Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut
Sport

Det svåra blir att sälja in det rätt till fansen

Krönika. För alla som hatar ”den moderna fotbollen” kan Sefs nya planer vara allergiframkallande.

För alla andra är det lätt att se det smarta med idéerna.

Digitala system, partners, kundkontakt, försäljningssystem.

När Sefs (Svensk elitfotbolls) generalsekreterare Mats Enquist pratar fotboll och framtid är det också finansiella termer som flyger i omlopp. Vissa supportrar riskerar att skrika nej med en ryggradsreflex.

Men jag tror inte många av dessa vill tillbaka till en tid när man fick gå runt bland tobakisterna i Stockholms innerstad för att hitta biljetter till nästa hemmamatch.

Det mest revolutionerade med det här är inte termer eller teknik utan tanken. Att mer ta kontrollen över sin verksamhet och att väcka idén att en plats på läktaren eller en plats framför skärmen hemma kan finnas i samma avgift.

Största problemet med Sefs Spotify-inspirerade idé är att fyra år i dagens medievärld är en evighet. Ingen vet nu vad som ska vara bra 2020.

Och att fler då kanske tröttnat på att lägga en hundralappsavgift på den hög av abonnemang som känns billiga för sig men som ska betalas tillsammans varje månad.

När jag pratade med Mats Enquist märktes tydligt hur stor respekten är att det här ska landa fel hos supportrarna. Risken är att de ser bilden av en nordamerikansk überkommersiell ligamodell framför sig. Och att supportrar till ett lag inte vill knytas samman med ett annat lag.

Tidigare har fotbollens makthavare haft som en nyckeluppgift att sälja fotbollen till kommersiella företag för så mycket som möjligt.

Nu blir nyckeln för Enquist och hans kollegor att sälja in den här idén rätt till fotbollssupportrar. 

Detta är en kommenterande text. Skribenten svarar för analys och ställningstaganden i texten.