Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Resor

Sagolika Slovenien

I hur många europeiska länder kan man på en och samma dag uppleva både alpsjöar, medeltidsstäder, olivlundar och riviera? Följ med DN Söndag på en vindlande tågresa i Slovenien.

Man kan se det framför sig: ett gäng pr-konsulter, turistchefer och politiker bildar projektgruppen ”Sälj in Slovenien på turistkartan”. Men den stora frågan blir hur. Visserligen har landet allt: alpina skidorter, klara insjöar, urskogar, vinlundar, en riviera vid Adriatiska havet, renässansslott på de gröna kullarna, en huvudstad vars namn låter som en rysk dambinda (Ljubljana) men som är vackrare än Prag. Ja, man kan till och med stoltsera med att ha lippizanerhästarnas hemstad Lipica inom sina landsgränser – något få vet eftersom hästarna gjort Spanska ridskolan berömd i Wien.

Men lilleputtlandet Sloveniens stora dilemma är att det ligger inklämt mellan turistgiganterna Kroatien och Italien. Den forna delstaten i Jugoslavien halkade efter under kommunismen. Nu är man ett välmående EU-land, men turisterna hittar inte hit i tillräcklig omfattning. Det är i detta desperata läge någon i pr-gruppen kommer på den slogan som nu möter besökaren överallt: ”I feel sLOVEnia”. Hänger ni med ? I feel LOVE in Slovenia, eller sLOVEnia, eller ja, det tar tre gånger innan man förstår det fiffiga. Och önskar sedan raskt att de tänkt en gång till. Det här lilla landet i hjärtat av Europa hade förtjänat något mera säljande. För i vilket annat land kan man under en vecka tågluffa och komma hem med reseminnen från alpsjöar, medeltida städer och olivlundar vid Medelhavet?

Tåget är det perfekta transportmedlet. Det är inte bara ett klimatvänligt sätt att resa, det går så pass långsamt att ögat hinner uppfatta raviner, floder, berg och små medeltida byar. Den smalspåriga järnvägen slingrar sig fram från Wien mot Sloveniens huvudstad Ljubljana. Färden går i maklig takt, 38 mil tar sex timmar och tåget stannar överallt, som i den alpina kändisorten Maribor och ölbryggeriorten Lasko.

På varje station kliver en stins ut och överser myndigt tågets ankomst och avfärd. Med på tåget finns en restaurangvagn med gammaldags dukning och bordsservering där man för fyrtio kronor kan få en frasig omelett med svamp och en slovensk öl.

Påfallande många gamla slott och fästningar pryder kullarna utanför, förklaringen är att landet förr var en del av det habsburgska riket. Lantgårdsturismen hör till Europas mest utvecklade och över två tusen lantgårdar har organisk odling, man kan köpa underbara viner, olivolja, honung och frukt.

Turistindustrin börjar bli utbyggd och fungerar men är diskret, på många platser är det lätt att känna sig som en av landets första besökare. Det märks att det är ett före detta östland som blivit modernt men som vårdar sitt förflutna.

Väl framme i Ljubljana tar vi våra ryggsäckar och får Penzion Pod Lipo rekommenderat. Pensionatet har breda golvtiljor och en stor skuggig innergård med en liten restaurang. Mitt i staden möts de tre broarna över floden Ljubljanica, längs med flodbankerna ligger pärlband av resturanger. Maten är starkt influerad av Italien, men landet sköts med österrikisk effektivitet, skryter turistbroschyrerna och det ligger något i det.

Efter rundvandringar i gamla stan och en tur upp på fästningen med den lilla bergbanan är det naturupp­levelserna som lockar. Resan går nästa dag vidare till sjön Bled, belägen i nordvästra Slovenien, två timmars resa från huvudstaden. Bled är en liten rund sjö som likt ett öga blickar upp mot Alperna runt om. Vattnet är klargrön-blått tack vare den kalkrika botten. Mitt i sjön tronar en liten ö med en mystisk medeltida kyrka, där den som vill får ringa i klockan och önska sig något medan klangerna genljuder mellan bergen. Att flyta på rygg i sjön Bled är att viktlös befinna sig mellan jord och himmel. Det är tyst. Här finns bara roddbåtar, motorer är förbjudna. Biltrafik är inte heller tillåten närmast sjön.

Bled är också utgångspunkten för den som vill vandra i nationalparken Triglav, berömd för sin orörda alpnatur.

Dagen därpå fortsätter tågresan, denna gång mot sydväst och Medelhavet. På bara några timmar ändrar landskapet karaktär, från tallar till björk och palm. Så tar Medelhavsnaturen överhanden. Det blir kargare, hetare, olivträd dyker upp, syrsorna spelar, blommande ginst och vinrankor klättrar längs bergssluttningarna.

