Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Sport

Zlatan, två bröder och en berättelse om ensamhet

Fredrik och Magnus Gerttens Zlatan-dokument är berättelsen om Zlatan Ibrahimovic innan han blev ”Ibra” med en hel värld. Svensk filmpremiär 17 februari.
Fredrik och Magnus Gerttens Zlatan-dokument är berättelsen om Zlatan Ibrahimovic innan han blev ”Ibra” med en hel värld. Svensk filmpremiär 17 februari. Foto: Anette Nantell

Den 17 februari har filmen ”Den unge Zlatan” premiär. En film som går upp på 220 biograflokaler, landet runt, och som även är såld till Holland och Italien.

DN har träffat upphovsmännen till dokumentären, bröderna Fredrik och Magnus Gertten.

Bröderna fick sitt genombrott som filmare med dokumentärerna ”Blådårar” och ”Blådårar 2”, som kom 1998 och 2001. Materialet i den nu aktuella filmen bygger på överblivet material från de två första filmerna, kompletterat med material som grävts fram ur nederländska arkiv och nygjorda intervjuer, med bland annat Ajax-kompisen Mido, med Leo Beenhakker, som köpte Zlatan till Ajax, och dåvarande Juventustränaren Fabio Capello.

Klippningen av filmen har gjorts med stor omsorg och tog ett halvår i anspråk. Men resultatet visar att det var mödan värt.

Mido kom samtidigt med Zlatan till Ajax, sommaren 2001. Den då 18-årige egyptiern fightades med Zlatan om positionen som toppforward. Mido gnällde, och till slut tappade Ajax tålamodet med honom.

Mido avslutade sin karriär för tre år sedan, som bänkspelare i Barnsley FC, i engelska andradivisionen. I dag är han manager för Kairo-klubben Zamalek. Bröderna Gertten reste till Kairo och träffade en 32-åring som fått distans till tiden i Ajax.

– Mido är en härlig historia, en fin vänskapshistoria också, som vi tycker speglar Zlatan på ett fint sätt. De nära vännerna som visar så mycket värme till honom, de skvallrar ju någonstans om Zlatans karaktär, sina vänner tar han väl hand om, säger Magnus.

– Att han går ut och försvarar Mido, efter att Mido kastat en sax som nästan satt i pannan på Zlatan, säger att vi gör alla misstag.

– Imponerande, eftersom de konkurrerar om samma plats, skjuter Fredrik in.

Men de är ju lite av samma andas barn, eller...?

– Ja, de körde Ferrari-tävlingar till Paris, de lekte väldigt mycket, på ett väldigt oansvarigt sätt, sådär. För de andra unga spelarna, som kom från unga Ajax, de var de inte en del av. Där var de inte välkomna.

– Leo Beenhakker (Ajax dåvarande sportchef) sade också att det är en väldigt kall klubb.

– Och det är väl det som är det intressanta med vår film, berättelsen om den stora ensamheten. Zlatan som var en ensam pojke redan som liten, som var en särling i Malmö FF, och som var enormt utsatt och enormt ensam i Ajax. Men att han ändå, från den utgångspunkten, och med den enorma pressen, ändå har den enorma mentala styrkan att klara det, säger Magnus.

–  Och vi har ju inte gjort en klassisk sportdokumentär, utan som alla andra filmer vi gör handlar det om hur det är att vara människa i en komplicerad värld. Men också en insideskildring av den kalla, hårda värld som fotbollen är. Och den berättelsen behövs ju också berättas, för alla lyckas ju inte.

– Zlatan kanske inte hade gått under, men han var nära att säljas till Sunderland efter första året i Ajax, vilket Ronald Koeman (dåvarande tränaren) först förnekade, men sedan bekräftade.

– Och han lyckades inte heller. Och det är också en intressant undertext i filmen, att till och med Zlatan behöver någon som tror på honom, vi behöver alla någon som tror på oss, för då blir vi bra, säger Magnus.

– Sedan tog Koeman in Jari Litmanen i laget, som bondade med Zlatan, som gav honom något som han inte fått innan.

– Det är mycket som inte kommer med i filmen. Men vi hade några fina bitar när Jan van Halst berättar om hur det är att tillbringa sin tid i ett hotellrum med Zlatan. När Zlatan, trots att han är utvisslad på matcherna, och misslyckats med det mesta, ändå säger till Jan van Halst att han kommer att lyckas. Det är en enorm kraft han har.

Bröderna Gertten hade hängt mycket med MFF, de hade gjort ”Blådårar 1”, som hade premiär 1998, men såg Zlatan först sommaren 1999.

– Vi hade inte tänkt göra en film till. Men så var MFF på väg ur allsvenskan 1999, och vi sa till oss själva att, shit om de åker ur, då måste det på något sätt dokumenteras. Så vi var med uppe på Råsunda, ödesmatchen mot AIK, och då var Zlatan också där.

– En ny film krävde ett annat och ett skarpare fokus. Och då kände vi till att det fanns en konflikt inom laget mellan yngre och äldre spelare. Vi kände att det var en bra story, och vi behövde då en representant för de unga. Vi hörde talas om Zlatan och Tony Flygare. Så vi provade. Sedan visade det sig väldigt snabbt att Zlatan var ett fantastiskt dokumentärfilmsmaterial, en människa som går igenom rutan. Hans personlighet var verkligen något som stack ut, den kraften och charmen. Så det handlade inte om att vi skulle filma en världsstjärnas första steg, säger Fredrik.

–  Jo, så tänkte vi ju, säger Magnus.

– Det här har inte med tur att göra, utan ren skicklighet, vi ser att Zlatan kommer att bli hur stor som helst, vi filmar det nu och får glädje av det senare, säger Magnus, och båda skrattar gott.

–  Den första stora intervjun med Zlatan gjorde Rune Smith för Kvällsposten i mars 2000, så vi låg tre månader före. Och Zlatan såg oss, här kom några killar och ville filma honom, han tyckte det var kul. Det gav oss två år av unik access.

– Det här var en av de sista insiderskildringarna av en svensk klubb på den här nivån. För nu är det stängt till omklädningsrummen.

– Zlatan väcker känslor hela tiden, och det är därför det är så tacksamt att göra filmen. Paradoxen är att det står om honom i tidningen varenda dag, vi ser alla mål, ändå är vi fortfarande nyfikna på honom, ändå är han fortfarande en gåta.

Under tiden i Malmö FF fick Zlatan kritik av inte minst lagkaptenen Hasse Mattisson. Något den senare fått klä skott för när Zlatan utvecklades till en världsspelare.

– I skuggan av alla stora konstnärer, ja du vet, Mozart och Salieri, alla bleknar i närheten av en sådan artist. Mattisson fick ändå en fin allsvensk karriär. Men alla skulle få ett ansträngt läge när någon annan går hem med den stora vinsten.

Filmens slutscener, när han hyllas efter målet i debuten för Juventus, andas tydligt att det finns en fortsättning. Kommer den?

– Har väldigt svårt att se det, säger Magnus Gertten.