Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut
STHLM

”Allt som kostar ifrågasätts”

Efter Koppargården – nu bryter även personal på Caremas äldreboende Tallbohov tystnaden och berättar om en vård i fara. Ledningen gav order om att brister inte skulle dokumenteras. Sängar som gick sönder ersattes inte – i stället fick en av pensionärerna sova på golvet i flera månader.

– Gud, vad vi har gråtit. Vi har ringt till chefer, försökt få hjälp av facket, men inget har hänt, säger en av flera anställda och tidigare anställda som DN talat med.

På Tallbohov i Järfälla kommun bor 92 pensionärer. Anställda och tidigare anställda uppger för DN att det ofta saknas tvål, toalettpapper, handsprit och hushållspapper på äldreboendet. Ibland är toaletterna så smutsiga att personalen inte vågar sätta sig på sitsen.

Städar för pensionärerna gör personalen själva, i den mån de har tid. När lampor eller lysrör i lokalerna går sönder ligger ansvaret på dem. Likadant är det med sjukvårdsutrustning som går sönder.

– De vill att vi ska göra allt själva, men vi har varken tid eller kompetens, säger en tidigare anställd på Tallbohov.

Desto viktigare är fasaden utåt. Dagen före hälsoinspektörens föranmälda besök i år dundrade en hel armé av städerskor in i på Tallbohov. Utrymmen dammsögs och skurades och tvål, handsprit, toalettpapper och handskar fylldes på i pensionärernas rum.

– Carema borde skämmas. De ska hålla det rent för de äldre och för vårdpersonalen. Inte för att bluffa inspektören, säger en av sjuksköterskorna.

Tidigare sköttes städningen av två kvinnor, men de fick sparken i en omorganisation där ansvaret lades över på vårdpersonalen, berättar medarbetarna. Samma sak hände med vaktmästaren och hans uppgifter.

Ledningen på Tallbohovs äldreboende har flyttat fokus till besparingar så mycket att det inte längre går att bedriva en säker vård på anläggningen, menar medarbetarna. Sjuksköterskor som DN har talat med säger att ledningen ifrågasätter varenda ordination som kostar pengar.

– Är du verkligen säker på att den här tryckluftsmadrassen behövs? Kan vi inte göra på ett annat sätt? Som om det vore ett privat önskemål när det handlar om skyldigheter enligt hälso- och sjukvårdslagen, säger en medarbetare.

– Du nekas de nödvändigheter som behövs för att bedriva en säker vård.

Ett annat område där det sparas in pengar är de boendes sängar. På Tallbohov ska personalen laga de eldrivna sängar som gått sönder berättar anställda – allt för att hålla nere kostnaderna och slippa ringa in tekniker.

I våras gick en äldre mans säng sönder vilket löstes genom att man tog en annan patients säng och lät denne ligga på golvet i flera månader. En tredje patient var alldeles för lång för sin säng, men det tog sex månader innan han fick en ny, trots krav från personal som tvingades binda ihop sängen provisoriskt.

Vid inköp måste Caremas nyckeltal följas, oavsett storleken på de boendes behov, berättar anställda.

– Var det slut så var det slut. Oavsett om det fattades blöjor, mat eller toalettpapper.

Minimikraven på personaltäthet löste ledningen genom att låta personalen springa kors och tvärs mellan avdelningarna för att täcka upp. Sjuk personal på demensavdelningarna ersattes inte, problemet ”löstes” genom att anställda från andra avdelningar sprang upp i tjugo minuter i taget.

– Det är nästan kriminellt. Dementa måste ha kontinuitet och lugn och ro omkring sig, säger en medarbetare.

Vårdpersonalen som DN träffar har gjort allt i sin makt för att förbättra situationen på Tallbohov.

– Vi har skrivit åtskilliga avvikelserapporter, men de måste ha stannat hos chefen.

När inget hände vände sig några direkt till kommunens medicinskt ansvariga sjuksköterska, men då blev det hus i helvete på Carema.

– De blev utskällda och tillsagda att allt som hände på Tallbohov skulle hållas inom väggarna och inte läcka ut till kommunen.

Eftersom rapporterna försvann och personal inte tilläts dokumentera började desperata anställda ta kopior på sina avvikelserapporter för att ha bevis ifall något inträffade.

– För att rädda sitt eget skinn ifall en anhörig anmälde till Socialstyrelsen. Vi försökte rädda våra legitimationer i en miljö som omöjliggjorde en säker vård.

DN har förgäves sökt Tallbohovs verksamhetschef.

Stockholms stad och Carema

Stockholms stad har avtal med Carema om 22 vård- och omsorgsboenden, ett servicehus och åtta hemtjänstenheter.

Vård- och omsorgsboendena är: Fruängsgården, Hemmet för gamla i Skarpnäck, Högdalens vård och omsorgsboende, Koppargården i Vällingby, Magdalenagården på Söder, Linnégården på Östermalm, Älvsjö vård och omsorgsboende och Axgården i Hägersten–Liljeholmen.

Servicehuset är: Enskede nya servicehus.

Staden köper enskilda platser hos Carema på: Rotsundastrand i Sollentuna, Furan och Höstfibblan i Täby, Sandstugan i Botkyrka, Broby gård i Täby, Byholmen i Vårberg , Grönskogen i Sundbyberg, Krusmyntan i Tyresö, Nymilen i Bromma, Lillängen i Nacka, Mariebergs vård och omsorgsboende på Kungsholmen, Söndagsgården i Hökarängen, Björkbacken i Valdemarsvik och Saltsjöbadens sjukhus i Nacka.

Carema driver också hemtjänst i: Hägersten–Liljeholmen, Rinkeby–Kista, Kungsholmen, Farsta, Hässelby-Vällingby och Norrmalm.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.