Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut
Sport

Johan Esk: Red Bull och vodka är nya segerblandningen

Petter Northug, dömd för rattfylleri, har länge gjort reklam för Red Bull. I VM gör han, precis som alla andra åkare, reklam för vodka.
Petter Northug, dömd för rattfylleri, har länge gjort reklam för Red Bull. I VM gör han, precis som alla andra åkare, reklam för vodka. Foto: Jonas Lindkvist

Det här är den tydligaste bilden av den sjuka och komiska dubbelmoralen inom idrotten.

En rattfyllerist går i mål som segrare och hyllas som en hjälte - med reklam för vodka på bröstet.

Och det anses helt okej.

Petter Northug har länge gjort reklam för Red Bull. I VM gör alla åkare - många omedvetet - reklam för rysk vodka.

Glöm blåbärssoppa.

Red Bull och vodka. Det är skidsportens nya segerblandning.

Det finns mycket jag älskar med idrott men det som får mig att ömsom skratta och ömsom spy är dubbelmoralen. Det lika ihåliga, genomskinliga som ryggradslösa rapandet om rätt och fel.

Kräkmedlet är försöket att hålla en rak moralisk linje när det egentligen är en serpentinväg som kan göra vem om helst sjösjuk. Det är en snitslad bana där pengar är allt som visar vägen.

Jag vill inte höra idrottens högsta ledare prata om moral och etik och förebilder om någon åker fast för dopning.

Erkänn istället att allt, precis allt, handlar om pengar. Det är bara sponsorernas flykt som skrämmer. Pengar är det enda globala språk som fungerar i idrottsvärlden.

Jag vill att de som styr de stora förbunden ska säga som det är. Att de upplåter sina idrottare, sina stora fester, sina mest magiska, historiska idrottsögonblick till vem som helst. Vilken vara om helst. Bara priset är det rätta.

Vodka? Visst. Vapen? Våldsspel? Varför inte?

Det blev ett herrans liv i den svenska lilla ankdammen för att en hamburgerjätte gör reklam för skidförbundet.

Vad ska man då säga om att 40 procentig sponken, en rysk vodka, nu gör det?

Och vad ska man säga om SVT:s balanskonster i ärendet? När jag sitter i Sportpanelen får jag inte ha minsta lilla synliga logga på en tröja jag fått av mamma. Men när Marit och Stina och Petter och Alex kämpar om gulden inför miljontals tv-tittare - då är det fritt fram att ha en stor blaffa för en rysk vodka på bröstet.

Förbundskapten Rikard Grip hade ingen aning om vad det är för företagsnamn som sitter där på nummerlappen och som så ofta i idrottsvärlden 2015 hör jag hur skratten ekar från Ryssland. Deras dragningar har gått hem – igen.