Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

STHLM

”Bilar ska få svänga mot rött”

Både cyklister och bilister ska få köra mot rött i högersväng, anser infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M). En statlig utredning tittar redan på möjligheterna för cykeltrafiken. Förslaget får däremot stark kritik från polisen.

För att få bukt med Stockholms trafikkaos föreslog flera politiker i Stadshuset att cyklister ska få köra mot rött i högersväng, berättade DN i går. Det får nu även gehör i regeringen.

Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd håller med, och öppnar även för att bilister ska få göra samma sak.

Stadsmiljöborgarrådet Per Ankersjö (C) ansåg att många redan bryter mot lagen och att det då är bättre att se till att det blir lagligt ”under ordnade former”.

Men ansvarig minister vill alltså gå längre än så. I många länder är det redan tillåtet att köra bil mot rött i högersväng.

– Precis samma sak som gäller cyklister som Per Ankersjö lyfte fram i DN är en ganska vanligt före­kommande diskussion även för bilister. Det är ingen ny tanke och det handlar om att få bättre framkomlighet, säger Catharina Elmsäter-Svärd.

Tycker du att även bilar ska få köra mot rött i högersväng?

– Ja, ibland kan jag faktiskt tycka att det vore rimligt. Det är däremot ingen utredare som tittar på det.

Kan du tänka dig att ta ett sådant initiativ?

– Jag har inte kommit så långt i tanken ännu. Men jag har sett att man till och med har motionerat om detta i riksdagen flera gånger tidigare.

Men du tycker att det är en intressant idé att även bilar ska få köra mot rött i högersväng?

– Ja, det tycker jag.

En statlig utredning som tillsattes i höstas tittar just nu på möjligheterna för cyklister att bryta mot trafikreglerna vid rödljus. Kent Johansson (C) leder utredningen och är i grunden positiv till att cyk­lister ska få köra mot rött i vissa lägen.

– Men det finns ett pedagogiskt problem. När man är barn lär man sig att rött är stopp och grönt är kör. Men det är ju ett problem när det inte gäller alltid, säger han.

Förslaget sågas däremot av NTF och polisen. C-G Wrangel, chef för trafikpolisen i Stockholms city, anser att trafiken redan präglas av stress och ”chanstagningar”:

– Att i detta läge då gå ut och ens antyda att det vore bra om cyk­lister fick laglig rätt att köra mot rött ”vid vissa tillfällen” samt mot enkelriktat, är enligt min mening direkt kontraproduktivt ur trafiksäkerhetssynpunkt.