Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Resor

Den billiga sidan av Kalifornien

Universal Studios i Los Angeles är en av många familjevänliga nöjesparker i Kalifornien. Foto: Hanna Steinvall

Få länder är så lätta att resa i som USA. Och i Kalifornien är det ännu lättare. Med en hyrbil och bra sittfläsk kan en barnfamilj få uppleva mycket utan att det kostar skjortan.

Ena dagen tvingas vi ställa in ett besök i en nationalpark på grund av ett häftigt snöoväder. I stället fortsätter vi söderut för att, i en annan nationalpark, åka genom ett månliknande ökenlandskap. Några timmar senare avslutas dagen på ett hotell vid stranden i San Diego.

När solen går upp nästa morgon tar vi en lång promenad längs Mission Beach. Surfarna är i gång tidigt på morgonen och en bit ut från stranden ser vi några delfiner. Mission Beach, den mest avspända delen av San Diego, uppfyller schablonbilden av soliga södra Kalifornien.

Den minnesgode kanske kommer ihåg när Basil Fawlty i "Pang i bygget" fnös föraktfullt åt några amerikanska gästers skryt om att man i Kalifornien kunde åka skidor i bergen och sola på stranden samma dag. Basil tyckte det verkade jobbigt och det hade han förstås rätt i. Kalifornien erbjuder så många attraktioner att det svåraste med en semesterresa dit är att bestämma allt som måste väljas bort. Om vi vill se San Francisco, vilket vi förstås vill, hinner vi då ner till stränderna och Sea World i San Diego? Vilken eller vilka av alla spännande nationalparker ska vi se? Hur många nöjesparker ska vi klämma in? Ligga på stranden eller satsa på upplevelser?

Den senaste tidens låga dollarkurs och fyndpriser på flyget gjorde att vi, en familj på fyra, bestämde oss för en tvåveckors resa till Kalifornien. Vi insåg direkt att vi inte skulle hinna se allt. Men eftersom detta förmodligen är enda gången vi åker till Kalifornien tillsammans bestämde vi oss för att uthärda några längre bilresor för att få ihop en rutt till några av de platser som lockade mest.

När vi lämnade tillbaka hyrbilen på San Franciscos flygplats konstaterade vi förvånat att vi kört 260 mil på två veckor. Så långt kändes det inte. Dessutom är vissa av bilresorna själva tjusningen med ett Kalifornienbesök.

Vi började med några dagar i San Francisco, en stad som platsar på de flesta listor över världens attraktivaste städer. Vi gjorde sådant som de flesta turister gör - såg Golden Gate-bron, Chinatown, fängelseön Alcatraz och åkte cable car. När vi röstade om vad som var roligast hamnade dock den häftiga känslan att åka bil i de branta backarna på första plats. Vi lär heller aldrig glömma den märkliga ansamlingen av hundratals vilda sjölejon som lagt beslag på några pontoner vid Fisherman's Wharf. Brölande och illaluktande poserar de för nyfikna turister hela dagarna.

De lättåtkomliga naturupplevelserna är en av tjusningarna med Kalifornien. Mindre än en timme norr om San Francisco ligger till exempel den lilla nationalparken Muir Woods. Dit åkte vi en dag för att titta på de mäktiga redwoodträden. Många tycker säkert att amerikanska nationalparker är allt för tillrättalagda - och bilarna på parkeringen för många - men själva naturfenomenen är äkta och tillgängliga även för den som inte klarar strapatser.

Vi hade också tänkt besöka Sequoia, en av de stora nationalparkerna i Sierra Nevada-bergen, men fick vända då en kraftig snöstorm gjorde vägarna oframkomliga. En påminnelse om att vädret i Kalifornien på vintern inte alltid är att räkna med. Kraftiga regnstormar (som i bergen kommer som snö) är inte ovanliga. När solen går ned blir det svalt även längs södra Kaliforniens stränder.

De snabbt ändrade planerna gav oss dock en upplevelse vi inte räknat med att hinna med. Vi åkte till nationalparken Joshua Tree, ett 20-tal mil in i landet från Los Angeles. Här möts besökaren av ökenvärme, månliknande klippformationer och unik vegetation som bland annat består av "hoppande" kaktusar.

Även om det här var en resa till solen bestämde vi oss för att inte ligga alltför många dagar på stranden eller vid hotellpoolen. Vi fick vår dos i San Diego och Los Angeles, men det fanns hela tiden annat som lockade. För familjen på Kaliforniensemester kan de många nöjesfälten gräva djupa hål i reskassan. Vi hoppade över gamla Disneyland och satsade i stället på späckhuggarna i Sea World och de magpirriga upplevelserna i Universal Studios.

