Ekström satsar på amerikansk legend

Foto: Sam Greenwood / Getty Images

  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

Nascar, den mest amerikanska av alla amerikanska bilracingklasser, är inte bara vänstersväng på en oval bana. I bland styr de åt höger också. Då förstärker man med europeiska stjärnor, som till exempel Mattias Ekström nu i helgen.

Nascar, den mest amerikanska av alla amerikanska bilracingklasser, är inte bara vänstersväng på en oval bana. I bland styr de åt höger också. Då förstärker man med europeiska stjärnor, som till exempel Mattias Ekström nu i helgen.

Han, dansken Jan Magnussen och ytterligare några icke-amerikaner, finns med i startfältet till söndagens lopp på Infineon Raceway i Sonoma i Kalifornien. Det är en traditionell racerbana, knixig och krånglig.

Det som är originellt med Ekströms start är att han nämns med respekt av amerikanerna, trots att han aldrig tävlat förr i Nascar.

Annons:

– Vi trodde det skulle vara svårt att få honom att hitta rätta farten på bara en dags testning, sade Red Bull-stallets chef Jay Frye, nyligen.

Han behövde inte bekymra sig.

– Det tog inte ens en timme, för Ekström...

Nascar började en gång på 1950-talet med mullriga, bamsiga amerikanska personbilar på rundbanor. Inga finesser, bara full gas, hård fight och jublande fans.

Ibland hade förarna speciella bakgrunder. Att transportera ”moonshine”, hembränd sprit, på småvägarna med en polisbil i hasorna räknades som bra träning. Stjärnor som till exempel Curtis Turner var färgstarka folkhjältar som var ljusår från de racerförare som tävlade i små europeiska sportvagnar som man inte kunde köpa nere hos den lokale Ford- eller Chevyhandlaren.

I dag är läget annorlunda. Nascar är stort, riktigt stort. Utländska förare som Mattias Ekström längtar efter att få vara med. Och han kör en Toyota, en japansk bil.

Basen i Nascar är fortfarande rundbanorna, de med vänsterkurvorna. Ibland rena ovaler, ibland ett slags ovala trekanter. Men det finns också några lopp på vanliga racerbanor med kurvor åt båda håll, som nu i Sonoma på söndag.

Ekström sitter i bil nummer 83, där den ordinarie förare föll ifrån när han drabbades av blodpropp och ersättaren plockades bort sedan han kört på en stallkompis. In med Ekström, som hade en ledig helg i DTM, det tyska standardbilsmästerskapet.

Kanske får Ekström också chansen på en oval. De finns i olika storlekar, från knappa kilometern och uppåt. Häftigast är superovalerna, typ Talladega och Daytona. Där kör man 320 km/tim och uppåt.

Den ende svensk som kört Nascar före Mattias Ekström är Nic Jonsson, eller Niclas Jönsson som han hette innan han drog västerut. Han körde ett lopp i Montreal 2007.

0 . Per sida:

Andra har läst

Digital prenumeration

Mer från förstasidan

Glasgow500
Foto: Danny Lawson/AP/PA

 Sopbil rände in bland fotgängare i Glasgow. Sex döda – flera skadade. 8  6 tweets  2 rekommendationer  0 rekommendationer

 ”Måste ha gjort det i sömnen.” Klämde kvinnlig bussresenär på bröstet.

Annons:
Waldner-500
Foto:Bildbyrån

 Nöjd med tredjeplatsen. ”Första gången jag rankas före Stenmark”. 16  8 tweets  8 rekommendationer  0 rekommendationer

 Häng med i nedräkningen. Klockan 20 presenteras nummer 2. 1464  51 tweets  1411 rekommendationer  2 rekommendationer

Pave144
Foto: AP

 Girighet och intrigmakande. Gav hård kritik till sina medarbetare i Vatikanen. 41  6 tweets  35 rekommendationer  0 rekommendationer

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Spara 498 kr!

 Läs DN digitalt – var, när och hur du vill.
Annons:
Annons:
Annons:
Annons: