Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut
Spel - hem

”Kvinnoföraktet i spelbranschen är knappast något nytt”

Massakerhotet mot den amerikanska spelkritikern Anita Sarkeesian är bara ett i raden av hotelser mot kvinnor i spelbranschen. Flera journalister vittnar om en utbredd misogyni, men från aktörerna inom branschen hörs inga röster.

I dag skulle den kanadensisk-amerikanska mediekritikern och bloggaren Anita Sarkeesian hållit ett föredrag på Utah State University om sexism i tv-spel.

Men efter att ett mejl skickats till henne där en anonym person, som påstår sig vara student på skolan, hotat med att orsaka ”den värsta skolskjutningen i USA:s historia” om hon visade sig, och att förövaren skulle ”skriva sitt manifest i hennes blod”, har hon tvingats ställa in föreläsningen.

Eftersom lagen i Utah tillåter att man bär vapen, även utan vapenlicens, får inga kroppsvisiteringar eller metalldetektorer användas och Sarkeesians säkerhet gick därmed inte att garantera.

Händelsen har fått stor uppmärksamhet i flera internationella medier men är i Sarkeesians fall inte en isolerad företeelse – hon har som uttalad feminist flertalet gånger pekat på den rådande sexismen och snedvridna könsfördelningen i spelbranschen, och fått motta hot och kränkningar för det. Bland annat skapades ett nätbaserat spel där man virtuellt kunde ”misshandla” Sarkeesian – för varje klick på ett fotografi föreställande henne uppstod blåmärken och sår i hennes ansikte.

Kvinnoföraktet inom spelbranschen har på senare tid blivit ett kraftigt debatterat ämne. På sociala medier har företeelsen en egen benämning, man talar om #gamergate

– Misogynin är knappast ny. När det kommer till spelbranschen har det just gått upp för folk att det alltid har sett ut så här, det är svårt att vara medveten om problemen när man inte utsätts för dem själv. Nu har alltfler kvinnor satt ner foten, vilket har fått många män att vakna upp, säger Kerstin Alex, spelskribent på sajten FZ.se.

I helgen skrev Effie Karabuda en krönika i Aftonbladet om hur spelvärlden utestänger kvinnor. Reaktionerna blev omedelbara: krönikan har interagerats med över 11 000 gånger i sociala medier och Karabuda blev hårt kritiserad i sajtens kommentarsfält och i mejl och telefonsamtal.
– Spelvärden kanske inte är så mysig som vi vill tro, den bekräftar ständigt att den är till för killar, sa hon till dn.se i måndags.

Ändå är det enligt flertalet efterforskningar jämställt mellan könen sett till vilka som spelar, Entertainment Software Associations undersökning i USA visar att 48 procent av spelarna är kvinnor.

– Begreppet ”gamer” är svårdefinierat och kopplas emellanåt till elitistiska spelare, de som utestänger personer som spelar ”klassiska tjejspel” som ”The Sims”. Det är underligt att så pass många redaktioner bara har någon enstaka kvinnlig skribent, eller ingen alls. Vissa redaktioner är måna om att ta upp ämnet, eller låter helt enkelt skribenterna skriva och tycka precis som de vill. Andra håller tillbaka och är rädda för att förlora läsare om det publiceras för mycket genusrelaterade texter. Sedan finns de som överhuvudtaget inte tror på att sexism existerar i spelbranschen. Som snarare censurerar och förbjuder ämnet, och vissa är även helt öppna med sina antifeministiska åsikter, säger Kerstin Alex.

Sverige brukar ofta listas som ett land i framkant när det kommer till genusfrågor. Kerstin Alex håller med på den punkten, men menar samtidigt att det är svårt att jämföra samhället i övrigt med spelbranschen som traditionellt sett alltid har varit mansdominerad.

– Det var som att springa in i en vägg när jag började kritisera könsstereotyper i mina spelrecensioner för några få år sedan. Nätmobbning, personangrepp, hot och trakasserier är något jag vant mig vid. Även att jag alltid är mitt kön framför min yrkesroll, inte tas seriöst på grund av att jag är kvinna. Att jag är van innebär däremot inte att jag accepterar det överhuvudtaget, säger hon.

Men från branschhåll råder i stort sett tystnad.

– Ingen av de stora aktörerna på branschsidan har gått ut och tagit avstånd från det som händer i Gamergates namn. Det verkar som att de inte vågar ta ställning, säger Michael Gill, spelredaktör på Nöjesguiden.

Hatet går även att koppla till exempelvis ”Uppdrag Gransknings” reportage om kvinnliga journalisters utsatthet, eller det aktuella exemplet med Nyheter24:s Irena Pozar, som efter sin krönika om bristen på kvinnor i Kanal 5:s dokumentär om Zlatan Ibrahimovic fick så många hot att det lett till tre polisanmälningar.

Är spelvärlden på något sätt särpräglat mansavgränsad och sexistisk, finns det något i dess grundprogrammering som skapar eller möjliggör ett sådant beteende, eller är det samma kvinnohat som vevas i alla kanaler?

– Spelkulturen har länge skapats av män, för män, trots att kvinnorna alltid har varit närvarande. Jag skulle säga att Zlatan-kommentarerna är symptom på samma sjuka struktur som existerar i spelvärlden, säger Michael Gill.