Ekström satsar på amerikansk legend

Foto: Sam Greenwood / Getty Images

  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Nascar, den mest amerikanska av alla amerikanska bilracingklasser, är inte bara vänstersväng på en oval bana. I bland styr de åt höger också. Då förstärker man med europeiska stjärnor, som till exempel Mattias Ekström nu i helgen.

Nascar, den mest amerikanska av alla amerikanska bilracingklasser, är inte bara vänstersväng på en oval bana. I bland styr de åt höger också. Då förstärker man med europeiska stjärnor, som till exempel Mattias Ekström nu i helgen.

Han, dansken Jan Magnussen och ytterligare några icke-amerikaner, finns med i startfältet till söndagens lopp på Infineon Raceway i Sonoma i Kalifornien. Det är en traditionell racerbana, knixig och krånglig.

Det som är originellt med Ekströms start är att han nämns med respekt av amerikanerna, trots att han aldrig tävlat förr i Nascar.

Annons:

– Vi trodde det skulle vara svårt att få honom att hitta rätta farten på bara en dags testning, sade Red Bull-stallets chef Jay Frye, nyligen.

Han behövde inte bekymra sig.

– Det tog inte ens en timme, för Ekström...

Nascar började en gång på 1950-talet med mullriga, bamsiga amerikanska personbilar på rundbanor. Inga finesser, bara full gas, hård fight och jublande fans.

Ibland hade förarna speciella bakgrunder. Att transportera ”moonshine”, hembränd sprit, på småvägarna med en polisbil i hasorna räknades som bra träning. Stjärnor som till exempel Curtis Turner var färgstarka folkhjältar som var ljusår från de racerförare som tävlade i små europeiska sportvagnar som man inte kunde köpa nere hos den lokale Ford- eller Chevyhandlaren.

I dag är läget annorlunda. Nascar är stort, riktigt stort. Utländska förare som Mattias Ekström längtar efter att få vara med. Och han kör en Toyota, en japansk bil.

Basen i Nascar är fortfarande rundbanorna, de med vänsterkurvorna. Ibland rena ovaler, ibland ett slags ovala trekanter. Men det finns också några lopp på vanliga racerbanor med kurvor åt båda håll, som nu i Sonoma på söndag.

Ekström sitter i bil nummer 83, där den ordinarie förare föll ifrån när han drabbades av blodpropp och ersättaren plockades bort sedan han kört på en stallkompis. In med Ekström, som hade en ledig helg i DTM, det tyska standardbilsmästerskapet.

Kanske får Ekström också chansen på en oval. De finns i olika storlekar, från knappa kilometern och uppåt. Häftigast är superovalerna, typ Talladega och Daytona. Där kör man 320 km/tim och uppåt.

Den ende svensk som kört Nascar före Mattias Ekström är Nic Jonsson, eller Niclas Jönsson som han hette innan han drog västerut. Han körde ett lopp i Montreal 2007.

Kommentarer (0)

Den här artikeln går inte längre att kommentera.

0 Per sida:

Digital prenumeration

Mer från förstasidan

Telia-1000
Foto:TT, Skärmdump telia.se

 Telia släcker bland annat Kanal 5 och Kanal 9. 700.000 hushåll påverkas.

 Nakenbad och röd moderat. Många märkligheter i Sveriges lokala medier.

1-april
hn.se, arbetarbladet.se
zlatan-1000
Foto:Bildbyrån

 Fest på Friends arena. ”Även om det var för Irans räkning kändes det kul.” 181  17 tweets  164 rekommendationer  0 rekommendationer

 ”Kanske inte är arenan det är fel på.” Andreas Granqvist om publiktrycket.

esk-144

 DN:s Johan Esk. Mars 2015 blev månaden då Hamréns lag tinade upp. 3  2 tweets  1 rekommendationer  0 rekommendationer

 Tinnerholm: Det här var stort. Framgångarna fortsätter för 24–åringen.

 Zlatan på spelhumör. Ett mål och en assist. 14  4 tweets  10 rekommendationer  0 rekommendationer

iran-288
Foto:Bildbyrån

 Protester mot kvinnoförtryck. Inför Sveriges landskamp mot Iran. 470  9 tweets  461 rekommendationer  0 rekommendationer

Annons:

 Kan du de svåra orden från lördagens högskoleprov? Testa dina kunskaper här! 11362  65 tweets  11292 rekommendationer  5 rekommendationer

hogskoleprovspuff
Foto:TT
Annons:
Annons:
Annons:

Så får du DN:s flash

 Missa inga nyheter. DN:s app ger dig senaste nytt.
Annons:
Annons:
Annons:
Annons: