Fotboll

”Friends måste byggas om för 200 miljoner”

Konstgräs för AIK – naturgräs åt landslaget.

Ombyggnad för 200-300 miljoner kronor.

Noll ägande för Svenska fotbollförbundet.

Det kan bli framtiden för hårt kritiserade Friends arena.

Den skulle – enligt en av bygg­entreprenörerna – bli Sveriges stolthet och med prinsessan Victoria och prins Daniel bland gästerna invigdes Friends arena i oktober 2012.

Två år senare beskrivs national­arenan i Solna som ett haveri med en ekonomi lika ifrågasatt som den kritiserade gräsmattan.

När delägaren Svenska fotbollförbundet tittar i backspegeln kan man konstatera att ...

Byggkostnaden steg från 1,8 till 3 miljarder kronor.

De 300 miljonerna som förbundet fick vid försäljningen av Råsunda är förbrukade och förlusterna i Friends fortsätter.

Friends inte lyckades kvala in bland de 13 europeiska arenor som fick EM 2020.

Den utskällda gräsmattan inför veckans EM-kval har bytts för 13:e gången.

Förhandlingarna med Lagardère, det franska bolag som sagt sig vara villigt att ta över driften, drar ut på tiden.

De dystra siffrorna och den omfattande kritiken förvånar inte Dan Persson. Han är arenaexperten och krönikören på webbsidan Idrottens affärer som tidigt varnade för att Friends arena var ett projekt utan framtid. Faktum är att Persson långt i förväg på några få miljoner när prickade in 2013 års förlustsiffra för arenans driftsbolag. 200 miljoner sade Persson, 203 miljoner sade resultaträkningen.

Han säger att det inte var så svårt att räkna ut.

– Jag stoppade in några ekonomiska nyckeltal i ett excelark och då fick jag svaret 200 miljoner. Det kunde vem som helst med lite kunskap om ekonomi ha gjort.

Om hans pricksäkerhet håller i sig är det dåliga nyheter för Friends arena och dess ägare. Perssons profetia för 2014 är en förlust på 230 miljoner och han menar att förbundet, som är delägare både i drifts- och fastighetsbolag, riskerar en ekonomisk kris och snabbt måste komma ur arenan. Det har satt köparen Lagardère i en bra sits i de förhandlingar som pågår med delägarna och som förbundets ordförande Karl-Erik Nilsson hoppas ska vara klara under oktober.

Dan Persson tror också att avtalet snart är verklighet, men att ägarna kommer att få göra stora eftergifter.

Flera av intressenterna har en lång historia av affärer tillsammans. Swedbank har stark koppling till Peab, som i sin tur bygger de flesta av hotellkedjan Choices hotell. Choice ägs av den norska miljardären Petter Stordalen, vars bolag driver restaurangdelen i Friends.

– Jag tror att Choice har ett mycket förmånligt avtal och antar att detta kontrakt är ett av de svåraste att omförhandla, säger Dan Persson.

Han anser samtidigt att det är nödvändigt med en rejäl nedskrivning av värdet på arenan och att Swedbank, som lånat ut pengar, sannolikt måste ta en kraftig förlust.

En annan öm punkt är frågan om den hårt kritiserade gräsmattan. De båda hyresgästerna, Svenska fotbollförbundet (landslaget) och AIK, har långa kontrakt som säger att de ska spela på naturgräs. Persson tror inte att det kommer att gå att få någon ordning på en permanent naturgräsmatta, utan spår att Friends snart kommer att ha konstgräs som ordinarie underlag och att mattan byts till naturgräs vid de fem-sex tillfällen om året då här spelas landskamper.

– Men om AIK skulle gå med på detta kommer man förstås också att kräva rejäl ekonomisk kompensation, säger Persson.

Ett tredje framtidsscenario enligt Persson är att arenan redan måste byggas om. Han säger att Friends inte lever upp till de krav som dagens publik har, till exempel när det gäller restaurang- och så kallade hospitalityytor.

– Jag skulle säga att det behövs en ombyggnad för 200-300 miljoner. Man kan fråga sig varför man inte byggde detta direkt, men jag tror att man kände att kostnaderna redan hade skenat, säger Persson.

Det resonemanget känner Thomas Perslund, vd för driftsbolaget SAM, inte igen, men han säger att viss ombyggnad kan komma att behövas, utan att det dock behöver handla om de summor Persson nämner. Samtidigt vänder sig Pers­lund mot talet om Friends som ett haveri och mot en mediebild som han anser vara orättvis och inte fakta­baserad.

