Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut
Sportlov

Klä dig rätt för kyla

Foto: Alamy

Det vackra vintervädret med sol på många håll kan få många att vilja ut – inte minst när det är sportlov. Men välj rätt klädsel - köldskador är inte att leka med, varnar överlevnadsexperten Tony Gustafsson, major vid Försvarets vinterenhet i Arvidsjaur.

A och O vid utomhusvistelse i kyla är att försöka förhindra svettning. Det är ett misstag att bylta på sig allt man har i rädsla att börja frysa. Är man aktiv ute så leder det snabbt till att man börjar svettas, fukten gör att isolationen går förlorad med nedkylning som följd. Det viktigaste när man är ute är att hålla sig torr.

– Vatten leder bort värme 25 gånger bättre än luft med samma temperatur, att hålla sig torr är därför grundläggande, säger Tony Gustafsson.

Så det handlar inte om att ha så varma kläder som möjligt, utan att ha optimala kläder.

– I stället för att välja ett enda tjockt plagg ska man tänka enligt flerskiktsprincipen, säger Tony Gustafsson.

Välj flera lätta kläder som sitter lagom löst på kroppen, men se till att undvika glipor mellan plaggen. Att hålla sig varm om fötter, händer och huvud är centralt.

– Klä dig också så att plaggen har förmåga att lyfta vätska ut till yttre skikt, som möjliggör kondens.

Bomull närmast kroppen är något som Tony Gustafsson med bestämdhet avråder från.

– Bomull kan bara ta upp sex procent av sin totala vikt av vätska sedan blir bomullen kylande eftersom den blir blöt. Bomull är egentligen helt förkastligt nära kroppen. Däremot kan gärna en anorak vara av bomull, säger Tony Gustafsson.

Bra materialval nära kroppen är ull eller syntetmaterial.

– Ull är oöverträffligt bra i vinterväder och det rekommenderas i underställ. Sedan ska man ha ett mellanställ som gärna får vara av fleece, ylle eller syntetmaterial. Sist, ett rymligt ytskikt som skyddar mot väta och vind. Välj ytskikt som täcker över bak och skyddar hals. På händer bör man ha tumvantar, ha också gärna dubbla lager vantar på varandra. Fodret på vantarna ska skydda över handlederna.

På fötterna är det också bra att ha dubbla par strumpor och välj yllesulor eller sulor i filt, råder Tony Gustafsson.

– En missuppfattning jag stöter på är tron att det är kläderna man väljer som tillför värme. Det är ett feltänk. Då ser man inte kopplingen mellan utrustning och fysiologi. Utgångspunkten ska i stället vara att det är din kroppsvärme som ska isoleras i skikten.

Tänk också på att du kommer att behöva byta kläder om du är ute länge, ta med ett ombyte.

– I snitt svettas man två centiliter om fötterna under aktivitet, ta för vana att packa med dig extra strumpor så du kan sätta på dig ett torrt par när det behövs.

Kroppen tar inte skada av att du snabbt kliver ur exempelvis pjäxan och trär på en ny varm strumpa när du är ute, även om det är kallt. Om det blåser så sök skydd innan ombyte.

Ha varm dryck med dig om du ska vara ute länge, kall dryck medför direkt energiförlust. Ha också gärna något i matväg som är rikt på fett.

– Det är bra att tillföra fett. Du kommer ändå att förbränna det omedelbart eftersom din metabolism går på högvarv när du är ute i kyla.

– Och kom ihåg, att vara ute i vintermiljö under sträng kyla är ingen övning som man gör lite på skoj. Det är en skarp verksamhet där du ständigt får konsekvenser på ditt agerande. Köldskador är inte att leka med, och ett felaktigt agerande kan vara skillnaden mellan liv och död.