Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Resor

Ta båten genom regnskogen

Till ekoturistanläggningen Muyuna Lodge utanför Iquitos i Peru kommer man för att se djungeln på nära håll.
Till ekoturistanläggningen Muyuna Lodge utanför Iquitos i Peru kommer man för att se djungeln på nära håll. Foto: Staffan Lindberg

Kasta loss och följ med in i Amazonas. På den peruanska sidan ligger världens största stad utan vägförbindelse, Iquitos. DN Resor tog vattenvägen rakt in i Che Guevara-land.

Klockan är tre på eftermiddagen och i staden Pucallpas hamnkvarter har sjömännen varit fulla i timmar.

Kanske är det därför så lite händer. "Baylon I" skulle egentligen ha gått till Iquitos för ett dygn sedan. Men ombord syns bara de runt hundra passagerarna: indianer från byarna, nunnor och handelsresande.

Båten är ett plåtschabrak i rostig målarfärg, en sprucken dröm om en tid då flodresande var mer elegant. Den som har pengar delar en kupéliknande hytt med kackerlackorna, de flesta nöjer sig med att spänna ut sina hängmattor på däck.

Plötsligt tar lastningen fart. Beniga bärare släpar oljetunnor, armeringsjärn och ölbackar nerför den leriga slänten och upp över plankan ombord. Båten gungar till när en hel lastbil körs på.

Sist kommer kaptenen, klädd i skjorta med gradbeteckningar som stramar åt över magen. Några korta order till manskapet och så backar vi ut i kvällsljuset.

Vid relingen står Caesar Diaz och ser ner på det brunvirvlande vattnet.

Han är 20 år och bär en svart t-tröja med Bob Marley-tryck. Fumligt tänder han en cigarrett och suckar över tredagarsresan som väntar.

- Så långtråkigt, säger han.

Då kliver båtens pastor fram och ställer sig bredvid honom. Oombedd börjar han sin predikan: lite gud, lite djävul och några handfasta råd om hur man ska försäkra sig om en plats på rätt sida den dag det är dags.

Ljuset från den stigande månen reflekteras i pastorns silverfärgade hår. Han rör sig fram och tillbaka med släpiga rörelser och tom blick under väldiga skrattsalvor från passagerarna.

När han är färdig lyser stjärnorna över honom från en klar natthimmel. Båten fortsätter sin färd framåt, allt medan motorns skakningar vaggar passagerarna till sömns.

Morgonen gryr till samma pastorsstämma. Det går lugnare till, lite högläsning ur Bibeln utan kvällens charader.

Båten går i tio, tolv knop längs den ena stranden av Ucayalis flodfåra, som hela tiden varierar i bredd.

Motorn håller alla ljud på avstånd, fartvinden de miljarder myggorna. Djungeln märks mest som en fond, en ständig skiftning av grönt.

Till skillnad från i Brasilien har regnskogen i Peru, stor som Sverige och Norge tillsammans, till stora delar lämnats i fred. Bristen på vägar har gjort att skogsbolagen inte bemödat sig om att fälla mer än de mest värdefulla ebenholts- och mahognyträden.

Men nu kan en förändring vara på väg. För ett par år sedan tecknade rege-ringen i Lima ett avtal som ger ett kinesiskt företag rätt att leta naturgas i den allra artrikaste delen av regnskogen. Dessutom planeras en ny väg.

Solen lyser med all sin eftermiddagskraft, bränner bort varje ansats till aktivitet. Några resenärer hänger i den lilla baren, där bandspelarens schlagersångare sjunger "mi corazon" med darr på sista stavelsen.

Andra dåsar i sina hängmattor.

För femtiofyra år sedan färdades den 23-årige argentinaren Ernesto Che Guevara med vännen Alberto Granado längs samma väg. De var på väg till San Pablo, en spetälskekoloni i djungeln för att praktisera som läkare i några veckor.

Resan öppnade Che Guevaras ögon för kontinentens orättvisor och gjorde honom till den revolutionär som några år senare skulle ta makten på Kuba tillsammans med Fidel Castro. När hans självbiografiska bok "Dagbok från en motorcykel" för några år sedan blev film spelades slutscenerna in här.

Vi går in i en smalare kanal. Ögonen vilar på den bruna vattenytan. Då händer det. En skär floddelfin hoppar upp, stöter upp ett bröl, och försvinner igen. I flera minuter stirrar vi ner i det bruna vattnet. Men kvar blir bara de jättelika fjärilarna, som fladdrar lågt över den bruna vattenytan.

Solnedgången kommer med svalka och rosafärgad himmel. Caesar Diaz slår sig ner på en bänk. Någon cigarrett tänker han inte röka i dag:

- Pastorn sa bra saker i går. Han fick mig att fundera.

Med gryningen kommer vi att nå Iquitos, världens största stad utan vägförbindelse. Några av resenärerna kommer att stanna en stund, kanske passera palatsen från sekelskiftets gummiboom på väg till den berömda häxmarknaden för att köpa örtmediciner.

Men nu har stillheten lagt sig över hängmattor och hytter. Till och med grisen har kommit till ro bakom en stock bananer.

Resa dit: Flyg från Sverige till

Resa dit: Flyg från Sverige till Lima från 8.500 kronor inklusive skatter. Inrikesflyg Lima - Iquitos med Nyge-Aero från 1.311 kronor inklusive skatter.
Resan med flodbåt från Pucallpa till Iquitos tar tre dagar, uppströms drygt en dag längre. Resan kostar 150 kronor utan hytt, 300 med hytt och enkel helpension.
Bussresan Lima-Pucallpa tar 20 timmar och kostar cirka 200 kronor. Båtförbindelse finns också mellan Yurimaguas och Iquitos.
Bo: Tre dygn på ekoturistanläggningen dygn på Muyuna Lodge kostar cirka 2.300 kronor inklusive måltider, guidning och båtresa till och från Iquitos. De femton hyddorna är byggda i naturmaterial på pålar direkt över floden Yanayaem, som betyder det svarta vattnet. Allt är enkelt, men rejält. Boka genom någon av Iquitos många turistbyråer.

Klimat­påverkan:
Kalkylatorn på dn.se/kollaresan visar att en flygresa Stockholm -Lima t/r orsakar utsläpp av 3,04 ton koldioxid som kostar 277 kr att kompensera.
DN Resor kompenserar för alla sina flygutsläpp.

Bild