Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Sport

Från folkfest i Höljes till tomma läktare på klassiska Daytona

Andreas Eriksson är rallycrossvisionären som byggt upp sporten i USA. Det är en starkt växande tv-sport med fler bilmärken på väg in och svenska stjärnor som Patrik Sandell och Sebastian Eriksson – men inte alls någon publikfest. Andreas Eriksson ser i framtiden en serie i USA på vintern och VM på sommaren.

I helgen körs rallycross-VM i Höljes igen. En folkfest som bara växer och växer. I fjol var det över 40.000 i grusgropen långt in i de värmländska Finnskogarna.

Global Rallycross på Daytona International Speedway på Floridas östkust är något totalt annorlunda.

Läs mer: Norsk seger i Höljes

Inramad av en av världens största sportarenor och med den gigantiska läktaren för 101.000 sittande åskådare (totalt tar anläggningen 168.000) sitter några hundra och tittar på en rallycrosstävling.

Den imponerande inramningen är bara en kuliss, för Global Rallycross är i första hand en tv-produktion och som sådan den snabbast växande i den amerikanska motorsporten.

När lokala hjältar som Mattias Ekström, Timmy Hansen och Johan Kristoffersson tar sig an världsstjärnor som Petter Solberg och Sebastien Loeb i Höljes försöker Patrik Sandell från Åre och värmlänningen Sebastian Eriksson göra sitt för att inte hemmaförarna Tanner Foust och förre formel 1-föraren Scott Speed ska vinna på Daytona.

Det är samma sport. Bilarna byggs enligt samma reglemente, men ändå är de så olika. Patrik Sandell, den förre juniorvärldsmästaren i rally, är en av de som bygger den nya sporten i USA.

Så här beskriver han skillnaderna:

– Amerikanerna har ingen historia med rallycross. I Europa där man har en historia ska det vara som det alltid varit. VM körs på banor som i Höljes och det är fantastiskt. Men skulle rallycross startas nu i Europa skulle man köra inne i städer och inte i Höljes. Här gör de så. Sporten tas till folket.

Han exemplifierar med tävlingen i Dallas, som han vann, där man byggde en bana på en parkeringsplats.

– Det enda som skiljer bilarna är små detaljer som ger våra bilar 30-40 hästar mer, förklarar Patrik kraftpaketen på +600 hästar.

På jätteanläggningen Daytona snurrar några Nascarbilar runt på den fyra kilometer långa ovalbanan. Man ser bara taket på dem vid kurvorna med den extremt höga bankningen. Rallycrossbanan med depå är bara en liten del av innerplanen. Det skulle kunna läggas två likadana banor till innanför asfaltovalen.

Från folkfesten med 40.000 i Höljes är det en enorm kontrast att här se några hundra åskådare spridda på en tillfälligt uppbyggd läktare.

– Här vill de ha action. Man märker att det är en tv-produkt. Här kör vi tio bilar i finalen, mot sex i VM. De är nästan glada om det blir en rödflagg, men de har hittat en balans nu. I början fick man köra på varandra hur man ville, berättar Patrik, som nu kör sin fjärde säsong.

Tävlingarna sänds på NBC. Ofta direkt och då styr tv helt tävlingsupplägget.

Andreas Eriksson, före detta rally- och rallycrossförare från Nynäshamn, byggde upp sporten i USA. Från sin verkstad vid sidan av Stockholmsvägen hemma i Nynäshamn har han byggt rallycrossbilar i många år, som spridit sporten över världen till nya förare och fans.

– Fler och fler bilmärken är intresserade och de som går in gör det med seriösa satsningar. Här är det marknadsavdelningarna som ligger bakom. Det är ett helt annat värde härborta, säger Andreas, som driver ett team i USA och ett i VM med sonen Kevin och dubble rallyvärldsmästaren Marcus Grönholms son Niclas.

Varför är du med överallt och kör?

– Nu är det inte så mycket. Jag var borta från Europa i tre år och ett tag hade jag sju bilar i supercarklassen och alla i Lite här borta, börjar Andreas som nu bara har två supercars och tre i den mindre så kallade instegsklassen.

– Jag utbildar chaufförer. Mitt ursprungliga uppdrag för Ford var att utforska marknaden. Jag byggde och hyrde ut bilar och jobbade med Sandell, Foust och Speed bland annat, men när pengarna började rasa in tänkte de bara på sig själva och gick vidare.

– Då tänkte jag att jag slår dem med juniorer i stället. Jag har inga kortsiktiga planer, bara medellånga och långa. Ändå vann jag serien med Joni Wiman direkt och i fjol var Sebastian Eriksson tvåa.

