Mitt DN
logo-woman
välkommen
Vill du göra adressändring, göra uppehåll eller anmäla utebliven tidning?
Mina bokmärken
Skribenter jag följer
Mina bokmärken
Det är lite ensamt här inne

Klicka på bokmärkessymbolen vid artikeln för att spara i denna lista

Ta bort markerade
Avbryt
Vill du ta bort markerade bokmärken?
Avbryt
Motorsport

Tuff kamp väntar på Le Mans

Bokmärk artikel
Bild 1 av 2
Tom Kristensen jagar sin nionde seger. Foto: Scanpix
Tom Kristensen jagar sin nionde seger. Foto: Scanpix
  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Precis som i fjol lär årets 24-timmarsklassiker för sportvagnar på Le Mans bli en kamp in på sista timmen mellan mästarna Audi och utmanaren Peugeot. Dansken Tom Kristensen jagar sin nionde seger. Så många gånger har ingen vunnit.

Precis som i fjol lär årets 24-timmarsklassiker för sportvagnar på Le Mans bli en kamp in på sista timmen mellan mästarna Audi och utmanaren Peugeot. Dansken Tom Kristensen jagar sin nionde seger. Så många gånger har ingen vunnit.

För tredje året i rad tog Peugeot tog pole position i årets lopp, det 77:e sedan starten.
Men slutsegrare de tre senaste loppet har varit Audi, som dominerat eftertryckligt på den 13,65 kilometer långa banan sydväst om Paris.

Stéphane Sarrazin, tillsammans med formel 1-föraren Sébastien Bourdais och Franck Montagny är hemmaförarna som ska försöka slå de tyska Audi-bilarna med start lördag eftermiddag 15.00 och målgång ett dygn senare.

Annons:

Tvåa på kvalet var Audin med Tom Kristensen, Rinaldo Capello och Alan McNish. Besättningen som vann fjolårets tävling.

Kristensen, som till vardags kör DTM i samma team som Mattias Ekström, har vunnit loppet åtta gånger, vilket är rekord.

Runt 30 000 danskar väntas resa till Le Mans för att heja fram den store idolen. Totalt brukar loppet samla runt 200 000 åskådare.

Allt talar för att kampen om segern blir lika tuff i år som i fjol då Audi och Peugeot kämpade långt in på den sista timmen. Peugeot utmanade då Audi, som annars varit totalt överlägset på 2000-talet.

Audi har totalt åtta slutsegrar och siktar i år på att gå upp lika med Ferraris på nio. Flest har Porsche med 16 vinster.

Peugeots startpositioner är etta, trea och femma. Audis tvåa, sexa och sjua.
Vad som kan tala för fransk seger i år är att Audi ställer upp med en helt ny modell R15.
Kampen med de båda giganterna har redan resulterat i att Peugeot lämnat in en protest mot aerodynamiken på Audin, som man ansåg inte följde reglementet. Arrangörerna godkände den dock vid besiktningen.

Sedan 1999 har Audi har använt Le Mans för att testa nyheter som sitter i många av dagens produktionsmodeller.

2006 vann för första gången en dieseldriven bil på Le Mans – Audi R10 TDI, vilket fick ett enormt stort genomslag. Bilen vann också 2007 och 2008.

Numera har också Peugeot utvecklat en dieseldriven motor till sina tävlingsbilar.
Med årets nya R15 hoppas Audi göra precis som då R8:an och R10 vann i sina debutlopp. Speciellt viktigt är det med tanke på att biltillverkaren i år firar 100-årsjubileum.

R15 har en rad tekniska nyheter. Den drivs med en kompaktare och effektivare V10-motor och har nytt lättviktschassi.

Strömförsörjning sker via ett litium ion-batteri som kommer att sitta i framtidens hybridbilar.
Batteriet är mycket lättare än ett konventionellt batteri och ger 15,2 volt i stället för 12. Det i sin tur gör att strömförbrukare som till exempel startmotorn kan göras mindre och lättare.
I den stora klassen dyker också Aston Martin upp i ett samarbete med chassitillverkaren Lola.

Precis som de senaste åren och även då Rickard Rydell rattade en Aston Martin till seger i en GT-klass, har bilarna också i år James Bond-inspirerade startnummer.
De tre bilarna har nummer 007, 008 och 009.

I standarsbilsklasserna GT1 och GT2 kör GM:s fabriksteam för sista gången med Corvetterna.

I GT2 återfinns årets ende svensk. Niclas Jönsson, smålänning som numera kör sportvagnar i USA, gör i år sin fjärde start i Le Mans.
Han rattar en Ferrari F430 med startnummer 83.

En av Peugeot-bilarna i den stora klassen har en stark besättning med David Brabham, Marc Gene och Alexander Wurz.

Det finns gott om formel 1-erfarenhet i årets lopp, kolla bara: Nicolas Minassion, Tiago Monteiro, Olivier Panis, Tomas Enge, Anthony Davison, Jos Verstappen, Jan Magnusson och Mika Salo.

Förre störtloppsåkaren och sedemera också vinnare av Dakarrallyt Luc Alphand startar i år i en Corvette i eget team.

Vanina Ickz, dotter till Jackie Ickx, som vann Le Mans sex gånger gör i år sin femte start i loppet.

Kommentarer (0)

Den här artikeln går inte längre att kommentera.

0 Per sida:

Digital prenumeration

Mer från förstasidan

 Polisen fåordig. Mannen hittades utomhus – ingen misstänkt gripen.

 Hårdare retorik än Obama. Presidentkandidaten varnar också för Kinas militär. 4  2 tweets  1 rekommendationer  1 rekommendationer

clinton-288
Foto:Reuters

 Smugglas till Sverige. Sedan kan de enkelt göras skjutklara igen. 1  1 tweets  0 rekommendationer  0 rekommendationer

vapen-488
Foto:TT
Annons:
lotto288
Foto:Svenska spel

 Lotto. Sju rätt på lotto och två rätt på joker ledde till tidernas fjärde största svenska spelvinst. 104  7 tweets  96 rekommendationer  1 rekommendationer

Annons:
Annons:

Full koll i sommar

 Skaffa DN:s app! Massor av läsning hela sommaren.
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons: