Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Resor

Omdömen sätter press på hotellen

Foto: AOP

Hotellchefer i Sverige fuskar sällan med omdömena på nätet. Men det är en tidsfråga innan de känner sig tvungna, menar forskare på Linnéuniversitet.

”Om gästerna vill, kan de sänka det här hotellet på en vecka. Det är ett slags terrorism som har nått vår bransch”.

Orden kommer från en anonym hotellchef i södra Sverige som ingår i en ny undersökning från Linnéuniversitetet om vad omdömen och gillanden på nätet innebär för hotellen och hur personalen förhåller sig till dem. Professor Stefan Gössling, tillsammans med Ann-Christin Andersson och C Michael Hall, står bakom ”The manager’s dilemma: a conceptualization of online review manipulation strategies”.

Undersökningen är kvalitativ och genom intervjuer försöker de ringa in hur fusket med gillanden och omdömen ser ut. Det visar sig att de flesta hotellchefer i Sverige har en hög moral och sällan ägnar sig åt att manipulera omdömena. Däremot försöker de på alla sätt få gästerna att klaga direkt till hotellpersonalen om de är missnöjda. Allt för att undvika att det står negativa saker om hotellet på exempelvis Tripadvisor.

Det händer att gäster utnyttjar hotellens oro och hotar med att ge negativa omdömen om de inte får pengar eller fria nätter. Hotellen blir också kontaktade av bloggare som lovar att de ska skriva positivt om hotellet om de får bo gratis.

Tidigare undersökningar från Paris och London visar att en procents ökning av positiva omdömen på nätet ökade försäljningen av rum med mer än två och en halv procent.

Många hotell kämpar redan med förlorade inkomster till större hotellsajter. Och eftersom det redan finns tydliga bevis på vinnare och förlorare beroende på omdömena, tror Stefan Gössling och hans kolleger att trycket kommer att öka på hotellen att ägna sig åt oärliga nätaktiviteter.