Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Sport

Jonnie slog dragrace-USA med häpnad – till final i debuten

Tampa. Jonnie Lindberg blev tvåa i sin debut som proffsförare i amerikanska dragracingserien tre dagar efter att han satt i bilen för första gången.

– Det känns bra, fast det hade ju varit kul att vinna, säger dragracingföraren från Upplands-Väsby till DN.

Jonnie Lindberg fortsätter att slå den amerikanska dragracingsporten med häpnad. 2015 vann han Top Alcohol Funny Car och blev förste svensk att vinna en klass i USA, som inofficiellt kan räknas som VM. 2016 upprepade han segern i klassen. Det resulterade i ett telefonsamtal i december förra året.

– De ringde från Head Racing och frågade om jag ville komma och köra för dem och jag svarade ja. De headhuntade mig. Det här är det jag alltid drömt om, för det jag höll på med tidigare var mer som en hobby, säger han från en restaurang i Gainesville i norra Florida där han debuterade i fredags i den nya klassen och förlorade finalen på söndagen.

När Jonnie Lindberg körde i Top Alcohol Funny Car gjorde han det i eget team. Nu är det skillnad. Nu är han anställd som förare.

– Jag får betalt att köra nu, men har även tagit med mig några av mina sponsorer in i det här teamet. Det är nämligen ungefär tio gånger så dyrt att köra den här klassen som den jag vann två år i rad, berättar Jonnie Lindberg, som dock inte bara kör.

– Nej, jag är med hela tiden och mekar en del också. Det är riktigt häftigt.

Vad kostar en säsong?

– Mellan två och tre miljoner dollar.

Det är runt 25 miljoner svenska kronor för de 21 tävlingarna teamet ska köra av de totalt 24 som mästerskapet omfattar.

Den nya klassen heter Nitro Funny Car och är en avsevärd skillnad mot det han kört tidigare.

– Det är 6.000 hästkrafter mer, konstaterar han med ett skrockande skratt.

Eftersom att allt blev klart sent hann inte teamet köra de två första tävlingarna. I fredags klev Jonnie Lindberg för första gången ner i bilen och körde sin första hisnande repa.

– Jag slutade sjua i kvalet direkt. Det var en hel del som blev rätt snopna, berättar han om första insatsen i nya bilen och klassen.

Vad är det som gör att du kan sätta dig en helt ny bil och vara med och slåss om segern direkt?

– Jag har väl lätt att lära mig (haha). Nej, men det är ett riktigt bra team och det är samma typ av chassi som i min gamla bil. Fast lite mer hästkrafter då.

Svensken fortsatte slå alla med häpnad och för att sätta hans fantastiska prestation i perspektiv var det senast 2008 en förare från Europa vann en enda repa i den här klassen.

Efter att Jonnie Lindberg upprepade den bedriften var han klar för kvartsfinal mot Robert Hight, regerande mästare i tävlingen. Men Jonnie Lindberg vann med sin rödguldfärgade Toyota och fick verkligen publiken att lyfta på ögonbrynen.

I semifinalen slog han Matt Hagen som hade tio raka segerrepor bakom sig.

I finalen väntade John Force, en legendar i amerikansk dragracing med 711 starter bakom sig.

– Jag har elva nu efter finalen, säger Jonnie Lindberg.

Trots den gigantiska skillnaden i rutin mellan dem var skillnaden i mål inte så stor. Det är den aldrig i den här sporten. Lindberg klockades för 3,971 och Force för 3,928.

Jonnies finalhastighet uppmättes till 506,5 kilometer i timmen.

John Force nådde 528,1 när han vann sin 148:e seger.

Nästa tävling för succédebutanten blir i Las Vegas om två veckor.