Han medger att logistiken kring arenan definitivt kunde vara bättre och att gräset gett stora problem.

– Men jag blir ledsen, besviken och nästan lite förbannad över hur Friends arena framställs. Det är bara i Sverige som den här bilden finns. Alla våra utländska gäster hyllar arenan och jag skulle önska att medierna höll sig till fakta.

Men de ekonomiska förlustsiffror­na är väl fakta?

– Ja, vi har en affärsplan som vi följer och vi har hela tiden sagt att det kommer att vara tre-fem år med uppstartskostnader, säger Perslund, som inte är överraskad över inkörningsproblemen på Friends.

Han förklarar att man kan jämföra med problemen för de stora arenorna i Amsterdam och Melbourne och att man visste om att det tar tid innan allt fungerar.

Men faktum kvarstår, Friends rykte har redan fått sig en törn, inte minst på grund av den dåliga gräsmattan. Perslund säger att det även här cirkulerar felaktiga uppgifter och att det ingår i planen att man ska byta gräs fem till sex gånger om året.

– Det är ett missförstånd att vi bytt på grund av dålig kvalité. Där­emot är det riktigt att vi i fjol tvingades byta ett par gånger extra. Ja, vi har en utmaning när det gäller att få gräset att hålla i kvalité och vi arbetar stenhårt med att komma till rätta med detta, säger Perslund.

Han tror inte på Dan Perssons förslag om konstgräs och naturgräs.

– Jag ser ingen ekonomisk vinning i att växla underlag. Då finns det andra lösningar som är mer intressanta, säger Perslund och förklarar att han ser mycket ljust på arenans framtid.

Sune Hellströmer är förbundets representant i ägarbolaget och han säger att lösningen med både konst- och naturgräs är tekniskt möjlig. Angående kraven på ombyggnad förklarar han att en sådan ligger nära till hands.

– Vid en ny operatör är det naturligt att det blir krav på förändring av vissa ytor, men utan att veta exakt vilka idéer Dan Persson bygger resonemanget på tycker jag att 200-300 miljoner kronor låter som väldigt höga belopp, säger Hellströmer.

Han påpekar att förbundet redan i fjol, när man sålde en andel i fastighetsbolaget till Folksam, klargjorde sin ambition att ytterligare minska ägarandelen. Hur snabbt förbundet måste agera för att inte hamna i ekonomisk kris vill han inte kommentera.

– Alla sådana här diskussioner förs i konfidentiell miljö och tidsaspekten kan vi inte säga någonting om. Det jag kan säga är att vi inte saknar uppslag och idéer, säger Hellströmer, som betonar att Svenska fotbollförbundet har varit arenaägare sedan 1904 och att ägar­andelen under 110 år varierat från fyra till etthundra procent.

Det kan ses som en indikation på att förbundet inte vill förvandla sitt ägande till noll.

Även Hellströmer menar att Friends måste få mer tid på sig, men han tycker även att det finns anledning att vara självkritisk.

– Det man kan fundera på är varför vi inte har lyckats uppnå någon nationell stolthet kring arenan, säger Hellströmer.

Dan Persson anser att folket kring Friends borde ha lyssnat på varningarna som fanns långt innan spaden sattes i marken. Han säger att de dokument som blev offentliga i samband med muträttegången kring arenan visar att det inte gjordes någon marknadsanalys, där­emot en rad orealistiska prognoser kring intäkter.

– Det kunde vem som helst räkna ut att Stockholm inte är stort nog för två arenor som Friends och Tele 2, säger Persson, som menar förbundet måste försöka komma ur både ägande- och driftsbolag.

– Även om det innebär att man förlorat varenda krona man satsat och lösningen kan framstå som en katastrof är den förmodligen bättre än alla alternativ, säger Persson.

De äger Friends arena

Svenska fotbollförbundet avser att inom kort minska sitt ägande i Friends arena ytterligare. Samtidigt uppges det franska företaget Lagardère vara på väg att ta över driften, med de löpande evenemangen som ska dra in pengar. Så här ser bolagen kring Friends ut i dag:

Delägare i driftsbolaget Sweden Arena Management:
33,3 % Svenska fotbollbörbundet
16,7 % Solna stad
17,2 % Peab
10,0 % Jernhusen

Delägare i fastighetsbolaget Arenabolaget i Solna AB:

22,2 % Svenska fobollförbundet
16,7 % Solna stad
22,8 % Fabege
17,2 % Peab
10,0 % Jernhusen
11,1 % Externt bolag (gemensamt ägt av SvFF och Folksam)