Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Sport

Miljonsatsning i motocross

Stockholmarna Petri Järvelä och Kalle Karlsson har fått ett unikt sponsorkontrakt värt miljoner för att 2003 satsa på att nå världstoppen i motocross.

Få individuella svenska stjärnor, betydligt mer kända för allmänheten än Petri Järvelä och Kalle Karlsson, drar in mer sponsorpengar än motocrossduon.

Pernilla Wiberg, ett av de bästa varumärkena i svensk sport, var exempelvis under sina stora år som alpin stjärna långt ifrån dessa summor. Som bäst spekuleras i att hon drog in dryga åtta miljoner 1996, men då är prispengar också inräknade.

Värdet på motocrossatsningen är svårt att uppskatta, men det rör sig om upp mot åtta miljoner kronor för att återigen få en svensk i världstoppen.

Japanska motorcykeltillverkaren Kawasaki är huvudsponsor. Bara därifrån är sponsringen värd runt 4 miljoner kronor i denna dyra sport. Bland annat får förarna ett garanterat antal cyklar under säsongen plus fria reservdelar.

- Begagnat är begagnat. Därför byter vi cyklar ofta. Vi kommer säkert att göra av med tio var under nästa säsong, tror Petri Järvelä, som värderar varje cykel till 250.000 kronor.

- Det är en jättesatsning, som gör att vi kan förbereda oss på heltid hela vintern med träning i Spanien, fortsätter Petri som i pengar har svårt att värdera det totala sponsorstödet.

- Ta kunnandet som Kawazaki har. Det är närmast ovärderligt för oss.

Efter att japanerna ville satsa på Petri och Kalle var det betydligt lättare att knyta till sig andra sponsorer och därmed på en seriös satsning i hamn.

Petri Järvelä, från Huddinge, är 25 år och svensk mästare i 250-kubiksklassen i år. Han har som bäst en femteplats i 125 kubik i VM-deltävlingen i Tyskland 2000.

Kalle Karlsson, 24 år, bor i Gottröra norr om Stockholm och vann SM i 250 kubik, samt var EM-trea både i 250 och 500 förra året.

- Alla satsar på att bli en ny "Carla". Nu känns det möjligt med ett helt svenskt team, säger Petri och syftar på Håkan Carlqvist, som blev världsmästare i både 250- och 500-kubiksklasserna.

Sedan Peter Johansson, med både VM-silver och -brons på meritlistan, slutade köra VM har det varit tunnsått med svenska framgångar.

Efter en regelrätt fabrikssatsning är det här, Petri och Kalle nu får chansen att köra i 250-kubiksklassen, det bästa sättet att nå världstoppen.

- Vi siktar på att nå de tio bästa i VM. Gör vi det har vi bra förspänt att få en fabrikssatsning längre fram, säger Petri som sticker ut hakan vad gäller övriga svenskars satsning:

- Tycker många är fega i Sverige. Man satsar lite smått.

- Det är ett väldigt bra kontrakt killarna fått, säger teamets chef Leif "Totte" Nilsson, som menar att två av Sveriges mest lovande åkare tack vare detta har stor chans att slå igenom internationellt.

Satsningen från en av de stora japanska tillverkarna är unik också för att det handlar om Sverige. Den svenska marknaden är inte så stor. Liknande lösningar är betydligt vanligare på kontinenten.

Både Petri Järvelä och Kalle Karlsson fanns med i det sponsorsfinansierade landslag som skulle köra lag-VM i USA.

När VM sedan flyttades till Spanien hade plötsligt Svenska motorcykelförbundet råd att skicka ett eget VM-lag. Då fick Petri och Kalle sparken.

I stället försvarar Jonny Lindhe (VM-femma 2001), Joakim Karlsson och Jonte Engdahl de svenska färgerna på söndag i Spanien.