Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Sport

Rosenqvist startar jakten på en miljon dollar – i 300 km/h

På lördagen debuterar Felix Rosenqvist i racingserien Indy Lights. På gatorna i S:t Petersburg i Florida börjar jakten på förstapriset i racingserien, en miljon dollar.

– Jag siktar väl på att vinna, men det är en miljon grejer som måste klaffa, säger han inför en säsong där tävlingar i flera världsdelar och farter på upp emot 300 km/h väntar.

2015 var ett succéår för 24-åringen från Värnamo. Som förste svensk vann Felix Rosenqvist EM i formel 3 och avslutade med att försvara sin seger i prestigefyllda Macaus GP, inofficiella VM, i samma klass. Formel 3-serien är ett skyltfönster för talanger med formel 1-drömmar. Bland annat körde ende svenske F1-föraren Marcus Ericsson formel 3 under flera år. I Macaus GP kom han som bäst fyra, 2009.

Men framgångar i formel 3 kan även leda till andra prestigefyllda racingklasser.

I dag står Felix Rosenqvist på startlinjen i St Petersburg mot 15 andra i klassen under den största amerikanska racingserien Indycar. Ett stort steg i hans karriär.

Inte sedan Björn Wirdheim körde knappt en säsong i Indycar för tio år sedan har en svensk tävlat på hög nivå i amerikansk racing.

– Kör man i Europa siktar man mot GP2. Man tänker ju inte på USA när man är i den miljön. Det fanns inte i tankarna, men när man började kolla och insåg det skulle bli tufft att köra GP2 började jag kolla alternativ.

– I slutänden är jag mer nöjd med hur det blev. Det kanske låter som man är efterklok. Men det upplägg jag har nu med att köra GT-racing i Europa och formelbil här i USA kunde inte blivit bättre. Jag får det bästa av båda världar, säger Felix och ler brett där han sitter i skuggan i depån för att komma bort från Floridahettan.

Foto: Pete Klinger / Alamy

GP2 är nästa steg mot en plats i formel 1. En serie i Europa och Asien med två race varje tävlingshelg. Men Felix Rosenqvists karriär förde honom alltså till USA, ett land vars racingserier han länge haft koll på. Som liten satt Felix uppe sent på söndagskvällarna och följde Kenny Bräck när han körde Indycar i början på 2000-talet.

– Jag kollade mer på det än formel 1. Kenny var ju superstar då. Det var sjukt kul racing att följa med bilar på runt 1 000 hästar, säger han.

Nu ska han varva Indy Lights-serien med att också köra sportvagn i Europa. Dessutom är han är reservförare för Mercedes i DTM, det tyska standardvagnsmästerskapet.

Att det blev Indy Lights stod klart efter ett test i Miami i början av året. Felix var snabbast av alla. I ett annat var han näst snabbast. Därefter fick han kontrat med det amerikanska teamet Belardi.

Det var väl ett skönt kvitto inför premiären?

– Absolut. I något test hade vi problem, men löste dem. I något var vi bra direkt. Sammantaget blev det ett bra helhetsintryck av vilka olika scenarior som kan uppstå och det känns bra, säger Felix, som inte har någon tävlingserfarenhet alls av amerikansk racing.

– Det är mer relaxat här. Man kan gå in i ett annat team och snacka. Man kan fråga en annan förare om spårval i en viss kurva och jag är säker på att de ger dig ett svar här. I Europa hade de bara kollat på en och undrat om man var från Mars.

Han gillar redan att det är större öppenhet gentemot fansen här:

– Det måste Europa lära sig av. Sedan finns det ju de som tycker det blir för mycket fejk här. Mycket säkerhetsbilar och lite artificiellt. Men racingen är nog ganska lika den i Europa.

I Indy Lights ingår såväl stadslopp som tävlingar på traditionella racingbanor och de klassiska amerikanska ovalbanorna där hastigheterna är höga, upp emot 300 km/h.

Ovalbanor blir något helt nytt för smålänningen.

– Testet på Phoenix var första gången. Det blir helt klart största skillnaden. Det är åtta vanliga race och tre ovaler. Ovalkörningen kommer att ha väldigt lite påverkan på slutresultatet.

Hur var det att köra oval första gången?

