Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Appen som plingar till när du har paket

Hur många appar har du i din mobil egentligen? Och använder du dem?

Sedan starten av App store har Apple betalat ut mer än 450 miljarder kronor till apputvecklare. 44 procent av världens länder har lägre årlig BNP än så. Men frågan är vilka appar som kommer att hålla över tid? Vi börjar få väldigt fullt på våra skärmar.

– Idag är vi mer kräsna. Vi laddar inte ned eller går in i appar lika mycket som vi gjorde när apparna var nya, säger Elin Häggberg, digital designer och journalist som driver bloggen Teknifik.
Hon menar att de appar som kommer att överleva måste ha en tjänst som tillför något och som konsumenten behöver. Som till exempel Uber och Foodora.

Därför plingar PostNords app till när du går förbi ett ombud där du har ett paket.
Appens grundtanke är att göra det enklare att handla på nätet. Genom att knappa in telefonnummer eller mejl kan du få koll på var paketet befinner sig och när det väntas komma fram.

Ladda ner PostNords app här: Iphone eller Android

– Konsumenter vill veta hur lång tid det dröjer innan de får sina paket, var det kommer att levereras och hur de hittar sitt postombud. Det ger en känsla av kontroll. Köper man något man längtat efter så blir själva trackingen också emotionellt intressant eftersom den kan spegla en förväntan, säger Martin Espmark, Customer Experience Manager som utvecklade PostNords app.
 
I appen kan du också få digitala avier, se hur stort paketet är, söka efter ombud och öppettider, spåra dina returer och hålla koll på när de kommer fram.

Läs mer om PostNords app här.

I framtiden måste alltså apparna utvecklas för att få stanna kvar på våra mobilskärmar.  Funktioner som 3D Touch, notifieringar, Widgets Siri och VoIP-appar på den låsta skärmen flyttar fram våra förväntningar på bekvämlighet. Nyttoappar måste helt enkelt hjälpa användaren ytterligare och mer automatiskt.

– När apparna kom hade vi mer tålamod med dem. För att vi ska använda en app idag så måste den ha något slags nyttofunktion. Det ska kännas naturligt och integrerat i ens mobilanvändande, till exempel att den använder ens mobilnummer på något smart sätt, säger Elin Häggberg. 
Idag, två år efter appens lansering, fortsätter PostNord att utveckla den – men nu sker feedbacken istället inuti själva appen där kunder kan recensera leveranser.

– Merparten av de förändringar vi har gjort har skett via appen. Jag har haft tusentals dialoger med användare, säger Martin Espmark.