Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Sport

Rosenqvist sjua i premiären

St. Petersburg. Felix Rosenqvist var snabbast ända fram till loppet. Tekniska problem gjorde att han inte kunde vara tillräckligt aggressiv. Hans debut i Indy Lights slutade med en sjundeplats.

Det var en förkyld och mycket besviken Felix Rosenqvist efter sitt första Indy Lights-lopp.

– Fan, ingenting som funkade egentligen, säger han och snörvlar.

– Jag gjorde en dålig start och kunde inte vara aggressiv. Kändes också som att jag inte hade någon fart rakt fram, säger Felix till DN, enda svenska media på plats i St. Petersburg.

Efter att i fredags ha chockat alla andra i ett startfält med totalt 16 bilar, varav åtta är debutanter, tog han andra startplatsen till lördagens lopp.

I fredags var han snabbast på båda tidsträningar.

Men redan i lördagens kval grinade oturen mot Felix. Han var på väg att köra upp sig och hade bara en förare före sig, när kvalet flaggades av i förtid. Han hade de bästa tiderna i alla tre sektioner av banan och skulle ”bara” få ihop dem på samma varv.

När det var dags för loppet hade värmen stigit till runt 26 grader i stekande solsken. Felix stod till vänster i första startled på banan som delvis går på gatorna i St. Petersburg runt det världsberömda Salvador Dali-museét och ut på Albert Whitted-flygplatsen.

Redan i första kurvan till höger kom den 24-åriga svensken långt ut och tappade snabbt ner till femte plats.

I stället tog hans teamkamrat amerikanen Zach Veach hand om ledningen från tredje startrutan. Han ledde halva loppet innan han fick tekniska problem och tvingades bryta med bara två varv kvar av de 30 som kördes.

– Vi har haft problem med motorerna. Jag bytte för ett par veckor sedan och Zach i går. Flera andra har också bytt, berättar Felix om de motorer från Mazda som driver alla bilarna i den här serien.

– Det är klart det är en stor besvikelse för hela teamet. Zach leder loppet och tvingas bryta och jag startar två och blir sjua, fortsätter Felix och snörvlar igen.

– Har varit förkyld i ett par månader nu, säger han och ruskar på huvudet.

Han stöttades i depån av sin pappa P.O. Rosenqvist och sin manager Stefan ”Lövis” Johansson.

När den första frustrationen runnit av honom säger han dock:

– Det viktiga är ändå att ta sig i mål och ta poäng. Det är så lite som avgör. Har man inte det som behövs kan man inte vara aggressiv och då tappar man bara.

Nu är också debuten gjord och teamet har ett knappt dygn på sig att försöka hitta problemet som störde både Felix och Zach på lördagen.

Första intrycket av Indy Lights var lärorikt, det erkänner Felix och berättar om en upplevelse under loppet:

– Jag kollade i backspegeln och de var långt bakom. Jag tänkte att de hinner aldrig i fatt mig, så jag behöll mitt spår. Sedan plötsligt var de där och förbi.

Det är ett tag sedan en svensk körde i Indy Lights. Både Fredrik Larsson och Mattias Andersson, mest kända från STCC de senaste åren, var de senaste. Fredrik Larsson körde 1997 för Stefan Johanssons team och tog två pallplatser.

Mattias Andersson körde 1996.

På söndagen körs premiären i årets Indycar-serie med stjärnor som Helio Castroneves och Juan Pablo Montoya. Fyra förare i det startfältet har kommit från Indy Lights där de blivit mästare: Tony Kanaan, 1997, Scott Dixon, 2000, Josef Newgarden, 2011 och fjolårsmästaren Spencer Pigot.