Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut
Spel - hem

Spela ett spel och rädda världen

Läkare utan gränsers spel ”Krig i Skandinavien”. Bilden är en skärmdump.
Läkare utan gränsers spel ”Krig i Skandinavien”. Bilden är en skärmdump.
Opinionsbildande spel är på stark frammarsch. I höst kommer spelet ”Battlefield 3” som ska locka folk till armén. Nu har den första svenska avhandlingen om spelens användning och effekter kommit.

Amerikanska arméns gratisspel ”America’s army” har över 10 miljoner registrerade användare. Spelets uttalade syfte är att skapa förståelse för den amerikanska armén och rekrytera soldater.

– Spelen ska få folk att ändra åsikter, säger Nils Haag som skrivit den första avhandlingen i Sverige om opinionsbildande spel, ”Per­sua­siva spel. Ett medium med spännande möjligheter”.

De opinionsbildande spelen påverkar våra åsikter genom de regler och normer som de skapar inom spelet, menar Nils Haag.

– Vi människor letar efter saker att underhålla oss med och blir triggade av belöningar, förklarar Haag. Det kan vara att få en liten grön svan, ett extra liv eller att klara banan.

Nils Haag kommer i avhandlingen fram till att det är regler/normer som i stor utsträckning styr vårt sätt att tänka. Det är därför pedagogiska spel fungerat så dåligt för inlärning, säger han.

– I stället för att lära dig kunskapen lär du dig systemet i spelet för att komma vidare eller vinna. Om du sedan får frågan i ett annat sy­stem känner du inte igen ramverket och inte heller frågan.

I opinionsbildande spel lär vi oss i stället ett sätt att tänka inom ett regelverk. Till exempel hur man ska tänka för att bli framgångsrik i amerikanska armén eller varför Läkare utan gränser är viktiga i deras spel ”Krig i Skandinavien”. I spelet vill Läkare utan gränser uppmärksamma oss på att militära hjälpinsatser och läkarinsatser aldrig får sammanblandas. Spelet är extremt enkelt och väldigt effektivt och går ut på att du under ett krig ska försöka få läkarvård. Genom att svara på olika frågor lyckas du ta dig till sjukhuset, styrt av en militär organisation. Väl där får du bara vård om du anger dina vänner, genom Facebook.

– Spelet visar de problem du skulle få om läkarvården var kopplad till en militär organisation och Läkare utan gränser inte fanns, säger Nils Haag. Att ange dina vänner på Facebook är det enda sättet att överleva och det är ett typiskt exempel på när man konstruerat regler där man endera tjallar eller så håller man med Läkare utan gränser.

Än så länge har den här sortens spel mest utvecklats av en amerikansk vänsterrörelse. Oftast handlar det om att rädda världen, förstå fattiga i krigs- eller korruptionsdrabbade länder eller undsätta jordbävningsoffer.

– De här spelen innehåller väldigt tydlig propaganda men vi förlåter dem eftersom åsikterna är okej. Väldigt få tycker att Rädda Barnen eller Läkare utan gränser är skitorganisationer, fortsätter Haag.

Men de opinionsbildande spelen är på frammarsch och kan naturligtvis användas till mindre politiskt korrekt opinionsbildning. I teorin skulle en person som terroristen Breivik i Norge kunna göra ett spel utifrån de regler han tycker är riktiga.

– Visst skulle han kunna skapa ett spel med sin väldigt sjuka världsbild som ramverk, säger Nils Haag.

– På samma sätt skulle en moralkonservativ höger kunna skapa en form av ”Sim city”, där en heteronormativ kärnfamilj gav högre poäng än någon annat. I dag görs de flesta opinionsbildande spel av en amerikansk vänster och handlar om att rädda världen på olika sätt.

Går det att maskera de åsikter man vill pådyvla oss?

– I viss mån. Egentligen påverkar ju alla spel våra åsikter eftersom de är skapade i ett samhälle och efter vissa normer. Men de spel jag ­kallar opinionsbildande är medvetna och tydliga med vad de vill.

Därför är det de mest politiskt korrekta som fått genomslag. För att ett opinionsbildande spel ska bli framgångsrikt måste skaparen dessutom ha tänkt ut alla motståndarens argument i förväg – precis som i vilken debatt som helst. Annars tröttnar vi och tycker att det är tråkigt.

– Görs det ordentligt och på rätt sätt kan det vara enormt effektivt. Men vi människor ändrar ju inte åsikt bara för att vi spelar ett spel. Vi är ju kapabla att låtsas tänka saker och se vart det leder.

Precis som med reklam är det viktigt att vara medveten om att spelet vill något med oss för att vi kritiskt ska kunna granska de regler eller normer och ramverk som det sätter upp. Och argumentera emot. Haag höjer ett varningens finger när det kommer till barn.

– Därför borde alla läsa någon form av argumentationsanalys.

I framtiden kommer vi säkerligen att få se en explosion av opinionsbildande spel. I USA finns redan massor, framför allt på en sida som heter Gamesforchange. Där kan man till exempel spela ”Evoke”, skapat av bland annat Världsbanken. Det ger oss insikt om världsproblem och utmanar oss att lösa specifika och existerande problem. Svenska armén har sagt sig vilja använda det rekorddyra spelet ”Battlefield 3” för att rekrytera 4 000 soldater med hjälp av det. Troligen är de inspirerade av ”America’s army”, men om det blir lika framgångsrikt återstår att se.

– Anledningen till att det blev så populärt var att det var så bra, det var något nytt, säger Nils Haag.