I hamnstaden Koper tar tågrälsen abrupt slut. Sista etappen mot Medelhavet sker antingen med taxi eller buss. Taxin slingrar sig ner åt och plötsligt ligger staden Piran med sin medeltida kärna framför oss på en liten udde ute i det kri­stallklara Adriatiska havet.

De venetianska gamla husen är rustade till sin forna glans – siena­rött, grönt och ockragult. Mitt i Piran ligger det gamla torget Tartini från 1200-talet. Med sitt enorma, blankslitna marmorgolv påminner det om Dubrovnik men utan horder av turister.

Här i Piran blir Sloveniens dilemma som turistland synligt: åt ena hållet skymtar Kroatien, åt det and­ra Italien. Slovenerna dyrkar de ynka 47 kilometer kustremsa de äger. Den gamla strandpromenaden är försedd med små stenpirer med bastanta badtrappor – det är lätt och gratis att snabbt kasta sig i vågorna. Här finns ännu ingen gatukommers, inga stängsel, inga solstolar att hyra. Snabbt upptäcker vi att trappstegen är såphala av alger och vattnet ganska strömt, och muttrar grinigt svenskt att det borde finnas varningsskyltar. Men slovenerna badar och solar obesvärat på handdukar utspridda här och var, och sätter sig sedan på en taverna fem steg bort. Här finns en sömnig Fellinistämning, lite som franska och italienska rivieran på 50-talet.

Bakom strandpromenaden ligger svala, mörka gränder där vardagslivet pågår med tvätt, fiskrensning och grönsaksmarknad. Det är så genuint att det känns som en kuliss, cynikern inom en börjar speja efter en Hollywoodregissör som ska skrika ”cut”!

Men det är på riktigt. Ja, Piran är faktiskt själva sinnebilden för all vår frusna Nordenlängtan efter Medelhavet.

Resan tillbaka till Bratislavas flygplats går via Wien, och de sista dygnen tillbringar vi i Slovakiens huvudstad, också den en skönhet men mera sliten än Ljubljana, med medeltida gränder, blå mosaikkyrka och ytterligare en fästning. Vi bor på ”Botela Marina” en gammal pråm fast ankrad vid Donaus strand. Det är en mäktig känsla att vakna och genom kajutafönstret se Donaus breda, gröna vatten flyta förbi. Sedan är det bara två timmars flygresa tillbaka till Stockholm.

Men det är Slovenien som dröjer sig kvar, att kunna vistas i så oförstörd natur mitt i Centraleuropa. Frågan är bara hur länge. Den dag Slovenien får skickligare pr-konsulter kommer det här märkvärdiga lilla landet i hjärtat av Europa att säljas på turistmässor från Tyskland till Moskva och Hongkong.

Resfakta Slovenien

Resa hit: Man kan ta sig till Slovenien på flera sätt. Ryan Air flyger till exempel från Skavsta till Treviso i Italien och Zadar i Kroatien. Därefter är det bara en kort bil- eller tågresa in i Slovenien. De korta avstånden i landet gör att man hinner se det mesta på en vecka.

Så här gjorde vi: Bratislava i Slovakien var den stad vi valde att flyga till, vi passade på att turista i Wien några dagar innan vi for vidare in i Slovenien. Det är dyrare att flyga till Wien eller direkt till Ljubljana. Att flyga med Ryan Air och sen tågluffa är en koldioxidsnål semesterform. Ryan Air har klassats som bland de snålaste flygbolagen eftersom maskinerna är nya och planen går fullastade. Att sedan åka tåg är inte dyrt. Tågresan mellan Bratislava och Ljubljana via Wien kostar cirka 700 kr/person enkel resa. Ljubljana–Bled t o r 200 kr/person. (På helger får man 30 procents rabatt.) Det går också att köpa ett tågluffarkort, EUrail, där man kan välja antal länder och antal dagar man vill resa fritt. Åtta dagars resande i t ex Österrike, Slovenien och Kroatien under en tvåmånadersperiod kostar 3.400 kr. eurail.com.

Att bo: Dubbelrum på pensionat inklusive frukost kostade i genomsnitt 600 kr, lite dyrare i Piran där hotellen är få. Boka i god tid! Det går också att hyra lägenhet i Piran, ring förmedlingen på tel +38656732180.

Att göra: 36 procent av Sloveniens yta är fridlyst i nationalparker och naturreservat – möjligheterna till naturupplevelser är många. Det finns också 15 spa-anläggningar för den som vill få behandlingar och bada i källor, kolla till exempel Talaso Strunjan. Info: terme-krka.si eller slovenia.info.