– Väldigt skrämmande. Jag har försökt sätta mig in i amerikansk racing senaste året, men det är så svårt att fatta vad som gör att man är snabb på en oval om man inte är i den här atmosfären och pratar med ingenjörer och förare.

– Jag kunde aldrig förstå det förrän jag själv körde. Det är en massa smågrejer som gör att man är snabb. Man ska vara mjuk och fin. Det handlar mer om bilens inställningar och man ska bara flyta runt, svarar Felix och påpekar också att taktiken har stor betydelse i de loppen.

Felix tog en rad segrar och pallplatser förra året och har med sig självförtroendet in i 2016.

– Men jag är inte en sån som går omkring och tänker att jag är bäst. Jag vet att det är mycket jobb bakom allt. Nu sitter jag i ny bil, det är andra däck, andra banor och andra motståndare. Det kräver väldigt mycket mentalt jobb för att anpassa sig.

– På ovalerna är jag med för att se och lära, men på de andra förväntar jag mig att kunna vara med och leverera direkt.

Foto: imago/HochZwei/Suer

Macau, där han vunnit VM-loppet två gånger, är ett stadslopp och nu får han inleda sin nya karriär i ett liknande lopp, Vinner du direkt?

– Jag gillar ju stadslopp, men tester är tester. I racen brukar det ändra sig. Jag siktar väl på att vinna, men det är ju en miljon grejer som ska klaffa.

– Får jag till allt med mig själv och bilen brukar jag vara bäst.

Jämför din nya bil med en formel 3-bil:

– De är väldigt annorlunda. Formel 3:an har väldigt lite effekt, är lätt och det handlar om att ta med sig fart genom svängarna. Den här är väldigt tung, med mycket mer effekt och dessutom med en turbo som har lång fördröjning. Här handlar det väldigt mycket om at bromsa sent och stanna mitt i svängen och vända runt. Sedan snabbt ut i stället för att hålla en hög fart genom svängen. Det är en väldigt annorlunda körstil.

Tidigare har Felix alltid hävdat att målet för hans racing var DTM.

– Kommer jag till Indycar skulle jag räkna det som samma som DTM. Som reservförare i DTM har jag två chanser att komma in i någon av dem. Det är därför jag valt ett så här tufft program i år.

För att underlätta allt resande har han nu flyttat från hemstaden Värnamo till Malmö, nära Köpenhamns storflygplats Kastrup.

Han kunde välja, men vill ha kvar anknytningen till Mercedes som han haft i många år. Nu finns det en risk att tävlingar krockar under säsongen. Det kan bli Indy Lights och DTM samma helg.

– Det är lite oklart hur det kommer att bli. Något blir väl lite lidande.

Fakta. Felix Rosenkvist

Ålder: 24

Bor: Malmö/Värnamo

Klubb: Kungliga Automobil Klubben (KAK)

Favoritbana: Macau (Guia Street Circuit)

Meriter och säsongen 2016: Felix Rosenqvist är den ende föraren genom tiderna som vunnit F3-världens grand slam; världsfinalen i kinesiska Macau (2014 och 2015), Masters of F3 i Nederländerna (2011 och 2013), Grand Prix de Pau i Frankrike (2014) och den sammanlagda EM-titeln (2015).

Han ingår i det svenska racinglandslaget.

Under 2016 kör han på två olika kontinenter. Dels i den amerikanska formelbilsserien Indy Lights, dels det europeiska GT-mästerskapet Blancpain GT Series Sprint Cup där han kör nya Mercedes-AMG GT3 för det franska teamet AKKA-ASP. Dessutom är han officiell test- och reservförare åt Mercedes-AMG i det tyska standardbilsmästerskapet DTM.

Mästerskap/team 2016:

Indy Lights/Belardi Auto Racing

Blancpain GT Series Sprint Cup/AKKA-ASP

DTM / Mercedes-AMG (test- och reservförare)

Precis som formel 3 är Indy Lights en så kallad instegsklass. Alla kör med samma typ av chassi och motorer på runt 500 hästkrafter.

Förutom att fungera som en språngbräda in till Indycar, eller formel 1, finns det en miljon dollar (ca 9 miljoner svenska kronor) att tävla om. Segraren i serien tar hem prissumman och garanteras minst tre starter i Indycar året efter. En av dem är klassiska Indy 500.