Orden och ideérna sprutar ur honom. Han har visioner. Det har han alltid haft och oftast har han förverkligat dem. Han skrattar och beskriver sig själv:

– Jag är bra på att lova. Jag håller det jag lovar. Ibland önskar jag bara att jag inte lovade så mycket. När jag var borta från Europa sa jag: ”Säg till när det är VM.” Ett år sedan var det ett VM.

– Det var viktigt att det blev ett VM, för det behövs en högre status. Utan den kan man inte bygga neråt. EM som det högsta tidigare fanns det ingen framtid i.

USA-seriens namn Global Rallycross skapade Andreas. Ägarna köpte det för en krona och sedan har han varit med som rådgivare åt alla för att bygga verksamheten. Förutom Ford har han hjälpt VW, Subaru, Dodge och Honda. Han har besökt åtta olika amerikanska bilmärken som alla är intresserade.

– Men startsträckan är lång. VW tog tre år på sig och nu är de väldigt konkurrenskraftiga. I framtiden tror jag det blir låsta platser som i Nascar. 25 stycken. Det räcker.

Nu körs det alltså två serier i världen med exakt samma bilar. Utöver det har rallycrossen varit en del av X-Games, där Kenny Bräck som förste svensk vann en guldmedalj 2009.

Vore det inte bättre med en enda serie?

– Nej, det här är den amerikanska serien och VM den andra halva. Jag skulle kunna tänka mig rallycross året runt. Man kör här på vintern och VM på sommaren. Det skulle alla tjäna på, svarar Andreas.

Med samma förare i båda?

– Ja, för amerikanerna behövs i Europa och européerna här.

– USA är en så stor egen marknad. Från bilfabrikanternas sida har de alltid sin USA-budget. Den är de inte intresserade av att lägga någon annanstans.

– Förhoppningsvis kommer det att finns två riktigt bra serier där statusen kommer att variera beroende på vilka bilmärken och förare som är med, fortsätter Sandell.

Det är ju tunga namn i VM nu, skulle du inte hellre vilja köra där?

– För mig som europé hade jag jättegärna krigat mot Loeb, Ekström och Solberg. Men går du runt här och pratar med folk är det ingen som vet vem Sebastien Loeb är. Vilket jag tycker är skamligt. Han är Gud för mig.

Efter många år med Ford bytte Andreas Eriksson i år till Honda, som är helt nya i rallycross.

I sin ambition att hålla verksamheten med 25-30 anställda i Nynäshamn i gång året runt har Andreas dragit i gång rallycross på is. Fyra deltävlingar kördes förra vintern i Örebro, i samband med SM-veckan, i Höljes, på travet i Karlstad vid Svenska Rallyt och på Åresjön, vid alpina världscupen för damer.

– Nu har rallycrossen kommit in i SVT också. Jag tror de kommer att köra istävlingarna i Vinterstudion.

Från rallycross på is till den dryga 30-gradiga hettan i grytan på Daytona. Andreas Erikssons visioner far i väg ytterligare. Han vill hitta den bästa rallycrossföraren i världen.

– Tänk om det är en grabb i Bangladesh. Sporten är väldigt smal. Jag vågar inte tänka på vilka talanger det finns där ute, säger Andreas, som gett Tejas Hirani chansen i VM.

Hirani kommer från Kenya och är sexa inför Höljes och bättre än näst bäste svensk i Lite-klassen.

– Men de är fortfarande väletablerade och välfinansierade, lägger han till och menar att de med bäst talang kanske aldrig får chansen.

Skillnad då med hans egna söner Kevin och Oliver. Den senare vann ena dagen och var tvåa andra på Daytona. Han leder GRC:s Lite-klass totalt.

– Det är mer troligt att barn till föräldrar som varit bra har rätt gener och med korrekt vägledning blir bättre än söner till miljonärer.

Fakta. Global Rallycross

Ställningen:

1)      Tanner Foust, USA, VW, 295

2)      Steve Arpin, Kanada, Ford, 286

3)      Scott Speed, USA, VW, 279

4)      Brian Deegan, USA, Ford, 248

5)      Patrik Sandell, Sverige, Ford, 243

6)      Sebastian Eriksson, Sverige, Honda, 214

7)      Joni Wiman, Finland, Honda, 193

Tävlingar

2 och 3 juli: New River, North Carolina

30 juli: Washington

28 augusti: Atlantic City

17 september: Seattle

8 och 9 oktober: Los Angeles

Två tävlingar har redan körts i Phoenix, Daytona och Dallas.