Motorsport

Tuff kamp väntar på Le Mans

Bild 1 av 2
Tom Kristensen jagar sin nionde seger. Foto: Scanpix
Tom Kristensen jagar sin nionde seger. Foto: Scanpix
  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

Precis som i fjol lär årets 24-timmarsklassiker för sportvagnar på Le Mans bli en kamp in på sista timmen mellan mästarna Audi och utmanaren Peugeot. Dansken Tom Kristensen jagar sin nionde seger. Så många gånger har ingen vunnit.

Precis som i fjol lär årets 24-timmarsklassiker för sportvagnar på Le Mans bli en kamp in på sista timmen mellan mästarna Audi och utmanaren Peugeot. Dansken Tom Kristensen jagar sin nionde seger. Så många gånger har ingen vunnit.

För tredje året i rad tog Peugeot tog pole position i årets lopp, det 77:e sedan starten.
Men slutsegrare de tre senaste loppet har varit Audi, som dominerat eftertryckligt på den 13,65 kilometer långa banan sydväst om Paris.

Stéphane Sarrazin, tillsammans med formel 1-föraren Sébastien Bourdais och Franck Montagny är hemmaförarna som ska försöka slå de tyska Audi-bilarna med start lördag eftermiddag 15.00 och målgång ett dygn senare.

Annons:

Tvåa på kvalet var Audin med Tom Kristensen, Rinaldo Capello och Alan McNish. Besättningen som vann fjolårets tävling.

Kristensen, som till vardags kör DTM i samma team som Mattias Ekström, har vunnit loppet åtta gånger, vilket är rekord.

Runt 30 000 danskar väntas resa till Le Mans för att heja fram den store idolen. Totalt brukar loppet samla runt 200 000 åskådare.

Allt talar för att kampen om segern blir lika tuff i år som i fjol då Audi och Peugeot kämpade långt in på den sista timmen. Peugeot utmanade då Audi, som annars varit totalt överlägset på 2000-talet.

Audi har totalt åtta slutsegrar och siktar i år på att gå upp lika med Ferraris på nio. Flest har Porsche med 16 vinster.

Peugeots startpositioner är etta, trea och femma. Audis tvåa, sexa och sjua.
Vad som kan tala för fransk seger i år är att Audi ställer upp med en helt ny modell R15.
Kampen med de båda giganterna har redan resulterat i att Peugeot lämnat in en protest mot aerodynamiken på Audin, som man ansåg inte följde reglementet. Arrangörerna godkände den dock vid besiktningen.

Sedan 1999 har Audi har använt Le Mans för att testa nyheter som sitter i många av dagens produktionsmodeller.

2006 vann för första gången en dieseldriven bil på Le Mans – Audi R10 TDI, vilket fick ett enormt stort genomslag. Bilen vann också 2007 och 2008.

Numera har också Peugeot utvecklat en dieseldriven motor till sina tävlingsbilar.
Med årets nya R15 hoppas Audi göra precis som då R8:an och R10 vann i sina debutlopp. Speciellt viktigt är det med tanke på att biltillverkaren i år firar 100-årsjubileum.

R15 har en rad tekniska nyheter. Den drivs med en kompaktare och effektivare V10-motor och har nytt lättviktschassi.

Strömförsörjning sker via ett litium ion-batteri som kommer att sitta i framtidens hybridbilar.
Batteriet är mycket lättare än ett konventionellt batteri och ger 15,2 volt i stället för 12. Det i sin tur gör att strömförbrukare som till exempel startmotorn kan göras mindre och lättare.
I den stora klassen dyker också Aston Martin upp i ett samarbete med chassitillverkaren Lola.

Precis som de senaste åren och även då Rickard Rydell rattade en Aston Martin till seger i en GT-klass, har bilarna också i år James Bond-inspirerade startnummer.
De tre bilarna har nummer 007, 008 och 009.

I standarsbilsklasserna GT1 och GT2 kör GM:s fabriksteam för sista gången med Corvetterna.

I GT2 återfinns årets ende svensk. Niclas Jönsson, smålänning som numera kör sportvagnar i USA, gör i år sin fjärde start i Le Mans.
Han rattar en Ferrari F430 med startnummer 83.

En av Peugeot-bilarna i den stora klassen har en stark besättning med David Brabham, Marc Gene och Alexander Wurz.

Det finns gott om formel 1-erfarenhet i årets lopp, kolla bara: Nicolas Minassion, Tiago Monteiro, Olivier Panis, Tomas Enge, Anthony Davison, Jos Verstappen, Jan Magnusson och Mika Salo.

Förre störtloppsåkaren och sedemera också vinnare av Dakarrallyt Luc Alphand startar i år i en Corvette i eget team.

Vanina Ickz, dotter till Jackie Ickx, som vann Le Mans sex gånger gör i år sin femte start i loppet.

0 . Per sida:

Andra har läst

Mer från förstasidan

 Oroliga har slagit larm i natt. Tre bränder i Stockholm med omnejd. 5  3 tweets  2 rekommendationer  0 rekommendationer

Annons:
Buk.Ukraina.500
Foto: AP/AFP

 Rebellledare bekräftar. Vapnen kan ha skickats bort för att undanröja bevis. 5  1 tweets  4 rekommendationer  0 rekommendationer

 Oklart om piloterna klarat sig. Två stridsflygplan sköts ner i Ukraina. 6  1 tweets  5 rekommendationer  0 rekommendationer

SvartLada244
Foto: Reuters

 Registrerade samtalen i cockpit. FN:s organ för civil luftfart: Den andra svarta lådan undersöks fortfarande.

 Första offren har kommit hem. Anlände till Nederländerna.

 Separatist till italiensk media: Vi sköt ned planet av misstag. 105  16 tweets  70 rekommendationer  19 rekommendationer

 Detta har hänt: Flygkraschen i Ukraina. 2  1 tweets  1 rekommendationer  0 rekommendationer

 Bildextra. Satellitbilder visar förödelsen vid vraket.

Annons:

 Nattlig kupp. Minst två bilar och fem personer uppges ha varit inblandade.

 Dödsdömd man i Arizona. ”Fämtade och kämpade efter andan i runt en timme och 40 minuter.” 4  1 tweets  3 rekommendationer  0 rekommendationer

FangelseArizona144
Foto: AP
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Spara 498 kr!

 Läs DN digitalt – var, när och hur du vill.

Läs dagens tidning

 Ny form. Nu är det lättare att läsa tidningen digitalt!
Annons:

DN PÅ AGENDAN

Annons:
Annons:
Annons: