STHLM

Älvsjö får ny stadsdel – och tunnelbana

Per Ankersjö (C), Lotta Edholm (FP), Sten Nordin (M) och Ewa Samuelsson (KD) visar upp planerna för Älvsjö.
Per Ankersjö (C), Lotta Edholm (FP), Sten Nordin (M) och Ewa Samuelsson (KD) visar upp planerna för Älvsjö. Foto: Anders Sundström

Närmare 10 000 nya bostäder – och tunnel­bana till Älvsjö. Det är den första konkreta delplanen i satsningen på 140 000 nya bostäder i Stockholm, kan DN Stockholm avslöja. Ett stort tomrum fyllt av grus, asfalt och bilramper ska bli tät stadsbygd.

Det blåser snålt på den väldiga gång- och cykelbron som leder från Älvsjö station genom mässområdet och över den breda Huddingevägen. Den långa bron är nästan det enda som är bilfritt här. Tomma reservparkeringar på grus, ordinarie parkeringar på asfalt, Älvsjö idrottsplats och den gigantiska trafikplatsen där Magelungsvägen möter Huddingevägen dominerar området. Visionen om promenadstaden med tät stadsmiljö känns långt, långt borta.

Men här ska byggas stad. I kväll väntas kommunfullmäktige godkänna tunnelbaneuppgörelsen som ska ge Nacka, Nya Karolinska, Arenastaden i Solna och Barkarbystaden tunnelbana. Samtidigt börjar stadsledningskontoret utreda en helt ny stadsdel – södra Älvsjö – som ska ersätta tomrummet söder om Älvsjömässan.

Befolkningen här är i dag troligen noll. Det finns i alla fall inga bostadshus. När stadsdelen är utbyggd kan här finnas 20 000–30 000 invånare.

– Vi räknar med att få plats med mellan 7 000 och 10 000 bostäder. Det blir en stadsdel som är ungefär lika stor som Hammarby sjöstad, säger finansborgarrådet Sten Nordin (M).

Den borgerliga alliansen är överens om att södra Älvsjö blir det första större enskilda projektet i planen för att uppfylla löftet om 140 000 nya bostäder till 2030.

– Det här är ett väldigt bra läge för kollektivtrafik och väldigt nära centrala Stockholm. Det är oerhört viktigt att vi bygger nära kollektivtrafik och att vi inte hamnar i en onödig debatt om naturreservat och grönområden, säger skolborgarrådet Lotta Edholm (FP) med en passning till Handelskammaren som nyligen lanserade tankar på att bygga i några naturreservat för att få fram bostäder.

Här i utkanten av mässområdet finns inte mycket natur. Älvsjöskogen längre söderut ska inte bebyggas. Men även om alla pendeltågslinjer passerar Älvsjö finns det en brist i trafiksystemet – tunnelbanan slutar i Hagsätra 2–3 kilometer bort.

– Den här nya stadsdelen förutsätter att vi bygger ut tunnelbanan mellan Hagsätra och Älvsjö i tunnel. En sådan utbyggnad skulle förbättra kollektivtrafiken i stora delar av södra Stockholm, säger Sten Nordin.

En förlängning av tunnelbanan från Hagsätra till Älvsjö har funnits med i den politiska debatten och som politiska förslag ända sedan Hagsätra centrum invigdes för drygt 50 år sedan. Men förlängningen har än så länge lyst med sin frånvaro i alla tunnelbanesatsningar.

– Vi har föreslagit den här förlängningen många gånger de senaste åren så vi är glada att den äntligen blir av, säger Kristdemokraternas gruppledare Ewa Samuelsson.

Det har funnits planer på att bygga många bostäder i södra Älvsjö tidigare. Men då har det spekulerats i 3 000–5 000 bostäder. Nu blir det minst det dubbla.

– Det beror på tunnelbanan och på att vi ska bygga tätt, säger stadsmiljöborgarrådet Per Ankersjö (C) som för egen del gärna ser flera riktigt höga hus i den nya stadsdelen. Men det är inget som den borgerliga alliansen ännu diskuterat.

De omfattande förhandlingarna om nya tunnelbanor för 25,7 miljarder är avslutade. Det är inte troligt att staten plötsligt skjuter till pengar för ännu en tunnelbanesatsning. Det bekymrar dock inte den borgerliga alliansen.

– Om staten inte är intresserad klarar vi det här själva. Vi avsätter 480 miljoner av överskottet från 2013 till tunnelbaneutbyggnad och vi kommer att kunna skjuta till mer. Den kommer att byggas, lovar Sten Nordin.

Det kommer att ta flera år innan de första husen kan byggas i södra Älvsjö. Det som nu sker är i första hand utredningar om hur Älvsjö idrottsplats ska kunna flyttas, hur trafikbetongen ska kunna bantas och hur kraftledningen som skär genom området ska kunna läggas under jord.

Stor potential i Älvsjö

En omfattande utredning om Stockholms bostadspotential är grunden för löftet att bygga 140 000 bostäder fram till 2030, som kom samtidigt som tunnelbaneplanerna. Så här fördelas bostadspotentialen mellan stadsdelarna:

Södermalm 9 200
Enskede-Årsta-Vantör 24 400
Farsta 8 200
Östermalm 16 700
Rinkeby–Kista 8 300
Spånga–Tensta 5 000
Hässelby–Vällingby 8 200
Bromma 20 100
Kungsholmen 5 300
Hägersten–Liljeholmen 20 700
Skärholmen 8 100
Norrmalm 6 000
Skarpnäck 5 600
Älvsjö 6 700

Satsningen på 7 000–10 000 bostäder i södra Älvsjö visar att det går att bygga ännu mer än vad utredningen kom fram till. Utöver södra Älvsjö finns planer på åtminstone 2 000 bostäder i andra delar av stadsdelen.

Sträckan kan kosta 1,5 miljard

Det finns ännu ingen prislapp för en förlängning av tunnelbanan från Hagsätra till Älvsjö. Kostnaden för att förlänga blå linjen från Akalla till Barkarby beräknas till 2,9 miljarder.

Sträckan Hagsätra–Älvsjö är ungefär hälften så lång. En logisk prislapp blir därför 1,5 miljarder. Det är mycket pengar men om Stockholms stad anser att tunnelbanan är avgörande för bygget av 10 000 bostäder är det en överkomlig kostnad.

Att förlängningen till Älvsjö ännu inte byggts beror bland annat på oro för trängsel på gröna linjen mellan Gullmarsplan och T-centralen. Den risken minskar när just Hagsätragrenen i framtiden byggs ihop med blå linjen.