Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Nyheter

SAS: Kan bli gratis att flyga 2018

SAS vill erbjuda gratis flygningar i utbyte mot reklam.
SAS vill erbjuda gratis flygningar i utbyte mot reklam. Other: Håkon Mosvold Larsen/TT

Anpassad marknadsföring och Eurobonuspoäng. Så hoppas SAS att du ska kunna flyga gratis 2018. ”Du kan få en fri flygning mot att du tar emot en del reklam”, säger koncerndirektör Eivind Roald till Verdens Gang.

SAS har bestämt sig för att satsa på att ”göra livet enklare” för sina resenärer.

– Vi kunde ha sagt ”enklare resande”, men det gjorde vi inte. Nej, vi ska göra allt i deras liv enklare. Om vi lyckas skapar vi identitet och tillhörighet i en gemenskap. Människor väljer oss inte på grund av de rationella sakerna, utan på grund av den känslomässiga, säger Eivind Roald, koncerndirektör för försäljning och marknad på SAS, till Verdens Gang. 

SAS har uppfattat att flera av deras resenärer inte har priskrav utan snarare vill att livet ska bli enklare. Och att de framför allt vill lösa sin tidsbrist.

– I framtiden kommer vi att sälja paket, inte bara flyg. Om du åker till New York, plockar vi upp dig hemma och tar dig till hotellet när du landar. Biljetter till evenemang kan köpas genom en app. Du betalar en enda summa för hela resan, i stället för en massa delsummor, säger Eivind Roald till VG.

2,2 miljoner människor i Skandinavien flyger fem gånger eller mer per år. Medlemmar i SAS Eurobonus är uppe i 3,7 miljoner och med ett växande medlemsantal kan nu SAS tjäna pengar på att sälja bonuspoäng till företag.

– Föreställ dig att du ombord blir ombedd att titta på en tre minuter lång annons från BMW. Om du svarar ja, du får 500 bonuspoäng på ditt konto. I slutet av reklamen kommer du att erbjudas provköra bilen när du anländer. Gör du det får du ytterligare 1.000 bonuspoäng på ditt konto. Detta är de poäng som vi har sålt till BMW, som de delar ut det sättet de vill, säger Eivind Roald.

Genom att anpassa sin marknadsföring och rikta in sig på en smalare målgrupp hoppas SAS kunna erbjuda gratis resor 2018.

– Jag tror att du kommer att kunna flyga 2018 utan att betala mer än skatter. I dag accepterar du reklamfilmer på Spotify i utbyte mot gratis musik. På samma sätt kan du få en fri flygning mot att du tar emot en del reklam, säger Eivind Roald.

Men konkurrenten Norwegian anser att idén om att eurobonuspoäng kommer att garantera fria turer är överskattad.

– Vi välkomnar alla nya sätt att driva ett lönsamt företag och att erbjuda billiga flygresor. Men jag tror att människor utsätts för mycket reklam redan, att när de sitter ombord på ett flygplan, då föredrar de att njuta av en film, snarare än att titta på reklam, säger Norwegians informationschef Lasse Sandakerveien-Nielsen.