110.000 lämnar sitt apotek utan medicin

Publicerad 2012-04-14 07:10

  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Apoteken blir fler – men har färre mediciner. Inget apotek klarar att leva upp till regeln att leverera medicin inom 24 timmar. ”Över 100.000 kunder drabbas varje ­månad, säger Johan Wallér”, vd för Sveriges ­Apoteksförening.

Apoteken blir fler – men har färre mediciner. Inget apotek klarar att leva upp till regeln att leverera medicin inom 24 timmar. ”Över 100.000 kunder drabbas varje ­månad, säger Johan Wallér”, vd för Sveriges ­Apoteksförening.

Stockholms län slår rekord i antal nya apotek och har i dag 244 butiker. Det är 53 procent fler än före omregleringen år 2009. Men service­graden har inte ökat.

Sveriges Apoteksförenings senaste undersökning visar att 100.000-tals kunder tvingas vända i dörren varje månad utan medicin eller gå hem med en annan medicin än den som var tänkt.

– I december saknades 5,3 procent av alla utbytbara läkemedel helt, i november var samma siffra 1,5 procent och i oktober 3,7 procent, vilket betyder att i snitt 110.000 kunder drabbas av tillgänglighetsproblemet, säger vd Johan Wallér.

Apotekarföreningen har inga problem med att visa upp hur dåliga apoteken är. De tycker nämligen att problemet beror på generikamodellen, som innebär att tusentals mediciner byts ut varje månad för att hålla statens läkemedelskostnader nere.

– Systemet med periodens vara skapar stora praktiska problem att hålla rätt lager. Ibland finns inte ens periodens vara hos tillverkaren. Det skulle förenkla att ha längre tidsperioder, kanske två månader, säger Lars Rönnbäck, inköpsansvarig på Apoteket AB.

Svenskarnas förtroende för apoteket fortsätter att minska. Drygt en av tio är missnöjda med utbudet. DN:s genomgång visar att apotekens servicegrad ligger på mellan 94 och 97 procent.

– Cirka fyra–fem procent av våra kunder lämnar apoteket utan sitt läkemedel. Vi är givetvis inte nöjda med den servicegraden och utvecklar därför nu vår egen varuförsörjning. Vi lanserar också inom kort en tjänst för att kunden själv ska kunna se om ett visst läkemedel finns på det aktuella apoteket, ­säger Erika Burlin Hellman, tf presschef, Apotek Hjärtat.

Apoteken är fler, men antalet recept är ganska konstant, liksom antalet mediciner. Därför sprids medicinen ut på fler apotek som ofta är så små att de inte ens fysiskt rymmer alla 15.000 receptbelagda mediciner. DN:s genomgång visar att apoteken i snitt håller mellan 1.500 och 4.000 mediciner i lager.

Alla apotek måste tillhandahålla receptbelagda mediciner så snabbt de bara kan. Om de inte finns i lager ska apoteket fixa dem inom 24 timmar. Men apoteken slipper ansvar om ”beaktansvärda skäl före­ligger”.

Det kan vara att kunden kommer in sent på dagen eftersom vissa har stopptid för beställningar redan vid lunch, att varan är restnoterad hos leverantör, att transportsträckan är lång, eller att det är ett ovanligt läkemedel. Och trots att många apotek har öppet både kvällar och helger gäller garantin bara helgfria vardagar.

– Tjugofyratimmarsregeln har blivit en urvattnad 48-timmarsregel, den är inte realistisk, eftersom den inte omfattar hela kedjan med leverantörer, men det är apoteken som får skäll, säger Johan Wallér, vd för Sveriges apoteksförening.

Regeln är så tandlös att apoteken ofta inte ens bryr sig om att informera kunderna om den. Läkemedelsverket har aldrig prickat ett apotek för att inte ha levererat medicin i tid och för inte statistik över antalet anmälningar.

– Men vi har fått in så många tillsynsärenden nu att vi ska börja titta närmare på det. Problemet är att det kan finnas beaktansvärda skäl, vilket innebär att apoteken inte formellt brutit mot regeln, säger Annika Babra, chef på Läkemedelsverkets inspektionsenhet.

Apoteken bryr sig inte om att ­anmäla sig själva.

– Vi anmäler incidenter av allvarlig patientsäkerhetskaraktär, men enligt 24-timmarsregeln ser vi i ­första hand till att lösa ärendet enligt branschöverenskommelse, ­säger Fredrik Söderberg, vd på Medstop.

Regeringen utreder problemet med 24-timmarsregeln och ska vara färdig den 1 september.

– Vi kartlägger problemets omfattning och ska lägga förslag på flera nivåer. Det är förstås viktigt med information till kunderna, men även tillsynen från myndigheter och att reglerna är tydliga för apoteksaktörerna, säger utredaren Sofia Wallström.

Tipsa via e-post

0 . Per sida:

(Vad ar Twingly?)

Visar 1-10 (av totalt 1).

Mer från förstasidan

Sommar.Varme500
Foto: Erik Mårtensson/TT Ett dopp i helgen?

Temperaturer över de normala. Var försiktig i solen – UV-indexet blir högt.

Hade glömt sin engelska. Arbetade som tennistränare i Uddevalla.

Webb-TV
Erik den heliges relikskrin öppnas i Uppsala domkyrka

Relikskrinet med Sveriges nationalhelgon öppnades i Uppsala. Se webb-tv. 6  2 tweets  4 rekommendationer  0 rekommendationer

S-kommunalråd i blogg: De transporteras i ”fina Mercedes och BMW”. 88  47 tweets  41 rekommendationer  0 rekommendationer

Annons: