endast japanska)

Tokyo Character Street

På gatsnutten Tokyo Character Street i den ändlösa underjordiska värld av shopping och restauranger som bubblar under Tokyostationen, en av stadens största och en attraktion i sig, trollbinder ett dussintal butiker souvenirjägare och samlare med sitt hyperutbud av gulliga japanska seriefigurer. Butiken CT no Kobeya May är Hello Kitty-fantastens himmelrike där dammsugare, karaokemaskiner och sminkspeglar radats upp bredvid kakburkar, accessoarer och figurer, bland annat samlarobjektet Kabuki Princess som bara finns i Tokyo.

Donguri Shop specialiserar sig på gods från Japans främsta anime­studio, Ghibli, med karaktärer ur klassiker som ”Min granne Totoro” och ”Spirited Away”. Japans just nu mest populära björn, Rilakkuma, har sin egen shop några steg bort.
Adress: Tokyo Character Street/First Avenue Shopping Town, B1 Tokyo Station
Öppet: dagligen kl 10–20.30.
Webb: www.tokyoeki-1bangai.co.jp/feature/characterSt/

Razzleberry Frozen Yoghurt Café

I Japan kan till och med frusen yoghurt piffas upp i kawaiikostym och bli ett popkulturellt fenomen. Mitt i Shibuya, den surrealistiska nöjes- och shoppingstadsdel där de senaste japanska danshittarna ständigt pumpar över gatorna och flickorna trippar likt självlysande barbiedockor framför en kuliss av neonblipp och powpowfärger, ligger denna knallrosa kawaiibomb till kafé. Till bubblig J-pop serverar Razzleberry sina sötsaker i storlekarna cute, sexy och glamorous, och pyntar med juveler som ametist (blåbär) och rubin (hallon). Tanken är att kunden stiger in med sin glass i ett virtuellt omklädningsrum (!) och dekorerar tills bägaren är så bedårande att den omöjligt kan motstås! Adress: 1F, 28–3 Udagawacho, Shibuya (station: Shibuya) Öppet: dagligen kl 11–23. Webb: http://razzleberry.jp

Kiddy land

Även kreddkändisar som Karl Lagerfeld har den legendariska leksaksbutiken i Harajuku som shoppingmål vid varje Tokyobesök. Miffy, Kitty, Rilakkuma, fashionabla Blythe och de andra har sitt naturliga huvudkvarter i detta femvåningstempel som svär vid kärleken till allt som bringar cute and happy times!
Här finns också böcker, som bästsäljande ”Ribbon Days” om den perfekta rosetten, varje kawaiiflickas favorit bland acces­soarer, och ett stort utbud deko-den, dekaler och dekorationer som förvandlar en vanlig mobiltelefon till en glimrande kawaiiklenod. Bra utbud av samlarobjekt och rariteter. Adress: 6–1–9 Jingumae, Shibuya-ku (station: Harajuku eller Omotesando) Öppet: Dagligen kl 10–21, stängt tredje tisdagen varje månad. Webb: www.kiddyland.co.jp

Shinjuku Marui One

Ett helt varuhus vigt åt japansk popkultur erbjuder sedan i våras ett koncentrat av Harajuku och Shibuyas tonårsmodescen i shoppingenklaven Shinjuku. Hit beger sig den som vill plocka upp de senaste trenderna inom stilar som hime, en bakelse till sagoprinsesslook, eller rori, Lolita i marängklänning och klumpiga Mimmi Pigg-sandaletter.
I butiken Mamechiyo Modern hittar du vackra yukata, den formella kimonons enklare och betydligt mer lättburna lillasyster i bomull, som blivit trendig för unga tjejer att bära tillsammans med fantasifulla hårkreationer och docklik makeup. So cute!
Adress: 3–1–20 Shinjuku (station: Shinjuku)
Öppet: dagligen kl 10–21.

Purikura no mecca

Ingenting är mer kawaii än de foton som trollas fram på en purikura – print club. Ingen vänskap eller ung romans är på riktigt förrän den förevigats i purikura. Skolflickor och Shibuyas superstajlade tonåringar vallfärdar till denna fotogalleria där de många automaterna alla har sitt eget tema – prinsessa, cool, rebell eller kitsch för att nämna några. På plats i automaten väljer du din bakgrund samt vilken hudton du vill ha (gräddvit är mest kawaii). Sen är det bara att posera loss till den glada J-popen medan professionella purikura-modeller instruerar på skärmen hur du poserar för att maximera effekten av varje bakgrund. Efter fotosessionen är det dags för coloramadrama (!) när du i båset bredvid piffar dina bilder i ett program som får photoshop att blekna. Byt hårfärg, klistra in hjärtan, strö över glitter, lek med roliga glasögon och hattar, plocka in gulliga djur eller varför inte en snygg kille?  Adress: Center Gai, 2–23–15 Udagawacho, Shibuya (station: Shibuya) Öppet: nästan jämt.

Sanrio Puroland

Liten temapark i Tama, strax ­utanför Tokyo, där Sanrios figurer kommer till liv – framför allt en viss kattdiva. Besök Hello Kittys hus (och titta på Kittyteven där Nyhetsankar-Kitty berättar om Modell-Kittys senaste modevisning), ät middag till Kitty och hennes pojkvän Daniels show, klä ut dig till Kitty, posera med Kitty, gå på Kittyteater och ät Kittys favoritglass. Den ivrigaste fantasten kan också äkta sin älskade med Kitty och Daniel som vittnen. Blir det för mycket Kitty så är det bara att hoppa in i Time Machine of ­Dreams som i 3d transporterar dig in i animefavoriten Ge-Ge-Ge no Kitaros värld.
Webb: http://www.puroland.co.jp/english/welcome.html (biljettinfo, öppettider, vägbeskrivning mm.)

Candy Suite på Lovenet Karaoke

Tokyos sötaste karaokerum. Candy Suite är inredd i godisfärger och väggarna färgsprakar av Jelly Beans i plastkapslar. Rummet rymmer upp till tolv personer, och planerar ni helkväll så kan full middag serveras i sviten. Adress: Hotel Ibis 3F–4F, 7–14–4 Roppongi (station: Roppongi) Öppet: mån–tors samt lör kl 18–5, fre kl 18–7. Webb: http://www.lovenet-jp.com (reservera i förväg)