Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Spel

Youtube lanserar egen sajt för spel

Foto: Google

Snart behöver spelintresserade inte vada genom ett hav av olika filmklipp för att komma till sina favoritspelklipp på Youtube. Videotjänsten lanserar en egen sajt och app bara för spelälskarna.

Pewdiepie och andra gamers har miljontals följare, och livesändningar av e-sporttävlingar blir större och större. Varje månad tittar Youtubeanvändarna på 144 miljarder minuter spelrelaterat material, och en sökning på spel ger 22 miljoner resultat på videosajten.

– Det bästa beviset på någots popularitet är tittartid, och det konsumeras en väldigt stor mängd spelrelaterat innehåll på Youtube. Det är definitivt en toppkategori, säger Ryan Wyatt, chef for spelinnehållet på Youtube.

Men fram till nu har spelälskarna behövt leta efter spelmaterialet i det stora flödet. Därför lanseras nu i Sverige och en rad andra länder Youtube gaming – en sajt och app med bara spelrelaterat material. Tjänsten har sedan augusti funnits i USA och Storbritannien.

– Vi ville skapa ett ekosystem och en gemenskap för just gamers med Youtube som plattform. På Youtube har det tidigare varit svårt för spelintresserade att hitta det de letar efter, trots att det finns enormt mycket material, säger Ryan Wyatt.

Det har varit helt galet. I dag har vi gamers som är fullfjädrade celebriteter.

På sajten ska spelföretagens officiella sidor att samsas med användarnas egna kanaler. Alltifrån 80-talets ”Super Mario” till storspelet ”Counter strike” får egna kanaler med material relaterat till dem. Allt spelrelaterat som laddas upp på Youtube hamnar även här, och Youtubes stora spelprofilers material kommer så klart också att finnas på den nya sajten.

– Genom plattformen blir det möjligt att komma i kontakt med alla de spel man intresserar sig för. Man kan gräva djupt i ett specifikt spel – och se recensioner, genomspelningar och annat material. Det finns sidor för i stort sett varje spel du kan tänka dig, säger Alan Joyce, produktchef för den nya plattformen.

En funktion som har blivit allt viktigare inom spelvärlden är liveströmning. Det innebär att användare livesänder när de spelar ett spel, samtidigt som de kommenterar det som händer på skärmen. Där har Youtube länge legat i lä jämfört med den största spelströmningssajten Twitch.

– Det har varit möjligt att liveströmma på Youtube länge, men rent tekniskt har det varit svårt. Nu har vi optimerat funktionen så att det är lätt att göra och gjort ett system för att kunna liveströmma även mobilspelande, säger Ryan Wyatt.

Just mobilspel, som ”Clash of the clans” eller ”Candy crush” har tidigare varit väldigt svåra att spela in. Det har inneburit att mobilspelens stora popularitet inte synts lika mycket bland det material som finns på Youtube. Men nu hoppas man på en förändring.

– Vi har skapat ett verktyg där du enkelt kan spela in, kommentera, spara och liveströmma när du spelar på mobilen med vår app. Än så länge fungerar denna funktion bara på Android, men vi hoppas på att den ska få spridning, säger Alan Joyce.

Ryan Wyatt på Youtube menar att den utveckling som intresset för spelmaterial har genomgått har varit explosionsartad. I dag har Youtubegamers blivit världsstjärnor. Pewdiepie lockade tusentals personer och timslånga köer när han signerade sin bok i centrala Stockholm i höstas, och e-sportsturneringar drar stora publikskaror både live och online.

– Det har varit helt galet. I dag har vi gamers som är fullfjädrade celebriteter. Pewdiepie var på framsidan av Variety, en sida som normalt sett är vigd åt stjärnskådespelare. Det är en perfekt illustration över hur stort det här faktiskt är. Och det mest intressanta är att tillväxten inte verkar sakta ner, säger Ryan Wyatt.

Vad är det som gör att så många vill titta på när andra spelar?

– Vi lever i en värld där vi tittar på när människor sportar, lagar mat, överlever i vildmarken, gifter sig med okända personer. Spelandet är vår tids största nöje, och därför är det inte alls konstigt att det finns många som vill titta på det också, säger Alan Joyce.

Läs mer. Framgång på nätet
  • Drömmen om att leva på e-sport
    Medan ”Rekkles” och de andra storstjärnorna
tävlar inför en extatisk publik på Hovet i Stockholm sitter 18-årige Sebino i en källarlokal och övar.
 Han har övergivit sina kockambitioner och gått
 all in på att bli proffs på datorspel.
  • Pewdiepie först att nå 10 miljarder visningar
    Svenske Felix Kjellberg, känd under sitt artistnamn Pewdiepie, fortsätter att göra succé på Youtube. Nu har hans videor visats mer än 10 miljarder gånger.
  • CSN bekostar utbildning i datorspelet ”Counter strike”
    På Strömbäcks folkhögskola utanför Umeå startar man i höst Sveriges första eftergymnasiala utbildning i e-sport. Utbildningen är CSN-berättigad och målet är att eleverna ska bli framgångsrika ”Counter strike”-spelare.
  • Tio steg till framgång på Youtube
    Stina Honkamaa Bergfors har tidigare varit vd för Google i Sverige. Nu driver hon företaget United Screens som är ett nätverk för personer som är eller vill bli framgångsrika på Youtube. Hon vet vad som krävs för att bli stor på nätet.