Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Nätshopparna tar makten

Nu blir det smidigare att få varor hem till dörren. Du väljer själv hur och när.

För inte så länge sedan var matbutikerna i Sverige stängda på söndagar. Idag känns det totalt orimligt, även om det fortfarande är vanligt i andra länder. Världen förändras – och våra behov och förväntningar förändras med den.

Att få varor levererade hem till dörren går helt i linje med de liv vi lever idag. Näthandeln ökar kraftigt i Sverige, med totalt 306 procent de senaste tio åren enligt PostNords E-barometern Årsrapport 2016. Men förändringar är aldrig enkla: 

Så e-shoppar svenskarna. Ladda hem E-barometern Årsrapport 2016 här.

– Leveranser hem har inte alltid fungerat som vi konsumenter vill. Det har ibland varit svårt som mottagare att anpassa sig till de leveranstider som finns tillgängliga. Vi som handlar på nätet vill kunna få fler möjligheter att anpassa hemleveranserna, säger Johan Hellman, Head of eCommerce på PostNord.

78 procent av svenskarna tycker det är viktigt att få välja hur en vara ska levereras*. Men kontorstider, portkoder eller oförutsedda händelser är några exempel på saker som kan ställa till problem när paket ska hem till dörren.

Därför kan nu konsumenten själv ta över makten över sina leveranser:

Ladda ner PostNords app här: Iphone eller Android.

– Den nya funktionen erbjuder möjligheten att välja dag och tid för hemleverans samt möjligheten för leverans även om ingen är hemma. Det går också att välja att hämta paketet direkt hos PostNord, säger Johan Hellman.

Som mottagare kan du till exempel uppdatera tiden för en bokad hemleverans om förutsättningarna förändras. Väljer du leverans även om ingen är hemma kan du välja att avisera en granne eller en släkting som tar hand om leveransen.

-När handeln på nätet fortsätter att växa förändras våra konsumtionsbeteenden, vilket ställer helt nya krav på oss som levererar de e-handlade paketen.

*PostNord, Svensk Digital Handel och HUI Research: E-barometern Årsrapport 2016.

 

Så funkar den nya hemleveransen

PostNord lanserar fyra nya val du som mottagare kan göra direkt i aviseringen i mobilen.

1. Hämta själv

Hämta försändelsen själv på hos PostNord, till exempel en terminal eller distributionspunkt.
I detta val finns en kartvy med navigering som guidar till rätt plats. Du ser även öppettider.

2. Dag och tid

Välj mellan 3 dagar/tider för leverans.

3. Leverera även om jag inte är hemma

Få leveransen utan att behöva vara hemma när den kommer. Försändelsen placeras då på lämplig plats vid fastigheten. Du får en bekräftelse via sms eller mejl när leveransen är utförd.

4. Låt leveransbekräftelsen gå till någon annan

Du kan vid val 3 låta någon annan få leveransbekräftelsen. Det kan vara en granne, förälder eller annan som du vill göra uppmärksam på att en försändelse ligger vid fastigheten.