Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut
Sport

Elitfotbollens alternativ till tv-avtal: egen Spotifylösning

I den nya idé som Svensk Elitfotboll skissar på skulle en konsument kunna köpa tillgång både till plats på arenor och tv-sändningar i ett och samma månadsabonnemang.
I den nya idé som Svensk Elitfotboll skissar på skulle en konsument kunna köpa tillgång både till plats på arenor och tv-sändningar i ett och samma månadsabonnemang. Foto: Lennart Månsson/Bildbyrån

Här är fotbollsversionen av Spotify:

Köp årskort till ditt favoritlag och få bortabiljetter och livesändningar på köpet.

Möjligheterna finns i Svensk elitfotbolls (Sefs) framtidsvisioner för allsvenskan.

Vid årsskiftet började det nya tv-avtalet för svensk fotboll att gälla.

Det kan vara det sista enligt den traditionella formen, att en liga eller förbund säljer sina rättigheter till en aktör som sedan säljer vidare.

I Sefs framtidsvision ska klubbarna i allsvenskan och superettan via sin organisation kunna behålla rättigheterna och sälja direkt till mediebolag – och supportrar.

– Det här kan vara revolutionerande korkat om vi misslyckas, men revolutionerande bra om vi lyckas, säger Mats Enquist, Sefs generalsekreterare, till DN.

– Det viktigaste är att vi försökt tänka lite utanför boxen och gett oss själva chansen att göra rätt och hitta alternativa väger. Sitta still och vänta på att omvärlden ska buckla till ens gamla affärer, det vill vi inte vara med om. Vi vill hitta bra lösningar både för klubbarna och supportar och våra partners.

Det revolutionerande med Sef:s planer är att den gamla vanliga vägen där en supporter köper årskort, ströbiljetter och/eller ett abonnemang med sändande tv-kanal kan ersättas.

Om man har löst abonnemang och håller på AIK ska man istället både kunna komma in på Friends och bortaarenor men också i mobilen eller på tv se AIK:s matcher och det ska kunna ingå i samma paket.

Mats Enquist jämför med hur Spotify förändrade hela tanken för hur man kan konsumera musik och komma åt ett musikbibliotek.

I sportens eget Spotify kan valmöjligheterna bli större. I ett grundabonnemang skulle entré till favoritlagets hemmaarena och livesändningar från lagets alla matcher kunna ingå. Sedan skulle tillval som exempelvis biljetter till bortamatcher finnas.

Hur många abonnemang behövs för att det ska vara en vinstaffär i jämförelse med ett traditionellt rättighetsavtal?

– Både för oss och våra partners så tror jag att man ganska snabbt kan räkna hem det här – om man gör det så attraktivt att supportrarna vill ha det, säger Mats Enquist.

– Skulle vi nå ens 50 procent av de som är intresserade av att köpa biljetter eller konsumera fotboll genom de vägarna vi har idag så skulle vi med en rimlig prissättning gå hem med affären.

50 procent av vad?

– Vi räknar med att 1-1,2 miljoner människor följer vår elitfotboll genom att köpa biljetter eller via media (livesändningar). Skulle hälften vara intresserade att köpa det här abonnemanget som man gör med Spotify, istället för enskilda matchbiljetter, då kommer fotbollen och våra partners och konsumenter att tjäna på det, för då delar fler på samma kostnad.

Vad skulle ett abonnemang kosta och skulle det finnas olika varianter?

– Nu är du inne på sånt vi inte diskuterat till botten. Tankemässigt ska friplåten i abonnemanget kunna gälla en grundbiljett, vill du sen köpa till någon exklusivare plats får du betala extra. Men tänker man på vad man betalar för Netflix och Spotify och Storytel och allt vad tjänsterna heter som gjort att många vant sig vid att en relativt låg månadskostnad ligger och rullar så skulle det mer än väl täcka en sån här satsning för fotbollen.

– Det kommer kanske inte att se likadant ut för den som vill vara på ståplats och de som vill sitta på familjeläktaren.

– Om någon bara vill köpa säsongskort till hemmamatcher ska man kunna göra det. Eller kanske klippkort eller ett abonnemang som ger vissa saker plus tio biljetter du kan utnyttja när du känner för det. Om du vill ha fri plats när som helst och var som helst och fritt tittande på tv eller i skärm och tillgång till behind-the-scenes-material, då ska du kunna skaffa det.

Har ni testat tankarna hos klubbarna och supportrar?

