Spelrecensioner

8 Ipadspel att spela med dina barn

Sätt inte bara en Ipad i knät på barnen, sätt dig bredvid. Det finns spel till plattan som kittlar både barn och vuxen, skriver Andrev Walden.

I draget från de öppna dörrarnas moralkolumnism (”sluta skärmknarka våra barn!”) kan man som småbarnsförälder lätt övermannas av ångest. Och den är inte alldeles ogrundad, vi använder ju ofta plattan som avledningsmanöver för att frigöra egentid. Eller åtminstone tid att steka falukorv eller köra bil. Och spelen ska gärna vara så enkla att barnen inte ber om hjälp hela tiden. Men inte stressande. Och helst billiga förstås. Men inte försåtsminerade med in-app-köp som driver alla inblandade till vansinne.

Det är inte lätt att göra det lätt för sig, heller.

Men plattan behöver inte användas för att separera barn och vuxen, och den behöver inte stängas av så fort vi övermannas av dåligt samvete och ska umgås på riktigt.

Det finns spel att spela med barnen men inte bara för barnens skull. Spel som är så vackra, gripande, utmanande eller bara roliga att stor och liten kan trollbindas tillsammans. Lite som när man läser en bra saga. De lagom krävande spelen.

Här nedanför har jag listat spel som jag spelat tillsammans med mina barn, en treåring och en femåring. Jag vill nämna att vi leker analogt också, vi är till och med i skogen ibland, men det behöver du knappast en lista för att klara av.

Det kanske inte är just de här spelen som passar dig och dina barn bäst, men lägg en grundregel på minnet om du ska leta själv: ingenting är gratis, ett spel som inte kostar någonting kostar i regel ändå någonting i någon ände.

”Monument valley”

Lågmält äventyr där en prinsessa måste navigera genom en geometrisk hinderbana förklädd till provocerande vacker sagovärld för att lösa gåtan om vem och var hon är. Den udda spelidén – att du kan (och måste) utnyttja synvillor för att öppna nya vägar – erbjuder utmärkt träning i att tänka utanför boxen. Samtidigt är det sällan svårare än att femåringen kan spela själv om du måste ta tvätten. Fast det kommer du inte att göra. En favoritbana är kapitel 8, ”The Box”, där nya rum öppnas beroende på från vilket håll du gläntar på locket.

App store: 40 kronor. Google play: 42 kronor.

”Machinarium”

På en soptipp utanför staden ligger en robot och försöker hitta sig själv. Bokstavligen. Men så fort du samlat dina kroppsdelar börjar äventyret – att hitta robotflickvännen och det ränksmidande robotbrödraskapet (alla är robotar i den här världen) som tagit över staden. Illustratören Adolf Lachmans kulisser är omsorgsfullt detaljrika – tänk en sorgnupen Jan Lööf – och det finns alltid tid att betrakta dem för äventyret saknar stressmoment. Här måste man tänka logiskt och uppfinna sig förbi varje hinder.

App store: 50 kronor. Google play: 49 kronor.

”Yuri”

Det är alltid jobbigt när man vaknar mitt i natten och sängen inte står kvar i sovrummet utan i en mörk skog. Men Yuri påbörjar genast hemresan och kör sin barnsäng som en skateboard genom en monokrom drömvärld fylld av enorma och lagom kusliga djur. Det är skrattretande snyggt. Som att färdas genom ett skivomslag från något kanadensiskt indieband. Grafiken är handritad av Yuris skapare Ange Potier, som hann göra både serier och kortfilmer om figuren innan apputvecklaren Fingerlab ringde. Arthouseäventyr för barn och formkänsliga föräldrar.

App store: 30 kronor.

”Samorost”

Svårt men bedövande vackert. Du ska hjälpa en liten gnom att bygga ett skepp och lämna sin hemplanet, en mossbevuxen stubbe i rymden, för att söka svaren om sitt universums ursprung på en rad andra och ännu märkligare planeter. Man blir emellanåt lite modstulen av svårighetsgraden – logik löser inte alla gåtor i det här skruvade peka-och-klicka-äventyret, men varje miljö är så fantastisk att du bara måste få se nästa. Och draken.

”Love you to bits”

Urgulligt sökande efter en lemlästad robotflickväns kroppsdelar. Och borttappade minnen av tiden tillsammans. Varje bana är ett nytt litet universum med unika pussel och lokala tolkningar av fysikens lagar. Femåringen klarar många banor själv men du kan inte riktigt slita dig för liksom en Pixarfilm småflirtar det här spelet med äldre huvuden via små doser populärvetenskap – man brottas med både kvantfysiska tillstånd och glapp i rumtiden – och populärkultur med blinkningar till spelklassiker som ”Metroid” (1986), ”Space invaders” (1978) och ”Super Mario Bros” (1985). Ojämnt men präglat av stor skaparglädje.

App store: 40 kronor.

”Never alone: ki edition”

Folksagan från Alaskas inuiter om en flicka och hennes driftiga fjällräv utvecklades till spel för PS4 och Xbox 2014 men släpptes i fjol till IOS-plattformarna. Vemodig och vacker kombination av pusslande och plattformshoppande. Enda spelet på listan jag fortfarande inte spelat igenom med barnen. Lite kusligt, tyckte de så vi enades om att vänta något år till (men pappa har lönnspelat efter nattning och kan vittna om en annorlunda och berikande spelupplevelse).

App store: 50 kronor.

”Toca lab”

För hushåll med småbarn och plattor har Toca Boca blivit en lika naturlig leverantör av basvaror som Arla och Scan men sortimentet är inte optimerat för vuxna som vill sitta bredvid utan att börja vibrera av uttråkning. Ett undantag – åtminstone för oss som har starka känslor för periodiska systemet – är ”Toca lab”, en lekfull inkörsport till vetenskapen om vårt universums byggstenar. De bedårande grundämnena kan elektrifieras, centrifugeras, frysas eller hettas upp för att bli nya figurer tills du har ett komplett periodiskt system.

App store och Google play: 35 kronor.

”Brio world – railway”

Det här spelet behöver barnen verkligen ingen hjälp med men det är svårt att hålla fingrarna borta för barn är inte jättebra på landskapsarkitektur och samhällsplanering. Inte som du är. Bäst att pappa hjälper till ändå. Bara lite. Så att stambanorna förenas med tågväxlar i alla fall. Och att det blir rimlig spridning på stationerna. Och inte bara zebror i hagarna. Är det en zebrafarm? Mhm.

App store och Google play: 30 kronor.