Allt det där är kul, men det slår inte upplevelsen av Kaliforniens storslagna geografi. Våra sista semesterdagar tillbringade vi på väg norrut mot San Francisco längs Highway 1, den slingriga kustvägen som klänger sig fast vid bergsväggarna vid Stilla havs-kusten. Speciellt längs den del av kuststräckan som brukar kallas Big Sur är det här förmodligen en av världens vackraste bilvägar.

Den som är höjdrädd åker lämpligast från söder till norr. Då åker ni åtminstone i körbanan närmast bergväggen.

Genom specialerbjudanden och egna

Genom specialerbjudanden och egna bokningar på internet kan USA-resan göras billigare. Här är exempel på kostnader för en tvåveckors resa till Kalifornien:

Flyg: De stora flygbolagen erbjuder periodvis kampanjpriser på långflygningar. Avbokningsreglerna kan dock vara tuffa och antalet platser begränsade. Vi gjorde ett internetfynd på våra flygbiljetter hos KLM, tur och retur Stockholm-San Francisco för 3.900 kronor per person (3.200 kronor för 11-åringen). Det är ovanligt billigt. Det brukar under lågsäsong gå att hitta flyg till Kalifornien från cirka 4.500 kronor tur och retur. SAS, Lufthansa, British Airways, Finnair, Icelandair och Air France är några flygbolag som återkommande erbjuder kampanjpriser till Nordamerika.

Hotell: USA är ett bekvämt land att resa i för barnfamiljer, då det på de flesta platser är enkelt att hitta prisvärda motell där två vuxna och två barn kan bo i ett rymligt rum med två breda dubbelsängar. Oftast kostar det inget extra för barnen. Vi bodde till exempel på bra motell centralt i San Francisco för 100 dollar natten. I mindre städer är det billigare. Vi bokade huvuddelen av våra rum i förväg och hamnade på hotellkedjan Best Western (www.bestwestern.com), dels för att deras hotell/motell finns överallt, dels för att deras sajt var användarvänlig. Bokningarna bekräftades via mejl. Det finns en rad hotellkedjor med nätbokning. Best Western och Holiday Inn (www.holiday-inn.com) är i mellanprisklass. Motel 6 (www.motel6.com) är avsevärt billigare, medan Marriott (www.marriott.com) är dyrare.

Bilhyra: Att hyra bil är billigt. Vi hittade ett erbjudande från Avis i samband med vår flygbokning.Vi betalade 4 471 kronor för två veckors bilhyra, inklusive fri körsträcka och försäkringar. Vi valde en mellanklassbil. Totalt körde vi 260 mil och lade ut drygt 1 400 kronor för bensin.

Attraktioner: Det går en hel del pengar i entré till de nöjesparker Kalifornien är fyllt av. Vi valde fyra av de populäraste: Sea World i San Diego (www.seaworld.com), närkontakt med späckhuggare, häftiga shower, roliga åkturer, entré för hela familjen gick på 1.400 kronor, men då ingick det mesta (förutom särskilda guidade turer), en heldag kändes nästan kort. Universal Studios i Los Angeles (www.universalstudios.com), en inblick i filmens värld, häftiga åkturer, 4D-filmer, vi betalade 1.150 kronor för hela familjen för en heldag. Hearst Castle (www.hearst-castle.org) i San Simeon, tidningskungen Hearsts osannolika palats på en höjd ovanför kusten mellan Los Angeles och San Francisco, förbokning rekommenderas, vi betalade 430 kronor. Alcatraz (www.nps.gov/alcatraz) i San Francisco, världens mest kända fängelse, kul att gå den audioguidade rundturen, förbokning hos Blue & Gold Fleet (www.blueandgoldfleet.com). Vår utflykt kostade 430 kronor.

Mat: För familjen kan ett billigt lunch-alternativ vara att äta i en "food court" i ett shoppingcenter. Där finns ofta allt från hamburgarna till en rad etniska snabbmatställen. Ofta är det riktigt gott - och billigt. Ett annat alternativ är att köpa med sig lunchmat. En amerikansk "deli" har ofta underbara smörgåsar. Många livsmedelsbutiker har stora bufféer där man plockar ihop det man vill och betalar efter matens vikt.

Bild

Fantasipalatset Hearst Castle vid San Simeon - ett måste.

San Franciscos kullar - ett nöje i sig.

Highway 1 - en väg med sköna vyer.