Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Sport

Ölproducent SHL:s nya huvudsponsor

Svenska Ishockeyförbundets nyvalda ordförande Anders Larsson. ARKIVBILD.
Svenska Ishockeyförbundets nyvalda ordförande Anders Larsson. ARKIVBILD. Foto: Bildbyrån

En alkoholproducent går in som ny huvudsponsor för att höja upplevelsen i SHL. Nykterhetsorganisationer tycker inte idrott och alkohol hör ihop. Hockeyförbundet accepterar dock utvecklingen.

Svenska Spel lämnar SHL som huvudsponsor inför kommande säsong.

På tisdagen blev det klart att bryggerijätten Spendrup via varumärket Norrlands Guld kliver in i stället under de kommande fem åren.

SHL ser samarbetet som en utveckling av matcherna som upplevelse.

– Vi har en del erfarenhet av att jobba med sport och arenor redan och tillsammans med SHL ser vi möjligheter att utveckla helhetsupplevelsen, säger Annika Molander på Spendrups.

Målsättningen enligt pressmeddelandet är att höja mat- och dryckesupplevelsen i samband med SHL-matcherna.

Att en alkoholproducent går in på det här viset och sponsrar en hel serie är nytt för Sverige.

Handlar det inte krasst om att sälja mer öl i arenorna för er del?

– Eller vatten. Vi har ju olika produkter och hockeyn är ju en upplevelse för hela familjen, svarar Annika Molander, men medger att målet är att förknippa varumärket med hockey.

Både Norrland och ordet guld i namnet ligger ju också nära det hockeyn kopplas samman med.

Alla är dock inte positiva till SHL:s nya sponsor.

– Jag tycker inte att idrott och alkohol hör ihop. Spelarna i SHL är ambassadörer för hockeyn och förebilder för såväl barn och ungdomar som för vuxna. Sammanblandningen med alkohol och sport är illa, säger Johnny Mostacero, ordförande i IOGT-NTO till expressen.se.

Är en alkoholproducent en lämplig sponsor till högsta serien i ishockey?

– Jag förstår varför du ställer frågan, för det är alltid svårt med gränsdragningen när det gäller alkohol och idrott, säger Svenska Ishockeyförbundets nyvalda ordförande Anders Larsson.

– Det viktiga för oss är att barns och aktivas miljö ska vara alkoholfri. Samtidigt är det här en del av samhällsutvecklingen och alkohol är en del av sportupplevelsen i dag. Då är vi noga med att det sker enligt de lagar och regler samhället slagit fast.

Anders Larsson betonar också att det blir än mer viktigt för hockeyförbundet att få in alkoholfrågorna i alla sina ledarutbildningar när nu en sponsor går in och samarbetar med en hel serie.

– Det är ju inget nytt med sådana sponsorer på klubbnivå där det är ett viktigt sätt för föreningarna att få in pengar, konstaterar han.

Följ DN Sport på Facebook och Twitter.