Sport

Saubers stallchef: Sporten skadar sig själv

Monisha Kaltenborn, stallchef och delägare i Sauber, tillsammans med Marcus Ericsson under en presskonferens.
Monisha Kaltenborn, stallchef och delägare i Sauber, tillsammans med Marcus Ericsson under en presskonferens. Foto: Janerik Henriksson/TT

Formel 1 handlar om pengar. Massor av pengar.

Men skillnaderna mellan stallen som har mycket och de som har mindre ökar och hotar sportens framtid.

”Sporten skadar sig själv om ingenting görs”, säger Monisha Kaltenborn, delägare i och stallchef för ”fattiga” Sauber.

Monisha Kaltenborn är den enda kvinnliga stallchefen i formel 1. Hon äger dessutom en tredjedel av det privatägda Sauberstallet. I februari var det ekonomiska läget så pressat att man hade svårt att betala ut lönerna till sina anställda.

– De första tre, fyra månaderna på ett år är utmanande för ett stall som vårt för man har alla stora kostnader då, säger hon samtidigt som inte vill uppge hur mycket det kostat att ta fram den nya Sauber-bilen som Marcus Ericsson ska köra.

– Vi pratar inte om våra finanser.

Däremot pratar hon gärna inkomster, eller bristen på dem. De stora pengarna går till de stora – och redan rika stallen – medan de mindre teamen får mindre.

– Vi har klarlagt att det finns stora inkomster i sporten och vi anser att de borde fördelas på ett annat sätt så att alla stall kan överleva, säger Monisha Kaltenborn och tillägger:

– Man måste naturligtvis också titta på kostnaderna som blir allt större på grund av de tekniska förändringarna och reglerna. Men fördelningen av pengarna är en stor fråga för om det var lite annorlunda så skulle flera andra problem inte uppstå.

I dag är det några få team som totalt dominerar formel 1. Mercedes, Ferrari, Williams och Red Bull har resurser som inga andra.

– Jag tror sporten skadar sig själv om ingenting görs nu och det handlar inte bara om dominerande stall. Det har vi haft förut, säger Monisha Kaltenborn och nämner Ferrari med Michael Schumacher som förare.

– Men då fanns inte de problem som finns nu, för det fanns en sund konkurrens. Då kunde ett stall som vårt till exempel vara på pallplats.

Senast det hände var 2012. Om det ska hända i år krävs ett mindre mirakel.

– Med de nya motorerna vidgas gapet mellan stallen ännu mer. Det är ett motordrivet mästerskap och det är något vi måste ändra på också, säger Monisha Kaltenborn.

Marcus Ericsson håller med sin chef:

– Som det är nu blir de stora stallen större och de mindre bara mindre och det är en tråkig utveckling. Privatstallen har alltid funnits och varit lite av själen i formel 1.

– Nu går det mer och mer över till rena fabriksteam, och jag tror det är farligt att gå den vägen, säger Marcus Ericsson.

Så körs formel 1 2016

20 mars – Melbourne, Australien

3 april – Sakhir, Bahrain

17 april – Shanghai, Kina

1 maj – Sotji, Ryssland

15 maj – Barcelona, Spanien

29 maj – Monte Carlo, Monaco

12 juni – Montreal, Kanada

19 juni – Baku, Azerbajdzjan

3 juli – Spielberg, Österrike

19 juli – Silverstone, Storbritannien

24 juli – Hungaroring, Ungern

31 juli – Hockenheim, Tyskland

28 augusti – Spa-Francorchamps, Belgien

4 september – Monza, Italien

18 september – Singapore, Singapore

2 oktober – Kuala Lumpur, Malaysia

9 oktober – Suzuka, Japan

23 oktober – Austin, USA

30 oktober – Mexico City, Mexiko

13 november – São Paolo, Brasilien

27 november – Yas Marina, Abu Dhabi