Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut
Sport

Kristoffersson siktar på årets elfte raka seger på Solvalla

Johan Kristoffersson och DN:s reporter Sven Gustavsson framför Porschen.
Johan Kristoffersson och DN:s reporter Sven Gustavsson framför Porschen. Foto: Privat

Johan Kristoffersson är på väg att sätta ett oslagbart rekord. Han har vunnit alla tio lopp i Porschecupen i år. I helgen siktar han på att dryga ut sin segersvit med den elfte raka då  travbanan Solvalla åter belagts med asfalt.

Slutsegern i cupen säkrade Johan kristoffersson redan på Gelleråsen i Karlskoga. Nu ska han ”bara” dryga ut den förmodligen oslagbara rekordsviten till totalt 13 segrar om han vinner alla i år.

Prestationen är något utöver det vanliga och blir än mer enastående då man betänker att Johan inte startat i pole position en enda gång.

Värsta uppkörningen hittills svarade han för på Anderstorp där han från sista platsen körde om alla och vann.

Då kan man ju undra hur kvalitén är på serien i år.

– Den är bra, mycket bredare på toppen i år än på flera år, säger Johan och skrattar när han ska försöka förklara varför det gått så bra.

– Det är klart jag haft en del stolpe in också, men i grunden har vi ett bra team som kört här i flera år nu. Det visar speciellt att vi lyckades ställa in den nya bilen till den här säsongen. Det har vi gjort bra.

Men i kvalet har det varit tuffare.

– Ja, där har vi inte hittat rätt.

Och just svårigheterna i kvalen kan vara det som till slut spräcker hans segersvit. Kvalet på en så kort och trång banan som Solvalla är extra viktigt.

– Här gäller det verkligen att få till det. Visst går det att köra om. Det kan man göra överallt eller ingenstans. Med det menar jag att man verkligen måste jobba för att den framför gör misstag så man kan köra om, förklarar Johan, som självklart gärna avslutar 2015 års Porschesäsongen med 13 raka segrar.

Huvudsysslan är ändå rallycross-VM, där han vann premiären i Portugal och så sent som i söndags var fyra i Frankrike. Totalt ligger han trea i VM. Porschecupen kör han för träningens skull, för att få köra mycket bil och få fartkänsla ihop med andra bilar.

– Även om det är tätt här också har jag mer nytta av racingen i rallycrossen än tvärtom, hävdar Johan, som trots succén i den här klassen i år inte har klart med någon kompletterande racingserie till rallycrossen 2016.

Vad tycker du själv kompletterar rallycrossen bäst?

– Porschen är bra. Det är en förhållandevis billig klass och bilen tål många mil. Vi kör som snabbast på Anderstorp, där det går 260 kilometer i timmen som snabbast. Den fartkänslan är bra att ha med sig till rallycrossen, även om det inte går lika fort där.

Den nya bilen i Porschecupen i år är baserad på GT3 RS-modellen, en riktig värstingbil. I princip en racerbil som man kan köra med på gatan.

För att dela med sig av upplevelsen att köra en sådan bil bjuder Johan Kristoffersson på fyra hisnande varv i ett brandgult fartvidunder för 1,7 miljoner kronor runt den helt nylagda asfalten på Solvalla.

Gatbilens 500 hästkrafter är faktiskt fler än tävlingsbilen som har 460. Men den Johan tävlar i väger å andra sidan bara 1.210 kilo utan förare. Det är ungefär 200 kilo lättare än den bil vi åker i och som kan nå en topphastighet på 320 kilometer i timmen.

Accelerationen ut genom den kraftigt doserade kurvan vid depåutfarten slungar oss som i en katapult ut på bortre rakan. Jag sneglar på den digitala hastighetsmätaren som stannar på 169 innan Johan bromsar inför den skarpa vänsterkurvan.

Då har det gått från 60 till topphastigheten på bara några sekunder. 0-100 ska den göra på 3,3 sekunder och sådant känns i kroppen. Det kan jag garantera.

Utan gummi på asfalten och med mönstrade däck är ändå fästet makalöst. Krängningarna i kurvorna är mjuka trots den enorma effekten både vid gaspådrag och inbromsning.

Trots racingkänslan vad gäller hastigheten ger bilen ändå en mjuk och behaglig åktur.

Det är fjärde året nu som STCC med supporterklasser kör på Solvalla. Jag har åkt med flera olika bilar här tidigare och slutar aldrig fascineras av kraften ut ur den där doserade kurvan innan rakan.

Johan gillar den också.

– Minns för några år sedan när jag hade haft problem med växellådan i kvalet. Jag startade tolva och det var blött underlag. Ändå fick jag en perfekt kurva och körde förbi tre bilar på utsidan där, berättar Johan och ler ett tillfredställt leende när han återger just det momentet.

Porschecupen tränar på fredagseftermiddagen, kvalar på lördag förmiddag och kör helgens enda lopp på eftermiddagen.

Huvudklassen STCC kör två test på eftermiddagen på fredagen. Därefter blir det ett spektakulärt kval i elljus på kvällen. Loppen körs lördag eftermiddag.

STCC bjuder också på rallycross, Clio Cup, formel Renault och V8:or i Thunder Car. Tävlingarna avslutas med rallycrossfinalerna, som också körs i elljus, på lördagskvällen.