Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Sport

Vodkareklam i skid-VM kan strida mot svensk lag

00:34. VM-stjärnorna i Falun går i mål – med reklam för rysk vodka på bröstet.

VM-stjärnorna i Falun går i mål – med reklam för rysk vodka på bröstet.

”Gör man det enkelt och frågar om det är förenligt med svensk lag är svaret nej”, säger Mattias Grundström, som arbetar på alkoholbranschens egna granskningsorgan.

Зимняя дорога -Zimnjaja Doroga – så står det på reklamskyltar och på åkarnas nummerlappar i skid-VM i Falun.

Ordagrant betyder det vinterväg – men företaget bakom sponsornamnet är en rysk vodkatillverkare.

Zimnjaja Doroga är en av Fis (Internationella skidförbundets) sponsorer, men nummerlapparna väcker reaktioner.

– Alkoholbranschen i Sverige är helt överens om att man inte gör alkoholreklam i samband med idrottsevenemang, säger Mattias Grundström vid Alkoholgranskningsmannen, de svenska alkoholbranschorganisationernas eget organ för bevakning av marknadsföring.

– Jag känner inte till att det finns något undantag i samband med internationella evenemang. Det är möjligt, det har man aldrig prövat, och det är en invändning man får göra.

I tidningsannonser i Sverige får alkoholproducenter inte göra reklam för drycker med mer än 15 procents alkoholhalt. Spritreklam i svensk tv är förbjudet.

I sponsorsammanhang är reglerna mer diffusa.

– Frågan är komplex, säger Grundström.

– I tobakslagen finns det uttryckligen ett förbud mot sponsring, det finns inte i alkohollagen. Så sponsra kan man göra, men i Sverige kanske man inte kan få det exponerat.

Han fortsätter:

– Om jag hade varit ombud på motståndarsidan hade jag sagt att sändningarna från skid-VM inte bara riktar sig till Sverige utan till hela världen och att svenska reklamregler bara är tillämpliga när man huvudsakligen riktar sig till Sverige.

När det gäller den ryska vodkan i VM tror Mattias Grundström att det är högst troligt att någon anmäler frågan till Konsumentverket.

– Det krävs att myndigheten ingriper för att det ska bli en ändring, säger han.

– Gör man det enkelt och frågar om det här är förenligt med svensk lag är svaret nej. Sen om lagen gäller eller inte – det är mer komplext.

VM-tävlingarna direktsänds i SVT. Emma Hedge är jurist vid Konsumentverket:

– Det är inte glasklart att det strider mot svensk lagstiftning, säger hon.

– Det är ju ingen kommersiell annons och det är heller inte själva programmets sponsring. Det är sponsring av arrangemanget, säger hon.

Konsumentverket menar att ärendet är en fråga för Myndigheten för radio och tv. Men när DN når Helena Söderman, chef för tillsynsenheten vid myndigheten, hänvisar hon tillbaka till Konsumentverket.

Enligt VM-bolagets vd Sven von Holst har de svenska arrangörerna inget inflytande över reklamen, men säger samtidigt att det inte handlar om spritreklam på nummerlapparna. I liten text, under företagets logga, står det ”voda” – som betyder ”vatten” på ryska. På företagets hemsida finns dock inget spår av vatten i produktkatalogen.

– Det är inte vodkareklam. Det är reklam för ett företag som har ett produktsortiment, som bland annat har de drycker du refererar till, men också vatten. I det här sammanhanget är de leverantörer av mineralvatten, säger han.

Inte heller SVT har något inflytande över vilka sponsorer som syns i bild från VM-området.

– Vi kan inte påverka vad Fis har på sina nummerlappar, säger SVT:s sportchef Per Yng.

Kände ni till att det var vodkareklam?

– Nej, det visste vi inte. Det är olika i olika tävlingar.

 

 


 

Relaterat:

Johan Esk: Redbull och vodka är den nya segerblandningen. Läs artikeln