– Vi har testat om klubbarna är beredda att ge sig in på den här resan. Det är ingen som varit negativ men jag vet att det blir väldigt viktigt att få med sig supportergrupperna i hur man utformar de här paketen och tjänsterna. Vi vill behålla stämningen på matcherna. Vi har från (supporterorganisationen) SFSU en avstämningsgrupp, men vi är inte framme vid tjänster och utformningar än utan håller mest på med tråkiga teknikfrågor.

Det nya avtalet gäller i fyra år. Att Sef redan börjat arbeta med vad som händer sedan beror på att medievärlden är så osäker.

– Vi ser naturligtvis med viss oro att världen ändras i rasande tempo och när våra medieavtal är en så viktig del av vår verklighet och finansiering så kan vi inte bara sitta och säga hoppsan när världen sedan har förändrats.

– Det primära syftet är inte att göra oss av med våra mediepartners, tvärtom. Det här kan göra avtalet starkare. Men skulle vi hamna så att ingen 2020 vill eller har råd att bjuda på fotbollsrättigheter för att marknaden är så söndertrasad så har vi en möjlighet att jobba direkt till våra supportrar. Det ger oss en trygghet.

Det här är en del av ett stort idéarbete där Sef vill knyta ihop alla klubbar och arenor i ett och samma digitala system.

Mats Enquist jämför med Skistar.

– Gemensamt finns en viss grund som man är överens om sen är varje anläggning unik. Sälen är fortfarande Sälen. Halmstads BK är Halmstads BK.

– Ligan ska hjälpa klubbarna att sy ihop en del funktioner de kan ha nytta av men det är fortfarande klubbarna som ska profileras.

Mats Enquist har respekt för att supportrar ska oroa sig för att den egna klubbens identitet ska försvinna.

– Klubbarna ska bygga identiteten kring sitt lag, vi ska inte lyfta fram Sef eller ligan.

– Hundra procent ska gå tillbaka till klubben men det ska vara gemensamma försäljningssystem. Hammarby kan till exempel köra sin prissättning, men bortasupportrar ska kunna använda sig av samma system.

– Vi kommer aldrig att stoppa någon som inte är med i systemet. Det finns de som försöker att låsa in saker, jag har varit med för länge för att gå på de enkla fällorna. Däremot ska vi skydda våra tillgångar så att alla intäkter går tillbaka till fotbollen.

Som det är nu jobbar många klubbar med samma frågor men i olika tekniska lösningar. Det vill Sef ändra på.

– Ekonomin som finns runt fotbollen ute i Europa, den kommer inte vi åt. Då får man fundera, finns det några andra områden där vi kan ligga långt framme? Och Sverige är ett väldigt it-moget land. Med det som utgångspunkt kan vi ge ett bättre stöd till alla våra elitklubbar att jobba med biljettförsäljning, marknadsföring och kundkontakt. Men också i arbetet med våra partners när det gäller media och möjligheter till spel.

Bakgrund. Tv-avtal för allsvenskan och superettan

Det nuvarande tv-avtalet mellan Svensk Elitfotboll (Sef) och Cmore/TV4-gruppen löper ut efter säsongen 2019. I nuläget ger, enligt uppgifter till Fotbollskanalen, avtalet Sef 240 miljoner kronor per år varav 180 miljoner går till de allsvenska klubbarna och 60 miljoner till klubbarna i Superettan.

Den möjliga ”Spotifylösning” som Sef nu skissar på som ett alternativ till att sälja rättigheterna till en extern mediepartner bygger på att kunder tecknar månadsabonnemang till kostnader som liknar tjänster som Spotify (149 kronor/månad), Netflix (99 kronor/månad) och Storytel (199 kronor/månad).

I ett grundabonnemang skulle till exempel följande kunna ingå:

Entré till favoritlagets hemma-arena.

Livesändningar från lagets alla matcher.

Biljetter till bortamatcher (som tillval).

Enligt Sef följer upp emot 1,2 miljoner människor allsvenskan och superettan genom att köpa biljett till arenor via livesändningar på tv, dator, mobil eller andra plattformar.

Skulle 50 procent av dessa, 600 000 personer, köpa ett abonnemang för 150 kronor skulle det innebära intäkter på 90 miljoner i månaden eller över en miljard sett över ett år, men då är inte kostnader för till exempel administration och produktion av tv-sändningarna medräknade. En tänkbar lösning skulle vara att erbjuda ”Spotifylösningen” i samarbete med en mediepartner som producerar matcherna och tar en del av intäkterna.

En annan viktig del av Sef:s nya tankar är att knyta ihop alla klubbar och arenor i ett och samma digitala system för till exempel marknadsföring och försäljning av biljetter.