Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut
Sport

Upp till bevis för Ericsson i formel 1

Marcus Ericsson är på plats i Australien för formel 1-premiären. Förra året kom han åtta där, det var Sveriges första formel 1-poäng på 26 år.
Marcus Ericsson är på plats i Australien för formel 1-premiären. Förra året kom han åtta där, det var Sveriges första formel 1-poäng på 26 år. Foto: Paul Crock/AFP

Årets formel 1-säsong kan bli rena huggsexan. Många förarkontrakt går ut och jakten på bra körningar börjar direkt. Marcus Ericsson, som gör sin andra säsong hos Sauber, vet vad som gäller.

”Jag måste bevisa att jag kan leverera”, säger 25-åringen från Örebro.

På fredagen inleds formel 1-säsongen när de 22 bilarna får köra de första träningsvarven på banan Albert park i Melbourne i Australien.

Det är en bana som Marcus Ericsson har goda minnen ifrån. Här kom han åtta i sitt första race för sitt nya stall, Sauber, och tog de första svenska poängen i formel 1 på 26 år.

När säsongen var slut stod han på nio poäng totalt och slutade på 18:e plats i förar-VM.

En placering han självklart vill förbättra.

– Jag tycker absolut att jag förarmässigt har kapacitet att vara topp tio i formel 1, det har jag inga tvivel om, säger Marcus Ericsson när han träffar svenska medier strax före avresan till Australien.

– Men det är en materialsport och det beror helt på hur starkt material jag sitter i, tillägger han.

Andra säsongen i det schweiziska privatteamet Sauber har börjat så där. Han har bara kunnat köra den nya bilen ordentligt under två testdagar i Barcelona.

De första två testdagarna fick han använda den gamla bilen. Och även om testerna inte blev optimala så är Marcus Ericsson nöjd med vad han sett och känt så här långt.

– Bilen känns som ett steg framåt på alla plan. Den är bättre att köra, den har mer grepp, den har bättre motor (Ferrari) och så vidare. Sedan hur stort steg det är jämfört med konkurrenterna är det omöjligt att svara på i dagsläget.

– Men för oss gäller det att kolla var vi var i fjol och var vi är i dagsläget och där tycker jag att vi förbättrat oss.

Det är först nu, vid premiären i Melbourne, som de olika stallen visar vad de verkligen har att ställa upp med. Alla kommer med nya bilar och med nya motorer, men under testkörningarna handlar det om att mörka så mycket som möjligt.

– Tyvärr är det så. Det hade varit roligare om alla teamen kunde köra med tom bil och ladda fullt för att köra så snabbt som möjligt så man kunde se att ”shit, vad långt efter vi är”, säger Marcus Ericsson och skrattar lite.

Saubers andre förare heter Felipe Nasr, är från Brasilien och är Marcus Ericssons värsta konkurrent. För så är det – det är bara de två som har helt likvärdiga bilar och därför är det viktigt att visa att man är teamets försteförare.

– Det är alltid en svår situation mellan teamkamrater, speciellt i formel 1. Det är den man jämförs med, men samtidigt är det den föraren du måste klara av att samarbeta med.

– Gör du inte det är det risk att ni som team sackar efter.

Hur klarar man att vara vän och fiende på samma gång?

– Det gäller att ha en bra och professionell relation, men du behöver inte vara bästa polare och gå ut och hänga varje kväll.

– Jag vill slå honom och han vill slå mig och det kommer att vara en stor rivalitet, men det tror jag bara är positivt för oss båda, säger Marcus Ericsson.

Det är fördel Nasr om man ser till fjolåret. Brasilianaren tog 27 poäng och slutade på 13:e plats i förar-VM.

I kampen mellan de båda vann Nasr med 9–6 i loppen de kom i mål, men efter de sex första racen var ställningen förkrossande 6–0.

– Jag tycker vi hade var sin halva förra året. Så för mig gäller det att vara på samma nivå som jag avslutade fjolåret.

Varje säsong ändras reglerna i formel 1. I år har man ändrat kvalet. Nu handlar det om elimineringsrace där förare försvinner efterhand och det till sist ska avgöras vem som får stå i pool position.

Det här är en förändring Marcus Ericsson inte gillar.

– Jag förstår inte varför man ska ändra på något som fungerar och som folk tycker om. Jag har lite svårt att se hur de här reglerna kommer att förbättra showen, säger han.

Hans egna mål för säsongen är självklara: att ta fler poäng och att bli bäst i teamet.

Nu längtar han efter starten av VM-säsongen. Ja, han längtar rent fysiskt efter att stå på startlinjen och vänta på grön lampa.

– En start är så otroligt viktig. Det är 22 bilar in mot första kurvan. Det är en otrolig anspänning och man känner hur hjärtat pumpar i bröstet under overallen, säger han och ler med hela ansiktet.

Fakta. Marcus Ericsson

Ålder: 25 år.

Bor: Örebro.

F1-karriär:

2014: Caterham – 16 lopp/0 poäng.

2015: Sauber-Ferrari – 19 lopp/9 poäng.

Stallen och förarna 2016

Mercedes:

Lewis Hamilton, Nico Rosberg.

Ferrari:

Sebastian Vettel, Kimi Räikkönen.

Williams:

Felipe Massa, Valtteri Bottas.

Red Bull:

Daniel Ricciardo, Danil Kvyat.

Force India:

Sergio Pérez, Nico Hülkenberg.

Renault:

Kevin Magnussen, Jolyon Palmer.

Toro Rosso:

Max Verstappen, Carlos Sainz jr.

Sauber:

Marcus Ericsson, Felipe Nasr.

McLaren:

Fernando Alonso, Jenson Button.

Manor:

Rio Haryanto, Pascal Wehrlein.

Haas:

Romain Grosjean, Esteban Gutiérrez.