Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut
Fotboll

15 minuter till skadefria fotbollsknän

Det började som ett test. Fyra år senare har det blivit en naturlig del av träningen, och resultatet talar för sig självt. Sedan tränaren Anders Dickman införde träningsprogrammet knäkontroll har Enebybergs IF:s flicklag födda 1993 inte haft en enda knäskada. ”Jag tycker att alla ska testa det här. Det är inte ett dugg svårt”, säger spelaren Hanna Leijonmarck.

Det är dags för veckans första träningspass.

Den här kvällen hålls träningen i Brageskolans gymnastiksal i Enebyberg. En traditionell gymnastiksal med ribbstolar på väggen.

– När vi är här brukar vi köra extra mycket styrka eftersom lokalen passar bäst till det, berättar tränaren Anders Dickman.

Det senaste året har Enebybergs F93-lag fått sällskap av både äldre och yngre spelare på träningarna. Det gör att klubben i år kommer att ha ett lag som spelar i serien för flickor 18, och ett lag som spelar seniorfotboll i division fem.

Drygt ett 20-tal spelare finns på plats när Anders och hans assisterande tränare Jonas Wetter blåser i gång träningen.

Övningarna som görs handlar inte bara om att stärka musklerna i knäna, utan syftet är att stärka kroppens samtliga muskelgrupper.

En stark och vältränad kropp gör att spelarna får rätt rörelsemönster, vilket i sin tur också innebär att knäna inte belastas på fel sätt.

Redan efter bara några minuter syns svettdroppar i spelarnas lätt röda ansikten.
Intensiteten är hög och Anders och Jonas håller koll på att rörelserna görs på rätt sätt.

– På de flesta passen kör man ju mest kondition. Att då en gång i veckan ha ett rejält styrkepass känns bra. Det märks att det gör nytta, säger Moa Bågenholm.

– Jag brukar ha rejäl träningsvärk dagen efter, men det är det värt, tillägger hon.
Ebba Mazetti har inte svårt att motivera sig under styrkeövningarna. Hon vet hur jobbigt det är att komma tillbaka efter en knäskada.

– Jag var med på landslagets fotbollsskola när knäet hoppade ur led. Jag trodde först inte att det var någon fara, men det svullnade upp rejält och gjorde riktigt ont. Det visade sig att en benbit i knäskålen hade lossnat, berättar Ebba.

Hon opererades i tre timmar, och det dröjde månader innan hon kunde börja träna fotboll igen.

Det här hände bara några månader innan Anders kom till klubben och drog i gång knäprojektet.

– När jag kom tillbaka var knäet inte helt stabilt. I vissa lägen hände det att det liksom klickade till. Men vi tog det försiktigt och tack vare övningarna vi kör har jag byggt upp styrkan i det. I dag är knäet helt stabilt, säger Ebba.

Att tonåriga fotbollstjejer oftare än killar drabbas av allvarligare knäskador har varit känt under en längre tid. Orsakerna är bland annat vissa anatomiska skillnader och att tjejer belastar sina knän annorlunda.

För några år sedan bestämde sig Svenska Fotbollförbundet och försäkringsbolaget Folksam för att det gick att minska antalet skador.

Ett stort projekt där 4.500 spelare ingick inleddes. Projektets syfte var att se om ett speciellt träningsprogram, kallat för knäkontroll, hade någon positiv effekt.

För några veckor sedan presenterades det anmärkningsvärda resultatet.
Studien visar att träningsprogrammet gör att knäskadorna kan minska med nästan 80 procent.

Enebybergs tränare Anders Dickman blev inte överraskad när han fick ta del av studien.

– Men det var skönt att få en bekräftelse på att alla får samma positiva resultat. Att det inte bara är en tillfällighet att vi har sluppit skador. Det ger en kick att fortsätta, säger han.

Anders var en av de första tränarna som började använda sig av programmet. Redan 2006 gick han en kurs ordnad av Fotbollförbundet, efter ett tips från sjukgymnasten Annica Näsmark som varit med och utformat programmet. Där fick han lära sig lämpliga övningar.

– Det var en bra kurs, men även om man inte har möjlighet att gå den är det inte svårt att komma i gång med programmet. Det går att beställa hem materialet, och det räcker som introduktion, säger Anders Dickman.

Övningarna är enkla och behöver inte ta mer än en kvart att genomföra. Det avgörande är att de görs regelbundet minst en gång i veckan, helst två.

– När vi började med det här gjorde vi inte det till någon stor grej, utan smög in det i uppvärmningen, säger Anders Dickman.

Med åren har dock spelarna förstått att uppvärmningen även har ett annat syfte.

– Alla har märkt vilken nytta det gör. Numera är skrubbsår den värsta knäskadan som vi har, säger spelaren Hanna Leijonmarck med ett leende.

Lagkompisen Olivia Norman håller med.

– När jag var 12–13 hade jag stora problem med mina knän. Jag hade ofta ont, och var ibland tvungen att vila från träningarna. I dag är de problemen helt borta,

I alla lovord över knäprojektet och dess positiva effekter finns det en sak som stör bilden den här kvällen i Brageskolan.

På en plint sitter spelaren Johanna Heijde och tittar på när hennes lagkompisar tränar.

Vid sidan om henne står två kryckor och runt ena benet har hon ett rejält skydd som fixerar knäet.

Hur stämmer det med alla ord om att ingen skadat sig de senaste åren?

– Min korsbandsskada kom inte i samband med fotboll, säger Johanna med ett skratt när jag undrar.

I stället var det när Johanna åkte slalom som oturen var framme. Sådana smällar kan inte ens ett vältränat knä stå emot.

– Men jag är säker på att jag kommer att komma tillbaka snabbare tack vare vårt projekt här, säger Johanna.

Tränare Anders väntar med spänning på om Johanna får rätt.

– Det ska bli kul att se om det stämmer. Då kanske inte bara knäprojektet kan minska antalet skador, utan också korta vägen tillbaka för de som har oturen att drabbas, säger han.

Hämta knäträningsprogrammen här

Här kan du ladda ned knäträningsprogrammen för fotboll, handboll, innebandy och basket. CD:n med program och rörliga bilder finns att köpa hos SISU Idrottsböcker.

 

Fotboll.

Handboll.

Innebandy.

Basket.